ul. Stawisińskiego 7, 87-100 Toruń
tel. (56) 648 64 52
pm2torun@wp.pl

Zabawy logopedyczne

Propozycje zabaw i ćwiczeń – część 2

Ćwiczenia słuchowe:

Ćwiczenie oddechowe:

Ćwiczenie artykulacyjne:


Propozycje zabaw i ćwiczeń – część 1

Ćwiczenia słuchowe:

  1. Zabawa słuchowa „Co słychać?”

Dziecko z zamkniętymi oczami wsłuchuje się w ciszę – żadne dźwięki nie są wytwarzane celowo. Po krótkim czasie wsłuchiwania się określa, co słyszy: stukot butów o bruk, skrzypnięcie drzwi, szczekanie psa, odgłos samochodów, ptaków, rozmowy ludzi itp.

  • Zabawa „Policz ile ?

Rodzic wrzuca do blaszanego pojemnika znajdującego się poza polem widzenia dziecka kasztany, guziki lub monety, a zadaniem dziecka jest policzyć ile wpadło.

  • Ćwiczenia rytmizujące

Ćwiczenia rytmizujące stosuje się jako wstępny etap do ćwiczeń słuchowych. Należy je zacząć od prostych ,zawierających 3-4 elementy konstrukcji ,a następnie zwiększać stopień trudności.

W tej najprostszej wersji nie potrzebujemy do niej żadnych pomocy! W tej zabawie można się bawić rytmem na kilkanaście różnych sposobów. Oto kilka z nich:

– wyklaskujemy rytm

– wygrywamy rytm na prostym instrumencie (jak pałki rytmiczne, bęben czy grzechotki)

– wygrywamy rytm na swoim własnym ciele (klaszczemy w dłonie, tupiemy nogą, kiwamy głową, wzruszamy ramionami lub ich dotykamy, klikamy palcami, uderzamy w kolana) – dziecko powtarza wygrany rytm lub całą sekwencję ruchową (która musi być na tyle prosta, aby dziecko ją zapamiętało i powtórzyło)

– wystukujemy rytm na podłodze

– wystukujemy rytm na stole / krześle / ścianie / talerzu

Ćwiczenia oddechowe:

  1. Wykonanie dmuchajki z butelki – instrukcja wykonania dmuchajki znajdują się na poniższej stronie internetowej:

https://ekodziecko.com/dmuchajka-eksperyment-z-latajaca-kulka

Ćwiczenie ma na celu wydłużanie fazy wydechowej.

Ćwiczenie artykulacyjne – „Wiosenna gimnastyka artykulacyjna” – opis zabawy znajduje się na poniższej stronie internetowej

Rozwijanie słownictwa – „Wymień pięć” to zabawa logopedyczna mająca na celu poszerzanie zasobu słownictwa starszych dzieci.

Przygotujcie karty do gry- mogą to być zwyczajne prostokątne kartoniki, na której zostanie zapisana wspólnie wymyślona kategoria. Rozłóżcie z dzieckiem karty napisem do dołu. Zadaniem dziecka jest wylosowanie karty i wymienienie pięciu rzeczy według kategorii podanej na karcie.

Przykłady kategorii: pojazdy, rośliny, kształty, kolory, narzędzia, instrumenty, uczucia, meble, budynki, sporty, gry, dni tygodnia, nazwy miesięcy, owoce, warzywa, napoje, do jedzenia na obiad, części ciała, ubrania, do nałożenia na stopy, domowe zwierzęta, zwierzęta z gospodarstwa, dzikie zwierzęta, ptaki, owady, programy telewizyjne, słowa związane z pogodą,

Możemy wymieniać też rzeczy, które są: małe, duże, nowoczesne, stare, tanie, drogie, gorące, zimne, smaczne, obrzydliwe, wesołe, smutne, czerwone, zielone, biało- czarne, ciche, głośne, krótkie, długie, szybkie, powolne, ciężkie, lekkie, twarde, miękkie, ładne, szorstkie


Słodkie ćwiczenia logopedyczne

MIODOWE USTA”

Na górnej wardze kładziemy kropkę miodu. Staramy się dotknąć ją językiem i zlizać. Podczas wykonywania tego ćwiczenia język powinien być wąski i wydłużony, a zęby widoczne.

