ul. Stawisińskiego 7, 87-100 Toruń
tel. (56) 648 64 52
sekretariat@pm2.edu.torun.pl

Biedronki – CIEKAWE ZABAWY W DOMU

Ośrodek tematyczny „Wycieczka  do ZOO” Cele – dzieci powinny rozpoznawać i nazywać zwierzęta egzotyczne ,poznać ich naturalne  środowisko i charakterystyczny  sposób życia

22.06. PONIEDZIAŁEK

1. Muzyczne powitanie „ Na dzień dobry”    
2.Popatrz na film „ ZOO prezentacja  dla  przedszkolaków” i  nazwij zwierzęta , które można spotkać w ZOO

3. Posłuchaj wiersza  „Kogo można zobaczyć w ZOO?” i wykonuj proponowane ruchy

W zoo jest wesoło (3 razy zaklaszcz)
ludzie chodzą wkoło (obrót wokół własnej osi)
kozioł  ma duże rogi  (podnieś ręce do góry i wysuń  2 palce)
bocian nie ma nogi  ( stań  na jednej nodze)
foka pływa w stawie (połóż dłonie na ramionach i wykonuj wiatraki)
nie widać jej prawie
słonie wodę piją (wyciągnij do przodu wyprostowaną rękę, drugą na plecach i machaj trąbą)
niedźwiedzie się biją  (naśladuj boksowanie)
sowa w domku siedzi (skrzyżuj ręce na piersiach i wykonaj  przysiad)
boi się niedźwiedzi… (poruszaj się w prawo i w lewo).

23.06. WTOREK

1. Posłuchaj piosenki „Biegniemy do ZOO” , naśladuj czynności, które wykonują zwierzęta

2. Wykonaj  lwa z pomocą mamy lub taty . Potrzebne będą : papierowy talerzyk, kolorowy papier, nożyczki ,klej, czarny pisak

24.06. ŚRODA

 1. Muzyczne powitanie „ Na dzień dobry”    

2. Rozwiąż zagadki:

Skacze, psoci i figluje, z gałęzi na gałąź przeskakuje
Kto figlarkę ową zna, chętnie jej banana da.(małpa)
Ma on trąbę, ma też kły, jeśli trzeba, bywa zły.
Jego przodkiem mamut stary, po nim wielkie ma rozmiary. (słoń)
Czy mnie w ZOO podziwialiście, kiedy jadłam z drzewa liście?
Długą szyję wyciągałam, gdy tak sobie podjadałam.(żyrafa)

3. Poćwicz „ Wycieczka do ZOO”

25.06. CZWARTEK

1. Posłuchaj opowiadania

„Jeżyka Cypriana wycieczka do ZOO”

Tego popołudnia jeżyk Cyprian nie mógł usiedzieć na miejscu. Kręcił się po swojej ulubionej polance nie mogąc doczekać się wieczora. Jeszcze raz spojrzał w stronę słońca i zadowolony zauważył, że nie jest już tak wysoko na niebie. A to oznaczało, że niedługo przyjdzie czas na planowaną od dawna wyprawę do ZOO.

Słyszał o tym miejscu bardzo wiele – szczególnie od ptaków, którym zdarzało się tam zaglądać. Opowiadały niestworzone historie o zwierzętach, które można tam spotkać. Ostrzegały też, że przez cały dzień to miejsce jest pełne ludzi. Dlatego jeżyk chciał tam się dostać dopiero wieczorem. Umówił się ze swoim przyjacielem – starym, mądrym krukiem Bazylim, że ten go tam zaniesie. Cyprian poczuł, że wiatr ucichł i w lesie nastała wieczorna cisza i spokój. Pora była odpowiednia, by pójść na miejsce, w którym umówił się z przyjacielem. Bazyli czekał tam już na niego i po  przywitaniu się zaraz razem wyruszyli.

Jeżyk jeszcze nigdy nie latał i troszkę się tego obawiał. Do Bazylego miał jednak pełne zaufanie. Gdy startowali chwycił się za jego łapki i wtulił w piórka na ciepłym brzuszku. Podczas lotu zamknął oczka, więc czuł tylko jak wietrzyk owiewa go ze wszystkich stron. Kołysanie i bujanie działało na niego tak uspokajająco, że podróż upłynęła mu bardzo szybko.

