Tematyka kompleksowa: „Kolorowa Wiosna’’
Cele ogólne: dzieci będą:
* potrafiły wymienić pierwsze oznaki Wiosny,
* potrafiły wskazywać i nazywać pierwsze wiosenne kwiaty,
* potrafiły wskazywać i nazywać ptaki powracające z ciepłych krajów.
26.03.2021r Piątek ,,Wiosna budzi owady do życia’’
1.Zabawa na powitanie ,, Powitanie wiosny od Zabawa – Taniec – Energia’’
* do zabawy zabierz chustki lub a paszki. Miłej zabawy.
2. Słuchanie wiersza W. Chotomskiej pt. ,,Motyl’’
Poproście rodziców, aby przeczytali Wam wiersz.
,, Motyl’’
Jednemu panu
na skwerku
motyl siadł na gazecie.
A pan powiedział ponuro:
– I po co to żyje na świecie?
Ani to z pierza , ani z mięsa,
z kwiatka na kwiatek się wałęsa,
na kotlet to się nie nadaje,
nie znosi tak jak kura jajek,
choćbyś i w ulu go zamykał,
nie da ci miodu do piernika,
nie daje mleka tak jak krowy
i jakiś taki – za kolorowy…
A dwaj poeci, patrząc
jak motyl skrzydła rozchyla,
bardzo cichutkim szeptem
szepnęli do motyla:
– Gdyby nie było motyli,
my byśmy cię wymyślili.
I chronili przed tym panem,
chronili!
* Rozmowa na temat wiersza:
– Kto usiadł na gazecie?
– Co o motylu powiedział pan?
– Co o motylu powiedzieli dwaj poeci?
– Dlaczego poeci chronili by motyla przed tym panem?
3. Zabawy plastyczne: ,, Motylek’’
Do wykonania pracy przygotuj sobie: ołówek,
rolkę od papieru toaletowego, kolorowe kartki papieru, nożyczki, klej,
kredki.
Najpierw wytnij z papieru prostokąt, który nakleisz na rolce, Następnie narysuj ołówkiem kształt skrzydeł i wytnij je nożyczkami, narysuj i wytnij koło ( głowa motyla) oraz dwa prostokąciki ( czułki). Ozdoby na skrzydłach wykonaj według własnego pomysłu, połącz elementy, naklej głowę i przyklej czułka, Motyl gotowy. Wesołej zabawy.
4. Wysłuchaj wiersza pt. Biedronka’’ W wolnej chwili, gdy będziesz się nudzić wykonaj biedronkę z kół metodą orgiami i naklej na kartkę lub wklej do rysunku, który możesz narysować do treści wierszyka.
,, Biedronka’’
Mała,
zwinna biedronka,
z czarnymi kropeczkami,
siedzi sobie na kwiatku,
macha skrzydełkami.
Ile masz lat biedronko,
pytają ją dzieci?
Tyle samo co kropek
ma mój piękny gorsecik.
Jeśli chcesz się dalej bawić z wiosennymi owadami, to podaję Wam kilka propozycji:
Wykonanie tak, jak motyla. Powodzenia.
Myślę, że nie muszę podpowiadać, jak można wykonać powyższe prace. Mile widziana własna pomysłowość i wasza kreatywność. Powodzenia.
25.03.2021r Czwartek ,,Zabawy z wiosennymi kwiatami’’
1.Zabawa na powitanie ,, Powitanie wiosny od Zabawa – Taniec – Energia’’
* do zabawy zabierz chustki lub apaszki. Miłej zabawy.
2. Słuchanie opowiadania pt. ,, Czerwony tulipan’’
Poproście rodziców o przeczytanie treści.
W ogródku zaczęły pojawiać się
pierwsze ślady wiosny. Z ziemi zaczęły wystawiać główki przebiśniegi. Ale co
to? Z ziemi wychylił swoją główkę tulipan. Przebiśniegi i krokusy zaczęły się
dziwić takiemu zachowaniu. Postanowiły więc ostrzec tulipana.
-Panie tulipanie, jeszcze za wcześnie na pana wyrastanie.
Nich pan rozejrzy się dookoła. Jeszcze śnieg leży dookoła. Miejże pan rozum i
schowaj się do ziemi.