SŁODKI BUZIAK”

Robimy dzióbek z warg . Wysuwamy je do przodu, jak przy pocałunku. Cmokamy „cmok”, „ cmok”

CZEKOLADOWY LIZAK”

Smarujemy czekoladą dziąsła za górnymi zębami. Zlizujemy czekoladę przy lekko rozchylonych ustach.

KTO DŁUŻEJ?”

Czubkiem języka należy przytrzymać, jak najdłużej przyklejony do podniebienia cukierek „halls”, pastylkę pudrową czy rodzynek.

ULUBIONE LODY”

Rysujemy na kartce papieru ulubione lody. Następnie należy wyobrazić sobie jakie one są pyszne – wykonujemy ruchy przypominające lizanie lodów.

ZBIÓR RYŻU”

Dmuchany ryż rozsypujemy na spodeczek i zjadamy go ale tylko za pomocą języka- wysuwamy język, przyklejamy do czubka ryż i wkładamy do buzi przyklejone ziarenko.


Zachęcam do utrwalania poprawnej wymowy poprzez poniższe zabawy interaktywne.

Ćwiczenia buzi i języka:

https://wordwall.net/pl/resource/1035165/logopedia/rozgrzewka-logopedyczna
https://wordwall.net/pl/resource/995123/gimnastyka-buzi-i-j%C4%99zyka
https://wordwall.net/pl/resource/910284/logopedia/%c4%87wiczenia-buzi-i-j%c4%99zyka1
https://wordwall.net/pl/resource/978032/logopedia/minki

Samogłoski, sylaby

https://wordwall.net/pl/resource/1013944/logopedia/znajd%c5%ba-pary-i-powtarzaj-sylaby-samog%c5%82oski

Utrwalenie głoski [w]

https://learningapps.org/view1874744

Utrwalanie poprawnej wymowy głoski [k]

https://wordwall.net/pl/resource/1052997/logopedia/znajd%c5%ba-pary-i-powtarzaj-sylaby-k-

Ćwiczenia głoski [s]

https://wordwall.net/pl/resource/1011379/polski/s-nag%c5%82os-logopedyczny-%c5%9bwiat-zabaw
https://wordwall.net/pl/resource/1057144/logopedia/utrwalanie-g%c5%82oski-s-pojedyncze-s%c5%82owa

https://wordwall.net/pl/resource/1037684/logopedia/utrwalanie-g%c5%82oski-s
https://wordwall.net/pl/embed/c33f9fcdea04488cb4cafd731249ff49?themeId=1&templateId=3
https://wordwall.net/pl-pl/community/logopedia

Utrwalanie głoski [sz]

https://wordwall.net/pl/resource/866204/logopedia/g%c5%82oska-sz-co
https://wordwall.net/pl/resource/972541/logopedia/sylaby-z-g%c5%82osk%c4%85-sz
https://wordwall.net/pl/resource/1026054/logopedia/do-pary-sz
https://wordwall.net/pl/resource/947052/logopedia/sz-ta%c5%9bma

Różnicowanie [s/sz]

https://wordwall.net/pl/resource/1031636/logopedia/s-sz-r%c3%b3%c5%bcnicowanie-logopedyczny-%c5%9bwiat-zabaw
https://wordwall.net/play/1050/662/195

Utrwalenie głoski [cz]

https://wordwall.net/pl/resource/1052746/cz-r%c3%b3%c5%bcne-pozycje

Ćwiczenia przygotowujące do wywołania [r]

https://wordwall.net/pl/resource/1064796/logopedia/%c4%87wiczenia-przygotowuj%c4%85ce-do-wywo%c5%82ania-r-

Utrwalenie głoski [r]

https://wordwall.net/pl/resource/1071422/zaj%c4%99cia-logopedyczne/krety-z-r

Wybierz brakującą głoskę

https://wordwall.net/pl/resource/958248/logopedia/wybierz-brakuj%c4%85c%c4%85-g%c5%82osk%c4%99


MATERIAŁ WYRAZOWY DO UTRWALANIA GŁOSEK


Ćwiczenia oddechowe


Gimnastyka buzi i języka


Utrwalamy głoski


Bajki logopedyczne