ul. Stawisińskiego 7, 87-100 Toruń
tel. (56) 648 64 52
sekretariat@pm2.edu.torun.pl

Psycholog

Pobaw się ze mną mamo!
Pobaw się ze mną tato!

Zabawa to podstawowa forma aktywności dziecka. To nie tylko rozrywka, ale sposób poznawania siebie, świata i innych ludzi. Poszczególne rodzaje zabawy rozwijają różne umiejętności. Warto towarzyszyć dzieciom w tych aktywnościach. Pozwala nam to miło spędzać czas, obserwować możliwości i ograniczenia dzieci, korygować zachowania, dawać im wsparcie emocjonalne.

Zabawy tematyczne

Dzieci bawią się zabawkami, usiłując naśladować czynności podpatrzone w życiu codziennym np. zabawa w dom, sklep itp. Odgrywają określone role. W miarę rozwoju dzieci odtwarzają coraz liczniejsze i bardziej złożone czynności życiowe, wiążąc je w łańcuchy. Zaczynają nadawać zastępcze znaczenia przedmiotom i zabawkom używanym w zabawie. Zabawy takie są czynnikiem umysłowego, emocjonalnego i społecznego rozwoju dzieci.

Zabawy konstrukcyjne

Dziecko w wieku przedszkolnym wykorzystuje różnorodny materiał konstrukcyjny, dzięki czemu wzbogaca się treść i forma wytworów dzieci. Usprawnia się ich technika. Są coraz bardziej świadome planowania poszczególnych etapów czynności. Potrafią budować obiekt po demonstracji. Rysowanie, malowanie, lepienie z gliny lub plasteliny to również formy zajęć manipulacyjno – konstrukcyjnych. Zabawy konstrukcyjne kształcą precyzję ruchów, myślenie i wyobraźnię, rozwijają uwagę, wytrwałość, systematyczność  i umiejętność pokonywania przeszkód.

Zabawy dydaktyczne

Sąto takie zabawy, które wychowawcy opracowują dla konkretnych celów kształcących                    np. rozpoznawanie kształtów, kolorów, rozwijanie koordynacji wzrokowo  – ruchowej, koncentracji uwagi. Są one bardzo popularną formą zabaw w okresie przedszkolnym i można zaliczyć do nich układanki, gry planszowe, puzzle, loteryjki obrazkowe itp. Poprzez zabawy                 i gry dydaktyczne rozszerzamy zakres spostrzeżeń dziecięcych, wzbogacamy słownik dziecka, poszerzamy jego wiedzę o bliższym i dalszym otoczeniu.

Zabawy ruchowe

Dzieci bardzo lubią huśtać się na huśtawkach, korzystać z małych zjeżdżalni, wchodzić na niskie drabinki. W 3 roku życia bardzo lubią jeździć na trzykołowym rowerku. W zabawach tych można wykorzystać proste sygnały, śpiew, inscenizację, znanych im piosenek, naśladowanie różnych zwierząt itp. Dzieci w wieku przedszkolnym chętnie bawią się podczas organizowanych zestawów ćwiczeń porannych oraz zestawów zabaw ruchowych. Zabawy ruchowe uczą przestrzegania zasad postępowania, przyzwyczajają do współdziałania ze sobą. Dzieci stają się bardziej uważne, spostrzegawcze, zdyscyplinowane i przedsiębiorcze.


Poczytaj mamo, poczytaj tato!

Polecam książkę na temat problemów wychowawczych dzieci w wieku przedszkolnym.

Oto  kilka tytułów rozdziałów:

  • Niegrzeczny czy ciekawski?
  • Upiór w szafie!
  • Pieniądze „ze ściany”?
  • Nie mieszaj w to bocianów, czyli jak rozmawiać z dziećmi o intymnych stronach życia?
  • Na co zwrócić szczególną uwagę, podróżując z dzieckiem?
  • Czas do przedszkola!
  • Dzielenie się nie jest łatwe!
  • Kłamstwa czy fantazjowanie?

Książka w sposób przystępny i praktyczny podpowiada sposoby postępowania w trudnych, dla dziecka i rodziców, sytuacjach. Dodatkowym atutem tego poradnika jest pokazanie perspektywy dziecka. Książka jest dostępna  w wersji papierowej oraz w formie ebooka i audiobooka.

Polecam!