Na to tulipan tak powiada:
– Ja się wcale nie boję śniegu. Poczułem ciepłe promienie
słońca i zrobiło mi się zielono w głowie. Nic na to nie poradzę, inaczej głowę
sobie rozsadzę. Muszę te liście zielone wypuści na drugą stronę.
Przebiśniegi się obraziły, kwiatki swoje od tulipana
odwróciły i tak rozmawiały między sobą:
– Kto to widział, kto to słyszał, aby tulipany kwitły razem z
nami. Jakiś dziwak i odmieniec ten tulipan. Czy myślisz, że uda mu się
wytrzymać takie zimno?
Drugi przebiśnieg zadumał się przez chwilkę i odpowiada:
¬Szkoda mi tego biedaka. Jest uparty i zadziorny, ale nic mu
to nie pomoże, jeśli śnieg zasypie nasz ogródek. Zmarzną mu jego listki i nikt
nie będzie mógł podziwiać jego pięknego czerwonego kielicha tej wiosny. Może
jeszcze raz powinniśmy ostrzec go przed śniegiem i mrozem?
Pierwszy przebiśnieg zerknął na wyrastającego tulipana i też
zrobiło mu się żal biedaka. Zwrócił się jeszcze raz do tulipana.
-Panie tulipanie, nich się pan opamięta. Noce są takie zimne,
czasem mróz zagląda do nas. We dnie śnieg zimny pada i wiatr chłodny nas smaga.
Niech pan schowa swoją głowę i poczeka na cieplejsze dni.
Tulipan popatrzył na swoje wątłe jeszcze listki, na ogródek i
przebiśniegi. Faktycznie, nie widział żadnego swojego towarzysza. Może to oni
zaspali, a może on obudził się za wcześnie? Może przebiśniegi mają rację, że
jeszcze za zimno dla niego? Ale cóż on teraz może zrobić? Jak schować swoją
główkę do ziemi, jak listki już zielone? Zapytał więc:
-Ale co ja mam zrobić? Nie mogę się już schować.
Przebiśniegi popatrzyły, pomyślały i postanowiły pomóc
tulipanowi. Zaczęły prężyć swoje główki do słońca, aby ktoś je w końcu dojrzał.
Przez ogródek przechodziła mała Kasia i zauważyła
przebiśniegi. Zaczęła się im przyglądać i uśmiechać do nich. Zauważyła jeszcze
małe zielone listki. Nie mogła odgadnąć, co to jest za kwiatek. Pobiegła, więc
do mamusi i przyprowadziła do ogrodu. Mama pochyliła się i rozpoznała listki
tulipana. Zdziwiła się, że tak wcześnie się one pojawiły. Potem powiedziała do
Kasi:
– Kasieńko, to tulipan, ale on może zmarznąć. Zabierzemy go
do domu. Przynieś mi proszę małą łopatkę, wykopiemy go i zabierzemy do domu.
Gdy zrobi się cieplej wysadzimy go do ogródka.
Kasia razem z mama zabrały tulipana do domu. Postawiły go na
parapecie w kuchni i obserwowały jak powoli rozkwita.
Dzięki przebiśniegom i Kasi czerwony tulipan mógł spokojnie
rozkwitnąć i cieszyć innych swoim pięknem.
* Porozmawiajcie z rodzicami na temat tego opowiadania:
– Co wydarzyło się w ogródku wczesną wiosną?
– Dlaczego przebiśniegi martwiły się o małego tulipana?
– Kto pomógł tulipanowi?
– Co zrobiła Kasia i jej mama , aby uratować kwiat?
3. Przypomnij nazwy kwiatów występujące w opowiadaniu , oraz wypełnij kontury wykorzystując dostępne w domu materiały:
(kredki, farby, kolorowy papier, plastelinę, bibuła itp.)
Środa 24.03.2021r, ,, WIOSENNE EKSPERYMENTY Z WODĄ’’
1.Zabawa na powitanie ,, Powitanie wiosny od Zabawa – Taniec – Energia’’
* do zabawy przygotujcie sobie chustki lub apaszki. Miłej zabawy.