Gdy już wylądowali Cyprian cicho zsunął się na ziemię. Słońce już praktycznie całkiem zaszło i w półmroku rozejrzał się po okolicy. Stał niedaleko sporej polanki otoczonej głębokim wąwozem pełnym wody. Wieczorne powietrze było rześkie i pachnące spokojem.

Na środku polanki leżała sobie grupa dużych zwierząt, wyglądających jak wielkie koty. Cyprian widział kiedyś koty na brzegu lasu. Pokazał mu je borsuk Emil i wyjaśnił, że znane są z tego, że świetnie polują na myszy. Jeżykowi podobało się wtedy szczególnie ich futerko – ciepłe i puszyste. Te tutaj też miały je w kolorze żółtawo-rudym. Na pewno były ciepłe, ale chyba nie tak puszyste jak kocie. Do tego były zdecydowanie za duże na łapanie myszy. Jeden ze zwierzaków miał wielką grzywę i potrząsał nią leniwie. Wszystkie leżały blisko siebie razem przytulone. Oczy miały przymknięte i oddychały spokojnie i miarowo – chyba już spały.

Jeżyk rozejrzał się dookoła i podszedł do stojącego nieopodal murku. Za nim był dół i coś co wyglądało na staw lub rzekę. Na jej brzegu w półmroku leżała kłoda drzewa. Była w połowie zanurzona w wodzie, a w połowie wystawała na piasek. Miała popękaną korę w zielono-brązowym kolorze. Cyprian przyjrzał się jej uważnie i zobaczył, że z kłody wystają cztery gałęzie w kształcie przypominającym łapy. Jeszcze bardziej zdziwił się gdy blisko jej końca zobaczył wystające, przykryte powiekami oczy i długi, szeroki pysk z całym rzędem wielkich zębów. To jednak nie mogła być kłoda… Ale cokolwiek to było – leżało bardzo spokojnie, z zamkniętymi oczami i prawie niezauważalnie oddychało.

Następna polana była duża i dość pusta. Stało na niej tylko kilka drzew, które wyglądały tak jakby ktoś poobgryzał je z kory. Jeżyk rozglądał się i rozglądał i nikogo na niej nie mógł dojrzeć. Zobaczył tylko cztery cienkie drzewka, które wystawały z ziemi blisko niego. Bardzo dziwne drzewka, które miały jasny kremowy kolor z brązowymi łatami. Im wyżej jeżyk spoglądał, tym więcej tych łat było. Jeszcze wyżej te drzewka, które na pewno jednak nie mogły być drzewkami, łączyły się w brązowo-rudo-kremowy kształt. Wystawał z niego długa i gruba gałąź zakończona na szczycie małą głową, która była tak wysoko, że Cyprian musiał całkiem się wyprostować by ją zobaczyć.

To wszystko było coraz bardziej niezwykłe i ciekawe. Coś, co miało sierść i głowę z uszami, oczami i nosem nie mogło być jednak drzewem. To musiało być jakieś zwierzę… Ale najdziwniejsze ze zwierząt jakie jeżyk widział w swoim życiu. A jeżyk bardzo wiele zwierząt już widział i znał. Było też na pewno najwyższe… Tak wysokie, że gdyby odwiedziło jeżyka w lesie, to jego głowa wystawałaby ponad szczytami drzew.

Po odejściu od tej polany Cyprian podszedł do pomieszczenia otoczonego metalowymi prętami. Znajdowały się w nim całe stado ruchliwych i wesołych stworzeń. Miały śmieszne mordki, chwytne i długie ręce i nogi. Siedziały sobie w grupie i najwyraźniej przygotowywały się do spania. Niektóre – mniejsze i młodsze kołysały się na gałęziach i zaczepiały nawzajem. Jedno z nich podeszło bliżej i zamachało do Cypriana. Jeżyk ucieszył się i odmachał. Większość jednak myła się już do snu, a jedna rodzina spała już przytulona do siebie.

