KWIECIEŃ
„Wszystko jest muzyką – w świecie dźwięków ”
Dzieci będą: rozpoznawać i utrwalać źródła pochodzenia dźwięków,
kształtować wrażliwość na dźwięki, dostrzegać dźwięki w codziennym
życiu, rozwijać percepcję słuchową.
Prehistoryczny świat – śladami dinozaurów
Dzieci będą: kształtować postawę szacunku wobec tego co przeszłe, starsze,
wdrażać się do właściwych zachowań w muzeum, będą poszerzać wiedzę, na
temat dinozaurów ich życia, odżywiania się, rozwijać swoją wyobraźnię.
„Dbamy o naszą planetę”
Dzieci będą: kształtować nawyk segregowania śmieci, oszczędzania wody,
energii, będą utrwalać pojęcie „ planeta Ziemia”, „ekolog”, będą kształtować
zachowania proekologiczne budować poczucie odpowiedzialności za planetę
z myślą o przyszłych pokoleniach.
MARZEC
,, Jak rośnie roślina – nasz zielony kącik’’
Dzieci powinny: poznać cykl rozwoju roślin i warunki niezbędne do ich prawidłowego
wzrostu, rozpoznawać i nazwać części roślin, poznać zawód ogrodnika, zapamiętać
czynności wykonywane w czasie zakładania hodowli roślin oraz ich pielęgnacji , rozwijać
zainteresowania przyrodnicze.
,, Matematyczne łamigłówki dla mądrej główki’’
Dzieci powinny: wykazać się umiejętnościami matematycznymi w różnorodnych sytuacjach
dnia codziennego, przeliczać, porównywać, określać położenie przedmiotów w przestrzeni,
wykonywać proste działania matematyczne z wykorzystaniem liczmanów,, wzmacniać swoją
odporność emocjonalną podczas wykonywania zadań.
,, Czy to już jest wiosna ?’’
Dzieci powinny: zaobserwować zmiany atmosferyczne charakterystyczne dla przedwiośnia,
rozpoznawać różnorodne warunki pogodowe, poznać pierwsze zwiastuny wiosny, poznać
cykliczność występowania pór roku, przybliżyć wiadomości dotyczące zachowania ptaków
wiosną – zakładanie gniazd, wysiadywanie jaj, opieka nad młodymi, zapoznać z wyglądem i
nazwami wybranych wiosennych kwiatów.
,, Czekamy na Święta Wielkanocne’’
Dzieci powinny: poznać tradycje i zwyczaje związane z obchodami Świąt Wielkanocnych –
tradycyjne wypieki ( mazurki, babki itp.), wielkanocne symbole (bazie, pisanki, kraszanki,
cukrowy baranek, czekoladowy zając, kurczaki, lany poniedziałek),poznać budowę jajka,
wiedzieć, że jest symbolem życia.
LUTY
Realizacja programu edukacyjnego – ,, Skąd się biorą produkty ekologiczne”
Dzieci będą: rozumieć czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne, będą
kształtować umiejętności wyboru produktów ekologicznych, kształtować
nawyki higieniczno – zdrowotne, propagować zdrowy styl życia.
Podwodny świat – co znajduje się pod wodą?
Dzieci będą: poznawać środowisko wodne, poznawać różnorodność
mieszkańców i roślinności wodnej, budzić wrażliwość na piękno przyrody,
rozwijać swoją wyobraźnię, rozbudzać zainteresowania światem
podwodnym, doskonalić umiejętność wypowiadania się na podany temat.
STYCZEŃ
,W karnawałowym rytmie’’
Dzieci powinny- poznać polskie zwyczaje związane z obchodami karnawału, rozpoznać i nazwać postacie, które pojawiły się na balu karnawałowym , tańczyć w parach i pojedynczo, tworzyć korowody taneczne, mimiką twarzy wyrażać emocje towarzyszące zabawom tanecznym.
,, Bezpieczne zabawy zimowe na śniegu i lodzie’’
Dzieci powinny: opisać własnymi słowami charakterystyczne cechy zimowego krajobrazu, określić pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy, nazwać sprzęt sportowy i ulubione zabawy na śniegu i lodzie, pamiętać o niebezpieczeństwie ślizgania się na zamarzniętych zbiornikach wodnych ( stawach, jeziorach, rzekach) oraz w pobliżu tras komunikacyjnych).
,,Dla kochanej Babci – kochanego Dziadka’’
Dzieci powinny: – znać imiona swoich babć i dziadków oraz określić stopień pokrewieństwa, opisać swoich dziadków ( wygląd zewnętrzny, charakterystyczne cechy wyglądu i ubioru), wymienić ulubione zabawy i czynności wykonywane wspólnie z dziadkami, współtworzyć klimat radosnej zabawy, pełnić rolę gospodarzy podczas pobytu dziadków w przedszkolu
GRUDZIEŃ
„Szycie to ciekawa praca – w pracowni krawieckiej”
Dzieci będą: wymieniać co znajduje się w pracowni krawieckiej –
przedmioty potrzebne krawcowej do szycia, opowiadać jak wygląda
maszyna do szycia, wyjaśniać czym zajmuje się krawcowa, będą
projektować strój z papieru , będą rozpoznawać różne tkaniny.
