MARZEC
Każdy przedszkolak zna dobre zwyczaje
Umiejętności ogólne: Dzieci będą stosować w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi zwroty grzecznościowe na powitanie, pożegnanie, proszę, przepraszam, dziękuję, będą odróżniały dobre i niewłaściwe zachowanie w relacjach z dorosłymi i rówieśnikami
Miła wiosna już nadchodzi…
Umiejętności ogólne: Dzieci będą nazywały charakterystyczne wiosenne zjawiska atmosferyczne, dostrzegały zmiany w otaczającej przyrodzie, nazywały pierwsze zwiastuny wiosny (przylot ptaków, budzenie się zwierząt z zimowego snu, pąki na drzewach)
Zielony kącik w naszej sali
Umiejętności ogólne: Dzieci będą rozpoznawały i nazywały wybrane nasiona i sadzonki (np. fasola, groch, cebula, pietruszka), będą prowadziły obserwacje założonych hodowli, nazywały niektóre części rośliny (korzeń, kwiat, liść), posługiwały się podstawowymi informacjami na temat niezbędnych warunków do uprawy i roślin w kąciku (woda i światło)
LUTY
W Krainie Czerwonego Kapturka.
Dzieci będą: próbowały wyjaśnić znaczenie słowa „biblioteka”, „książka”, jak należy zachowywać się w bibliotece, dlaczego należy szanować książki, czego możemy dowiedzieć się z książek, jak powinny się zachować, gdy zaczepi je obca osoba, dlaczego należy pomagać osobom starszym.
Dbamy o zęby.
Dzieci będą: próbowały wyjaśnić, do czego służą zęby, dlaczego należy o nie dbać, jak należy dbać o higienę jamy ustnej, jak się odżywiać (jakie produkty zjadać częściej a jakich unikać, aby zęby były zdrowe), na czym polega praca stomatologa, dlaczego wizyty u dentysty są ważne i potrzebne dla zdrowia naszych zębów.
STYCZEŃ
Ptaki zimą.
Dzieci będą: próbowały nazwać wybrane ptaki (wróbel, sikorka, wrona), opisać ich wygląd (kolor, podstawowe części ciała), nazwać pożywienie dla ptaków, wyjaśnić, dlaczego należy dokarmiać ptaki zimą, co oznacza słowo: karmnik.
Jak bawimy się zimą?
Dzieci będą: próbowały wyjaśnić, jaka jest obecnie pora roku, opisać jej cechy charakterystyczne, wymienić zimowe zabawy, wyjaśnić zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie.
Dla babci i dziadka.
Dzieci będą: próbowały wymienić imiona swoich dziadków, opowiedzieć o uczuciach jakimi darzą swoich dziadków i dlaczego, wyjaśnić kto to jest babcia i dziadek (mama i tata naszych rodziców), dlaczego należy pomagać osobom starszym.
GRUDZIEŃ
„Każdy ma swój dom”.
Dzieci będą: nazywały miejscowość, w której mieszkają, będą potrafiły stosować określenia mały – duży, wymieniały podstawowe elementy z których składa się dom (ściany, drzwi, okna, dach, komin), nazywały pomieszczenia znajdujące się w domu, będą próbowały opisać słowami swój pokój.
„W świątecznym nastroju”.
Dzieci będą: wymieniały polskie tradycje i zwyczaje związane z obchodami Świąt Bożego Narodzenia ( strojenie choinki, przygotowywanie świątecznych potraw, dzielenie się opłatkiem, śpiewanie kolęd i pastorałek).
LISTOPAD
Poznajemy tajemnice przyrody – jak zwierzęta przygotowują się do zimy? /02- 10.11.2022/
Umiejętności ogólne: Dzieci będą posługiwały się podstawowymi informacjami na temat przygotowania się do zimy niektórych zwierząt (jeż, wiewiórka)
Chcę być czysty, chcę być zdrowy /14- 22.11.2022/
Umiejętności ogólne: Dzieci będą rozumiały konieczność przestrzegania zasad higieny ciała, będą samodzielnie i prawidłowo wykonywały niektóre czynności higieniczne (mycie rąk, twarzy, korzystanie z chusteczek)
Jesienna szaruga – zabawy wiatru, muzyka deszczu /23.11-30.11. 2022/
Umiejętności ogólne: Dzieci będą nazywały charakterystyczne zjawiska atmosferyczne występujące jesienią, będą dostrzegały zmiany związane z działaniem wiatru, opadami deszczu
PAŹDZIERNIK
„Wesoło i w zgodzie w przedszkolnej gromadzie” – tworzenie Kodeksu Przedszkolaka”
Dzieci powinny: wymienić zasady obowiązujące w grupie przedszkolnej, starać się je przestrzegać, przypisywać je do odpowiedniego symbolu (Przedszkolny Kodeks Przedszkolaka) wyjaśniać skutki niewłaściwej zabawy, stosować podstawowe zwroty grzecznościowe odpowiednio do sytuacji.
„Kolorowa jesień.”
Dzieci powinny: nazwać podstawowe dary jesieni (żołędzie, kasztany, dynie, jarzębinę), wyjaśnić, czym charakteryzuje się jesień (chłodniejszymi dniami, deszczem, wiatrem, kolorowymi liśćmi, które spadają z drzew), wymienić części garderoby, które zakładamy na jesienny spacer.
„Bezpieczni na drodze.”
Dzieci powinny: wymienić zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię, wyjaśnić co to jest sygnalizacja świetlna, nazwać pojazdy poruszające się po ulicy, wyjaśnić znaczenie elementów odblaskowych, prawidłowo uczestniczyć w ruchu drogowym.
WRZESIEŃ
„Mamo, Tato – jestem przedszkolakiem”
Dzieci powinny: nazwać grupę, do której chodzą, rozpoznawać swoją salę przedszkolną oraz swój znaczek orientacyjny w szatni, wymienić letnie zabawy, podejmować próby przestrzegania zasad obowiązujących w grupie.
„Jesień daje nam owoce.”
Dzieci powinny: podjąć próbę wyjaśnienia znaczenie słowa ,,sad”, rozpoznawać i nazywać wybrane owoce, wyjaśnić, dlaczego należy spożywać owoce i myć je przed zjedzeniem.