Było już coraz później, Cyprianowi i mieszkańcom ZOO chciało już się bardzo spać. Głosy ptaków i innych zwierząt cichły. Słychać było głównie miarowe cykanie świerszczy. Niebo było czarne i zasypane błyszczącymi kropeczkami gwiazd. Jeżyk przeciągnął się i postanowił przed snem zobaczyć już tylko jedno nowe stworzenie.

 Podszedł do kolejnej klatki i zajrzał do środka. Była niewielka i wypełniona drzewami i krzewami. Pośrodku – na jednej z gałęzi zwisało zaczepione czterema łapami bardzo dziwne zwierze. Gałąź objęło pazurami tak, że w ogóle nie musiało się trzymać. Całe jego kudłate ciało zwisało w dół. Głowa opadła i widać było na niej pośród jaśniejszej obwódki – ciemny duży nos. Oczy miało zamknięte i spokojnie spało. Oddychało miarowo wisząc tak głową w dół.

Cyprianowi się to bardzo spodobało. Uśmiechnął się do przyjaźnie do tego bardzo spokojnie wyglądającego zwierzaka. Rozglądając się zobaczył u dołu klatki spory stosik pachnącego i mięciutkiego sianka. Przecisnął się więc przez kraty i podszedł do niego. To było świetne miejsce do spania też dla niego. Zagrzebał się wygodnie w ciepłym i szeleszczącym sianku. Leżał sobie tak zwinięty w kłębek i wspominał cały dzień.

Oczy zamykały mu się same, gdy próbował policzyć ile nowych stworzeń widział dzisiaj. Jedno… Dwa… Trzy… To były te wielkie koty. Cztery… Zwierzę wyglądające jak kłoda drewna… Pięć… To wyższe niż drzewa. Sześć… Siedem… Osiem… Dziewięć… Wesołe śpioszki na gałęziach. Dziesięć… Ten tutaj, śpiący z głową w dół.

Cyprian ziewnął z zamkniętymi oczami. Oddychał bardzo powoli i spokojnie i czuł jak sen już do niego nadchodzi. Wiedział, że w Zoo jest jeszcze dużo ciekawych miejsc i zwierząt, które już jutro na pewno zobaczy.

2.  Spróbuj nazwać zwierzęta , które jeżyk Cyprian spotkał w ZOO

3.   Poruszaj się jak zwierzęta przedstawione na poniższych kartach

26.06. PIĄTEK

1. Posłuchaj piosenki „ Zuzanna Żyrafa”

i zatańcz przy niej tak jak potrafisz

2. Pokazuj na palcach jak wesoło skacze 10 małpek

rymowanki pokazywanki i wyciszanki

Dziesięć małych małpek
Wypowiadamy słowa rytmicznie pokazując 10 palców
Hop, hop, hop.
Zginamy i prostujemy palce w rytm
Tak wesoło skacze,
Zginamy i prostujemy palce w rytm
Hop, hop, hop.
Zginamy i prostujemy palce w rytm
Stop!
Trzymamy wyprostowane palce.
Zamiast małpko tutaj stać,
Dotykamy pierwszego paluszka
Pora iść już spać.
Chowamy palec.

3. Baw się przy piosence Hyc Tup Klap




Temat kompleksowy : ,, Bezpieczne wakacje’’

Cel ogólny:
* poznają charakterystyczne cechy nowej pory roku – lata,
* będą wiedzieć, że latem wyjeżdżamy różnymi środkami lokomocji na wakacje,
* poznają różne miejsca letniego wypoczynku- nad morzem, nad jeziorem,
* poznają zasady bezpieczeństwa podczas wakacji.