„Coraz bliżej święta….”
Dzieci będą: wymieniać zwyczaje i tradycje związane ze Świętami Bożego
Narodzenia, znać symbole Świąt Bożego Narodzenia, potrafić zaśpiewać
wybrane kolędy, wymieniać potrawy wigilijne, nazwać i wykonać ozdoby
świąteczne, doskonalić sprawność manualną.
LISTOPAD
,,Piękna nasza Polska cała’’
Dzieci powinny- poznać wybrane regiony i ciekawe zakątki ojczystego kraju, symbole
narodowe ( flaga, godło, hymn państwowy), poznać najważniejsze miasta położone nad
Wisłą, zapamiętać nazwę stolicy – Warszawa, przybliżyć najważniejsze wydarzenia
historyczne związane z odzyskaniem przez Polskę niepodległości, kształtować w swojej
świadomości obraz Ojczyzny.
,,Tydzień Obchodów Jubileuszu 40- lecia Przedszkola Miejskiego Nr 2
Dzieci powinny: – poznać historię powstania przedszkola, nasze tradycje i zwyczaje,
wysłuchać wspomnień absolwentów, poznać postać patrona Jana Brzechwy oraz Jego
twórczość, wspólnie z innymi planować i świętować rocznicowe uroczystości.
,, Co słychać w lesie przed nadejściem zimy’’
Dzieci powinny: – poznać wybrane zwierzęta i ptaki oraz w jaki sposób przygotowują się one
do zimy, wiedzieć, jakie zmiany zachodzą w życiu zwierząt związane z porami roku –
zapadanie w sen zimowy ( jeż, niedźwiedź), zmiana futra ( wiewiórka, zając), wiedzieć
dlaczego należy dokarmiać zwierzęta i ptaki zimą, poznać różne nasiona i owoce
przeznaczone na pokarm dla ptaków zimą.
,, Andrzejkowe tradycje i zwyczaje ludowe’’
Dzieci powinny- : poznać tradycje ludowe oraz przysłowia związane z obchodami imienin
Andrzeja w różnych regionach Polski, poznać tradycyjne wróżby i ich znaczenie w
przyszłości, dzielić się z innymi własnymi doświadczeniami, pełnić rolę współgospodarzy
placówki.
PAŹDZIERNIK
Pani jesień zawitała, kolorami nas obdarowała
Dzieci będą: nazywać obecną porę roku – jesień, rozpoznawać i nazywać dary jesieni ( żołędzie, kasztany, jarzębina, liście, szyszki), wymieniać zwierzęta mieszkające w lesie. Rozpoznawać i nazywać wybrane owoce, segregować je, wyjaśniać dlaczego należy spożywać owoce i myć je przed zjedzeniem, nazywać drzewa owocowe, wyjaśnić pojęcie „ sad” oraz „ spiżarnia”.
Deszczowa pogoda
Dzieci będą: znać charakterystyczne zjawiska atmosferyczne występujące jesienią, będą wiedziały jak należy ubierać się podczas jesiennych chłodnych dni. Dostosują swój ubiór do aktualnej pory roku, temperatury otoczenia .
WRZESIEŃ
,, Po wakacjach – witamy przedszkole’’
Dzieci powinny- wymienić różne miejsca letniego wypoczynku w kraju i za granicą , podjąć próbę wskazania tych miejsc na mapie Polski i Europy, nazwać regiony Polski ( Góry, Mazury, Morze Bałtyckie, Mazowsze), poznać piękno, różnorodność krajobrazów i bogactwo Ojczyzny, utrwalić zasady bezpiecznego postępowania w przedszkolu ( w kącikach edukacyjnych, łazience) i poza nim.
,, Mam swoje prawa i obowiązki – Kodeks przedszkolaka’’
Dzieci powinny: – znać swoje prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka oraz obowiązki ( szanować prawo do zabawy i nauki, do bycia z rówieśnikami itd.) , przestrzegać umów zawartych w grupowym Kodeksie Przedszkolaka (szanować zabawki, zgodnie współdziałać w zabawie, dzielić się zabawkami, sprzątać zabawki po zabawie, mówić umiarkowanym głosem, bezpiecznie poruszać się po sali i łazience.), pamiętać o używaniu zwrotów grzecznościowych w codziennych sytuacjach
,, Uwaga ! przedszkolak na drodze’’
Dzieci powinny: poznawać elementy infrastruktury najbliższego otoczenia, utrwalać znaki i zasady pieszego i kołowego ruchu drogowego, znać numer alarmowy 112 oraz kiedy możemy z niego skorzystać, doskonalić umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce i życiu codziennym, dbać o bezpieczeństwo swoje i innych