Zapraszam dzisiaj dzieci i rodziców do wspólnego eksperymentowania(mile widziane zdjęcia, przedstawiające Wasze działania)
2. Eksperyment “Chemiczne jojo”
Do wykonania eksperymentu potrzebujemy: Sodę, ocet, olej, barwnik, dzbanek i pipetkę lub strzykawkę. Wlewamy ocet do 2 szklanek, a następnie dodajemy do niego barwniki w dwóch kolorach. . Jeśli nie macie barwników można dodać sok z buraków lub zabarwić ocet zanurzając w nim bibułę. Do dzbanka wsypujemy jedno opakowanie sody oczyszczonej, a następnie po ściance dzbanka delikatnie wlewamy olej. Teraz nabieramy zabarwiony ocet za pomocą pipetki lub strzykawki (może być mała gumowa gruszka) i stopniowo po kropelce mniejszej lub większej wkrapiamy ocet do dzbanka obserwując co się dzieje…
Opis zaobserwowanego zjawiska
Krople zabarwionego octu wpuszczone do dzbanka z olejem i sodą powoli opadają na dno. Osadzają się na powierzchni sody i tam następuje reakcja. W wyniku połączenia octu (kwasu) i sody (zasady) następuje wytworzenie się gazu – dwutlenku węgla (CO2), który otacza kropelki wpuszczonego octu, a te stają się przez to lżejsze i unoszą się do góry. Gdy nasze niebieskie i zielone kropelki wypłyną na powierzchnię oleju tam gaz ulatnia się, a cięższe krople z powrotem opadają na dno i reakcja się powtarza. Jeśli nasz eksperyment się uda i przeprowadzimy go prawidłowo, to krople powinny wędrować od góry do dołu .
3. Eksperyment ,, Czy rośliny piją wodę?
Do szklanek z ciepłą wodą, wrzucamy po jednym pasku bibuły w celu zabarwienia wody lub dodajemy barwnik spożywczy. Już po chwili możemy zaobserwować jak woda zmienia kolor. Wkładamy do szklanek liście kapusty i obserwujemy jak w ciągu 24 godzin zmieniają kolor. Jeszcze lepszy efekt jest po kolejnej dobie.
4. Eksperyment Skittles – Tęcza na talerzu
Do zabawy potrzebujecie: jednego opakowania cukierków Skittles, ewentualnie innych mocno barwionych drażetek, duży talerz najlepiej biały, wodę w temperaturze pokojowej. Wokół rantu talerza układamy cukierki w kształcie okręgu, następnie wlewamy powoli na środek talerza wodę i obserwujemy co się dzieje. Ważne aby po wlaniu wody nie przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno.
5. Eksperyment,, Wędrująca woda’’
Do zabawy przygotujcie 6 szklanek podobnej wysokości. Do co drugiej wlewamy wodę, a następnie dodajemy barwnik. Jeśli nie macie barwników, wodę można łatwo zabarwić wkładając do szklanki z ciepłą wodą kolorową bibułę. Do przygotowanych szklanek wkładamy złożone w paski papierowe ręczniki. Obserwujemy co dzieje się dalej ……..
Eksperyment wymaga od dzieci cierpliwości gdyż w sumie trwa kilka godzin. Pierwsze reakcje czyli barwienie się i zwilżenie papierowych ręczników zauważymy dosyć szybko. Można przychodzić, co kilkanaście minut sprawdzać za pomocą centymetra, ile wody się przemieściło. Potem ponownie można dolać wodę obserwując, czy znowu się przeniesie wyrównując poziom wody w szklankach.
6. Zabawa plastyczna z kropelką wody:
Połącz ołówkiem kropki, następnie pokoloruj kroplę wody, wykorzystując wszystkie odcienie kredek koloru niebieskiego.
Wtorek 23.03. 2021r. ,, Wiosenne wyliczanki’’
1.Zabawa na powitanie ,, Powitanie wiosny od Zabawa – Taniec – Energia’’
* do zabawy potrzebne będą kolorowe chustki lub apaszki. Miłej zabawy.
2. Wprowadzenie do zabaw – wiosennych wyliczanek ( poproście rodziców, aby odczytali wam poniższy tekst.)
Przyszła do nas nowa pora roku – wiosna, ale cały czas zastanawia się czy powinna z nami zostać. Słyszałam, że wiosna lubi zabawy matematyczne. Aby przekonać ją by u nas została, pokażemy jej kilka takich zabaw. Myślę że, spodobają się wiośnie i zagości u nas na dobre.
* Zabawa ,, Dyktando rysunkowe- obrazek dla wiosny’’
Dziecko otrzymuje
kartkę, rysuje ołówkiem kontur domku na dole kartki. Rodzic odczytuje instrukcję , co i gdzie należy narysować na
kartce .