15. 06. 2020r. Poniedziałek „,Bezpieczne wakacje Trampolinka”

1. Powitajmy się piosenką pt. ,,Rączki robią klap, klap, klap”. Oto potrzebny link:

2. Poproś rodziców, aby przeczytali opowiadanie U. Piotrowskiej pt. ,,Trampolinek jedzie na wakacje”.

,,Trampolinek jedzie na wakacje”

Przyszło lato do przedszkola, bo już na wakacje pora,
puka w okno, puka w drzwi. Trampolinku, otwórz mi.
Hej, hop, naprawdę odwiedziło nas lato- ucieszył się Trampolinek, otwierając drzwi.
Dokąd się wybierasz na wakacje? – zapytało Lato.
Nad morze! – odpowiedział Trampolinek. Pojadę pociągiem. Czy jesteś już spakowany?
Jeszcze nie, bo nie wiem, co zabrać. Mam kocyk i piłkę plażową, Wtedy Lato powiedziało:
Trampolinku, przyjacielu, spakuj czapkę lub kapelusz, kąpielówek cztery pary i od słońca okulary. Trampki, klapki i sandały i kalosze też, mój mały. Jakieś bluzki, swetry, spodnie,
i nie ważne, czy są modne. Możesz wierzyć moim słowom: kurtkę weź przeciwdeszczową.
Z filtrem krem do opalania- przecież trzeba się ochraniać. Zastanówmy się chwileczkę, zabierz pastę i szczoteczkę, mydło , grzebyk oraz ręcznik. I co jeszcze? I nic więcej.
Gdy tak Lato mówiło, wszystkie rzeczy wyskakiwały z szuflad i szafy i tańczyły w powietrzu jak motyle, a potem ustawiły się w rządku. Zabawki pomagały Trampolinkowi w pakowaniu. A pluszowy Zajączek podał mu mały woreczek. To na skarby- szepnął w tajemnicy.
Jakie skarby?- Trampolinek zrobił wielkie oczy. No wiesz muszelki, kamyki, bursztyny.
Lato pokiwało z uśmiechem, bo na wakacjach można znaleźć mnóstwo skarbów. Potem włożyło słomkowy kapelusz i pojechało zawiadomić innych, że już pora na wakacje. A jak podróżowało? Może balonem, a może pociągiem , a może rowerem, a może samolotem,
a może pieszo. Pewnie wszystkim po trochu.

* Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat opowiadania:

Dokąd wybierał się Trampolinek?
W jakiej porze roku mamy wakacje?
Jaka pogoda jest latem?
Co trzeba wziąć na wakacje?

3. Zamki z piasku mogą być bardzo kolorowe, jak wyobrażasz sobie swój zamek?
Weź kredki i pokoloruj obrazek według własnego pomysłu. Milej zabawy.

16. 06. 2020r. Wtorek’’ ,, Lato na dywanie”

1. Powitajmy się zabawą do piosenki pt. ,,Rączki robią klap, klap, klap”. Oto potrzebny link:

2. Zapraszam do wysłuchania piosenki pt. ,, Lato na dywanie”. Jeśli masz ochotę – naucz się śpiewać. Oto potrzebny link:

* Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat piosenki:

Jaka pora roku do nas przyszła?
Jakie jest lato?
W jakie zabawy bawimy się z latem?
Na co zaprasza nas ciepłe lato?

3. Nazwij przedmioty przedstawione na obrazku.
Połącz linią obrazek z jego cieniem.

17. 06. 2020r. Środa ,,Jedziemy nad morze”

1. Powitajmy się zabawą do piosenki pt. ,,Rączki robią klap, klap, klap’’ Oto potrzebny link:

2. Poproście rodziców, aby przeczytali wam wiersz Pawła Gołucha pt. ,, Wakacje nad morzem”.

,, Wakacje nad morzem’’

Wakacje, słońce, stoję na plaży,
Rozgrzany piasek w stopy mnie parzy.
Biegnę do wody, pędzę jak strzała,
Po drodze staję na muszlę. Aua!
Wchodzę do wody, pływam, nurkuję,
Wiem, że ratownik mnie obserwuje.
Obok materac skacze na falach,
Na nim się mama na brąz opala.
Na piasku zamek buduję wielki,
Wzdłuż brzegu morza zbieram muszelki,
Ogromną dziurę kopiemy z bratem –
Będzie w niej można zakopać tatę.
Gramy w siatkówkę i nożną piłkę,
Podnosząc bose nogi z wysiłkiem.
Bitwa na wodę! – krzyczymy chórem.
W szeregu zbiórka! Sikawki w górę!
Rejs po zatoce? Co za pytanie?!
Proszę opuścić trap kapitanie.
Płyniemy patrząc na zachód słońca.
Ach… Można by tak płynąć bez końca…

* Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat wiersza:

Jaki jest piasek nad morzem latem?
Co mogę robić latem nad morzem?
Co morze wyrzuca na brzeg?
Zastanów się, gdzie chciałbyś popłynąć takim statkiem?

