MARZEC
,,Czyste powietrze wokół nas’’
Dzieci powinny: – zlokalizować różne źródła dymu w najbliższym otoczeniu, zaobserwować skąd one pochodzą, określić ich zapach, kolor i gęstość, rozróżniać różne rodzaje dymów, określić przyczyny wydobywania się dymów, wskazać szkodliwe działanie dymów w tym dymu nikotynowego na nasze zdrowie i ogólną kondycję fizyczną .
,, Poznajemy różne zawody naszych rodziców’’
Dzieci powinny: rozpoznawać i nazywać różne zawody wykonywane przez dorosłych ( informatyk, strażak, fryzjer, piekarz- cukiernik, elektryk), wymienić narzędzia i akcesoria potrzebne do wykonywania obowiązków, uzasadnić przydatność wykonywanych zawodów w naszym życiu społecznym, wykazać szacunek dorosłym, kulturalnie zachować się podczas wycieczek oraz spotkań.
,, Czy już idzie do nas wiosna ?’’
Dzieci powinny: zaobserwować zmiany atmosferyczne charakterystyczne dla przedwiośnia i wiosny, rozpoznawać różnorodne warunki pogodowe, poznać pierwsze zwiastuny wiosny, poznać cykliczność występowania pór roku, przybliżyć wiadomości dotyczące zachowania ptaków wiosną – zakładanie gniazd, wysiadywanie jaj, opieka nad młodymi, zapoznać z wyglądem i nazwami wybranych wiosennych kwiatów.( przebiśnieg, krokus, tulipan, narcyz, żonkil, hiacynt)
LUTY
„O ptakach zimą pamiętamy i do karmnika je zapraszamy”
Dzieci będą : wiedzieć w jaki sposób można pomagać ptakom podczas zimy, czym je dokarmiać. Będą nazywać ptaki zimujące w Polsce. Poznają sposób wykonania karmnika dla ptaków, będą uczestniczyć w jego wykonaniu.
„Bajki, legendy, bajeczki – opowieści z książeczki”. Śladami Mikołaja Kopernika.
Dzieci będą: poznawać pracę bibliotekarza. Funkcje jaką pełni biblioteka publiczna i przedszkolna, zapoznawać się z wnętrzem biblioteki i jej zbiorami. Wypożyczać wybraną książkę z przedszkolnej biblioteki. Doskonalić koncentrację uwagi, aktywnie słuchać utworów literackich, wdrażać się do szanowania książek. Poznają historię Mikołaja Kopernika – wielkiego astronoma.
STYCZEŃ
,,Zimowe zabawy na śniegu i lodzie’’
Dzieci powinny: opisać własnymi słowami charakterystyczne cechy zimowego krajobrazu, określić pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy, nazwać sprzęt sportowy i ulubione zabawy na śniegu i lodzie, pamiętać o niebezpieczeństwie ślizgania się na zamarzniętych zbiornikach wodnych ( stawach, jeziorach, rzekach) i w pobliżu tras komunikacyjnych.
,,W Karnawałowe – przebierańców bale’’
Dzieci powinny: – poznać polskie zwyczaje związane z obchodami karnawału, rozpoznać i nazwać postacie, które pojawiły się na balu karnawałowym , tańczyć w parach i pojedynczo, tworzyć korowody taneczne, mimiką twarzy wyrażać emocje towarzyszące zabawom tanecznym
,,Kochanym Dziadkom w dniu Ich Święta’’
Dzieci powinny: – znać imiona swoich babć i dziadków oraz określić stopień pokrewieństwa, opisać swoich dziadków ( wygląd zewnętrzny, charakterystyczne cechy wyglądu i ubioru), wymienić ulubione zabawy i czynności wykonywane wspólnie z dziadkami, współtworzyć klimat radosnej zabawy podczas pobytu dziadków w przedszkolu
GRUDZIEŃ
„Tydzień pełen niespodzianek – Mikołaju czekamy”
Dzieci będą : rozpoznawać postać Świętego Mikołaja i znać tradycję związaną z obdarowywaniem prezentami, opowiadać o swoich wymarzonych prezentach, doskonalić umiejętności opisywania postaci, wiedzieć, że Laponia jest ojczyzną Św. Mikołaja, nazywać emocje związane z otrzymywaniem i obdarowywaniem świątecznymi podarunkami.