1. Podpisz się w lewym górnym rogu kartki , lub narysuj znaczek.
2. Na dole kartki jest domek, dorysuj okno i drzwi.
3. Po prawej stronie domu narysuj drzewo.
4. Po lewej stronie domu narysuj płotek.
5. Nad domkiem narysuj słońce.
6. Pokoloruj rysunek dla wiosny.
* Zabawa ,, Policz kropki biedronki’’ – połącz z odpowiednią cyfrą.
* Zabawa ,, Tyle samo kropek ma biedronka’’
Policz kropki na biedronce, po lewej stronie kartki i narysuj tyle samo kropek biedronce po prawej stronie kartki. Miłej zabawy.
3. Przypomnienie piosenki pt. ,, Wielkanoc’’
Kicał drogą zając,
na święta czekając,
malował pisanki,
jadł z cukru baranki.
Ref: Chodź tu, zającu!
Wskakuj w koszyk, ty brzdącu!
Przyjdzie zaraz Wielkanoc,
zostaniesz tam na noc!
Kicał drogą zając,
na nic nie zważając,
spotkał trzy
kurczęta,
lecz nic nie pamięta.
Ref: Chodź tu, zającu! …….
Kicał drogą zając,
koszykiem machając,
obok była rzeczka,
wpadły tam jajeczka.
Ref: Chodź tu, zającu! …….
Kicał drogą zając,
w poniedziałek rano,
skręcił w boczną drogę,
oblać go nie mogę.
Ref: Chodź tu, zającu! …….
4. Połącz wykropkowane miejsca ołówkiem. Pokoloruj według własnego pomysłu. Postaraj się wykonać zadanie starannie. Miłej zabawy.
Poniedziałek 22.03.2021r ,, Wiosenne zabawy’’
1.Zabawa na powitanie ,, Powitanie wiosny od Zabawa – Taniec – Energia’’
* do zabawy przygotujcie sobie chustki lub apaszki. Miłej zabawy.
2. Zabawa dźwiękonaśladowcza z wykorzystaniem wiersza pt. ,, Zwierzęce gadanie” Poproś rodziców, aby przeczytali Wam wierszyk. Gdy usłyszycie nazwę zwierzątka – powiedzcie, jakie wydaje odgłosy. Możecie wymawiać je razem z dorosłymi. Na pewno, będzie w domu bardzo wesoło. Powodzenia.
Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? –Kle,
kle, kle.
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? –Kum, kum, kum.
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? –Miau, miau, miau
Co mówi kura, gdy znosi jajko? —Ko, ko, ko.
Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku? —Ku-ku-ryku.
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? —Me, me, me.
Co mówi krowa, gdy brak jej tchu? —-Mu, mu, mu.
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? —Hau, hau, hau.
Co mówi baran, gdy spać mu się chce? —-Be, be, be.
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic! Przecież ryby nie mają głosu!
* Żabka i bocian bardzo Was proszą, abyście
wykleiły je plasteliną. Pamiętajcie, aby po zabawie umyć dokładnie rączki.
3. Pokoloruj wiosenne ptaki
SŁOWIK
DESZCZYK” – Lucyna Krzemińska
Szumi, szumi, drobny deszczyk.
Płacze, płacze kapuśniaczek. (dzieci uderzają czubkiem języka w górne podniebienie)
A nasz
kasztan, szumi, szumi kiedyż wiosnę znów zobaczę, (dzieci unoszą rączki do
góry, szumią– „szuszuszu”).
Szpak szczebiocze na kasztanie.
Ciesz się, ciesz się, że deszcz pada (dzieci wysuwają wargi do przodu i naśladują ptasi dzióbek; ptak szczebioce- dzieci rozchylają wargi i łączą je, podobnie jak przy cmokaniu)
Taki deszczyk dla kasztana jest jak pyszna lemoniada (dzieci udają, że piją lemoniadę przez rurkę i wciągają ze świstem powietrze)
Już niedługo po przylaszczki, w las popędzi Jaś z Bartoszkiem (dzieci przesuwają języczek po krawędzi zębów – raz górnych, raz dolnych)
Szumi, szumi drobny deszczyk, będzie wiosna jeszcze troszkę (dzieci uderzają czubkiem języka w górne podniebienie).