3. Poszukaj plastelinę lub modelinę i wyklej kontury muszelek według własnego pomysłu. (zał. 1 Muszelki)

18. 06. 2020r. Czwartek ,,Pakujemy wakacyjne walizki i plecaki”

1. Powitajmy się zabawą do piosenki pt. ,,Rączki robią klap, klap, klap’’. Oto potrzebny link:

2.Zabawa ruchowo- naśladowcza do piosenki pt. ,, Opalamy brzuszki i plecy”. Oto potrzebny link:

3. Zabawa dydaktyczna pt. ,,Pakujemy wakacyjne walizki”.
Wyjeżdżając na wakacje potrzebujemy walizkę, oraz potrzebne na wakacjach rzeczy do zapakowania. Przyjrzyj się obrazkom , nazwij je i zastanów się , co zabierzesz ze sobą na wakacyjny wyjazd. Poproś rodziców o wycięcie obrazków wzdłuż czerwonych linii. Zapakuj swoją walizkę. Oczywiście, WSZYSTKO musi się zmieścić 🙂 Dasz radę? POWODZENIA!
Karta w załączniku:

19. 06. 2020r. Piątek ,,Na plaży’’

1. Powitajmy się zabawą do piosenki pt. ,,Rączki robią klap, klap, klap”. Oto potrzebny link:

2. Posłuchajmy jeszcze raz piosenki pt. ,, Lato na dywanie”. Oto potrzebny link:

* zagrajcie na łyżeczkach do zwrotki piosenki, na refren odłóżcie łyżki i wyklaszczcie rytm dłońmi. Wesołej zabawy. POWODZENIA!

3. A teraz zapraszam do zabawy plastycznej. Przygotujcie z rodzicami potrzebne materiały
– białą kartkę z bloku technicznego, klej magic, kaszkę mannę lub piasek oraz farby.
Posmaruj mocno klejem całą kartkę, następnie posyp kartkę kaszką lub piaskiem. Poczekaj,
aż klej wyschnie. Teraz namaluj na kartce obrazek przedstawiający dowolną zabawę dzieci na plaży – pamiętaj, aby wykorzystać całą kartkę. Milej zabawy.

4. W wolnej chwili wspólnie z rodzicami obejrzyjcie filmik edukacyjny pt. „Bezpieczne wakacje” Zapamiętaj wszystkie wakacyjne rady. Oto potrzebny link:

Propozycje zabaw i zadań dodatkowych dla dzieci:

  1. Połącz przerywane linie ołówkiem lub ciemną kredką, następnie pokoloruj obrazek.
  1. Każdy z nas lubi chodzić w letnim obuwiu, jest lekkie i wygodne . Dopasuj więc do pary takie same buty ( połącz je ze sobą linią)
  1. Weź kredki i pokoloruj rzeczy, które zabierzemy na plażę lub basen. Powodzenia.
  1. W każdym rzędzie skreśl jeden element, który nie pasuje do wszystkich.
  1. Zabawa grafomotoryczna – Połącz ołówkiem lub ciemną kredką przerywane linie. Postaraj się nie odrywać ręki podczas kreślenia. Przyjemnej zabawy.



Tematyka kompleksowa: Poznajemy zawód lekarza

Cele ogólne (dzieci powinny):
– opowiedzieć na czym polega praca lekarza
– wymienić przybory niezbędne w zawodzie lekarza
– podczas kolorowania prawidłowo trzymać kredkę
– przeliczać podskoki we własnym zakresie

Poniedziałek 08.06.2020r.

Obejrzyj bajkę, a następnie odpowiedz na pytania:
– W co bawiły się kotki?
– Na podstawie ilustracji opowiedz, w co ubrany jest lekarz oraz na czym polega jego praca?

Zapraszamy na gimnastykę

Wtorek 09.06.2020r.