„ Święta się zbliżają i kolędy rozbrzmiewają”
Dzieci będą: wymieniać zwyczaje i tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia, znać symbole Świąt Bożego Narodzenia, potrafić zaśpiewać wybrane kolędy, wymieniać potrawy wigilijne, nazwać i wykonać ozdoby świąteczne, doskonalić sprawność manualną.
„ Zima białym puchem nas otula”
Dzieci będą: obserwować i zauważać zmiany zachodzące w przyrodzie zimą i w poszczególnych porach roku, kształcić opiekuńczą postawę wobec zwierząt, wymieniać nazwy kolejnych pór roku, dostrzegą piękno zimowego krajobrazu.
LISTOPAD
,,Mój dom – moje osiedle – moja Ojczyzna’’
Dzieci powinny: – nazwać budynki mieszkalne ( bloki, wieżowce, domki jednorodzinne), zaobserwować występującą na osiedlu infrastrukturę (przedszkole, szkoła, boiska, mini siłownie, drogi, place zabaw dla dzieci, sklepy, punkty usługowe), poznać symbole narodowe – hymn, flaga, godło , poznać wydarzenia historyczne związane z odzyskaniem przez Polskę niepodległości, wiedzieć, dlaczego jest to tak ważne święto dla wszystkich Polaków.
,, Co słychać w lesie przed nadejściem zimy’’
Dzieci powinny: poznać wybrane zwierzęta i ptaki oraz w jaki sposób przygotowują się one do zimy, wiedzieć, jakie zmiany zachodzą w życiu zwierząt związane z porami roku -zapadanie w sen zimowy ( jeż, niedźwiedź), zmiana futra ( wiewiórka, zając), wiedzieć dlaczego należy dokarmiać zwierzęta i ptaki zimą, poznać różne nasiona i owoce przeznaczone na pokarm dla ptaków zimą.
,, Andrzejkowe tradycje i zwyczaje ludowe’’
Dzieci powinny: poznać tradycje ludowe oraz przysłowia związane z obchodami imienin Andrzeja w różnych regionach Polski, poznać tradycyjne wróżby i ich znaczenie w przyszłości, dzielić się z innymi własnymi doświadczeniami, pełnić rolę współgospodarzy placówki.
PAŹDZIERNIK
„ Bezpieczna droga do przedszkola”
Dzieci będą znały: zasady bezpiecznego poruszania się po drogach, rozpoznawały podstawowe znaki drogowe, znały nazwy niektórych pojazdów, znały zasady przechodzenia przez jezdnię, znały numery alarmowe.
„ Jesień w lesie”
Dzieci będą posługiwały się: informacjami na temat jesieni, rozpoznawały i nazywały dary jesieni ( żołędzie, kasztany, jarzębinę, liście, szyszki, grzyby ). Dzieci będą znały, zwierzęta mieszkające w lesie, nazywały wybrane grzyby (borowik, muchomor, kurka).
„ Pada deszczyk pada…”
Dzieci będą znały: charakterystyczne zjawiska atmosferyczne, występujące jesienią, będą wiedziały, jak należy ubierać się, podczas jesiennych chłodnych dni. Dostosują swój ubiór, do aktualnej pory roku i temperatury otoczenia.
WRZESIEŃ
,,Witamy przedszkole’’
Dzieci powinny: zapamiętać nazwę swojej grupy, imiona kolegów i koleżanek, zapamiętać swoje miejsce na półce w szatni, integrować się z rówieśnikami podczas wspólnych zajęć, zabaw, utrwalić zasady bezpiecznego postępowania w przedszkolu ( sala, szatnia, łazienka) i poza nim ( teren przedszkolny).
,, Tygryskowe zasady dobrego zachowania ’’
Dzieci powinny: – znać swoje prawa i obowiązki, szanować prawo do zabawy i nauki, do bycia z rówieśnikami , przestrzegać umów zawartych w grupowym Kodeksie Przedszkolaka (szanujemy zabawki, zgodnie współdziałamy w zabawie, dzielimy się zabawkami, sprzątamy zabawki po zabawie, mówimy umiarkowanym głosem, bezpiecznie poruszamy się po sali i łazience.), pamiętamy o używaniu zwrotów grzecznościowych w codziennych sytuacjach.
,, Witaminy z sadu i ogrodu’’
Dzieci powinny: prawidłowo nazywać i rozróżniać owoce i warzywa, poznać ich walory zdrowotne i smakowe, rozpoznawać je za pomocą różnych zmysłów ( dotyku, węchu, smaku, wzroku ) przestrzegać konieczności mycia ich przed spożyciem