Posłuchaj piosenki, pt. „Pogotowie” oraz odpowiedz na pytania:
– Kiedy dzwonimy na pogotowie ratunkowe?
– Dokąd karetka pogotowia zawozi chorego pacjenta?

Pokoloruj ilustrację przedstawiającą karetkę. Pamiętaj o prawidłowym trzymaniu kredki (Załącznik nr 1)

Pomóż pani doktor znaleźć najkrótszą drogę do chłopca omijając czerwono- białe pachołki. Opowiedz, co się stało chłopcu? Jak myślisz jak się teraz czuje? Czy tobie zdarzył się kiedyś podobny wypadek? Kto wtedy Ci pomógł?

Środa 10.06.2020r.

Poproś rodzica o pomoc w nazwaniu narzędzi niezbędnych w pracy lekarza

Z pomocą rodzica wykonaj „Ćwiczenia z liczeniem w podskokach” zgodnie z instrukcją podaną w filmiku

Piątek 12.06.2020r.

Posłuchaj opowiadania, pt. „O kotku puszku” (Załącznik nr 2), a następnie odpowiedz na pytania:

– Co się przytrafiło Kotkowi Puszkowi?
– Dlaczego Kotek Puszek bał się wizyty lekarza?
– Jakie wrażenia miał kotek po wizycie w szpitalu, czy było tak strasznie, jak się jemu wydawało?

Z pomocą rodzica wykonaj ćwiczenia z żabką (powtórz całość 3, 4 razy). Ćwicząc spróbuj zapamiętać słowa wiersza




Tematyka kompleksowa „Dzieci z całego świata”

Cele ogólne:
– budzenie szacunku do innych ludzi różniących się wyglądem,
– poznanie znaczenia słowa tolerancja
– utrwalanie umiejętności przeliczania do 5

01.06.2020 „Dzień dziecka- święto wszystkich dzieci”

1. Dziś jest wyjątkowy dzień, posłuchajcie wiersza i zgadnijcie czyje to święto?

T.Kubiak „Niedaleko i daleko”

W domu córka jak słoneczko świeci,
To jej święto i wszystkich dzieci.

A tam dalej, na północy, foka
Uśmiecha się do dzieci, bo je kocha.

Na południu, gdzie niebo jak płomień,
Zatrąbiły na cześć dzieci słonie.

Na wschodzie wszystkie chińskie smoki
Przyszły jak koty pod płoty do szkolnych okien.

Na zachodzie to samo: co kto miał,
Wyciągał i trąbił i grał.

Zgiełk się podniósł w ten pierwszy dzień czerwca,
Że aż wszystkim dorosłym drgnęły serca.

Odpowiedz na pytania:
– Kto ma dziś swoje święto?
-Jakie zwierzę uśmiecha się w wierszu do dzieci?
-Jakie zwierzęta zatrąbiły na cześć dzieci a jakie jak koty podeszły do szkolnych okien?

2. Każde dziecko jest inne, ma inny kolor włosów, inny kolor oczu, jedne są wysokie inne niskie ale wszystkie dzieci są wspaniałe. Wszystkie te dzieci mają też swoje domy i to bardzo różne domy. W załączonej grze postarajcie się posegregować Domy (Bloki, wieżowce itp.) oraz Domki (np. jednorodzinne)

02.06.2020

Zapraszamy dziś do posłuchania piosenki „Cztery słonie”;

– Wymień słonie występujące w piosence?
– Czym różniły się słonie?
– Jak myślisz dlaczego wszystkie słonie tak mocno się kochały?
-Czy wiesz co oznacza sowo „Tolerancja”?

Wszystkie słonie tak jak my dzieci i nawet dorośli mamy cechy wspólne ale też i różnice. Jednak mimo różnic, wszyscy się kochamy i akceptujemy swoje różnice.

2. Praca plastyczna „Słoń”(Załącznik nr 1)

Zachęcam do wykonani pracy plastycznej z wykorzystaniem rolki po papierze toaletowym. Poproszę rodziców o przygotowanie elementów : uszy, oczy, uśmiech oraz trąba. Zadaniem dzieci jest pomalować rolkę papieru na niebiesko i przykleić elementy.

03.06.2020

1. „Dzieci świata” połącz w pary.

Mówiliśmy o tym ,że każde dziecko może inaczej wyglądać i inaczej się zachowywać. Może także mieszkać w innym domu niż Ty czy nawet na innej części ziemi, ale wszyscy powinniśmy się tolerować. Dzisiaj zadaniem Twoim będzie połączyć w pary te same dzieci. Przyjrzyj się im dokładanie i opowiedz jak wyglądają i jak są ubrane.

2. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem wiersza pt: „Spacer ze słoniem”

„Słonik Teodor z rodziny Płochliwych
Poszedł raz ze mną do lasu na grzyby ( tupanie nogami z podnoszeniem wysoko kolan)
Gdy szliśmy drogą, słonko świeciło
Gdy wracaliśmy już zachodziło (zataczanie dłonią koła na kształt słońca 4 razy)
W drodze widoki podziwialiśmy,
Dorodne grzyby w torbę kładliśmy (przykucanie i ruch naśladujący zrywanie i wrzucanie do torby grzybów 4 razy)
Nagle zza drzewa myszka wyjrzała (jedno głośne klaśnięcie)
I słonik zdębiał blady jak skała (zastygamy nieruchomo)
Zatrąbił głośno: Rety! Pomocy! (składamy dłoń w trąbkę łącząc kciuk z palcem wskazującym i naśladujemy trąbienie)
I uciekł szybko bojąc się w nocy (szybkie podskoki)
Bum bum bum bam (ciężko i wolno podskakujemy)
W oddali słychać było tąpanie
Zniknął nam słonik przez myszy granie” (naśladujemy odgłos myszy:”pi pi pi”).

04.06.2020

1. Zabawy matematyczne z wykorzystaniem wiersza „MISIE”

Jeden mały miś zupkę sobie jadł,
Przyszedł drugi miś i były misie dwa.
Dwa małe misie pukały mocno w drzwi,
Przyszedł jeszcze jeden i były misie trzy.
Trzy małe misie znalazły uli wiele,
przyszedł jeszcze jeden i były misie cztery.
Cztery małe misie zrobiły nagle bęc,
Przyszedł jeszcze jeden i było misiów pięć.
Nagle wszystkie pszczoły z uli wyleciały
i małe misie szybko pouciekały.

Zabawę możemy przeprowadzić z wykorzystaniem paluszków (mogą też być klocki lub misie jeśli mamy 5 maskotek) dziecka, które będzie pokazywało odpowiednią ilość zgodnie z czytanym wierszem. Na koniec naśladujemy odgłosy nadlatujących pszczół i dziecko szybko chowa palce. Zabawę można powtórzyć na prawej i lewej dłoni.

2.Zabawy rytmiczne do piosenki „Cztery słonie”

Pamiętacie naszą piosenkę o słoniach? Dziś zapraszamy was do zabawy rytmicznej do tej piosenki. Przygotujcie 2 łyżeczki i postarajcie się wystukać na nich rytm . Na początek wystukajcie rytm do całej piosenki, a potem postarajcie się wystukać rytm tylko na zwrotce, a refren spróbujcie zaśpiewać. Łyżeczki można zamienić na klocki a nawet plastikowe butelki.

05.06.2020

1.Posłuchajcie animowanego wierszyka „Murzynek Bambo”

Odpowiedz na pytania:
– Jakiego koloru skórę ma Chłopczyk z wiersza? Porównaj ją do swojej.
– Jakie ma włosy? Porównaj je do swoich.
– Czym jeszcze różni się chłopiec z wiersza od Ciebie?
– Czy widzisz jakieś podobieństwa Bambo do Ciebie?

W różnych zakątkach świata mieszkają dzieci, które różnią się od Ciebie, ale każde z nich ma swoich rodziców i każde z nich lubi się bawić tak jak TY. Czy Ty chciałbyś pobawić się z chłopczykiem z wiersza? Czy wiesz w jakim kraju mieszkasz?

2. Zabawa ruchowa „Powitanie z różnych stron świata”

 Rodzic włącza piosenkę , a dziecko poruszają się w jej rytm – na przerwie w muzyce witają się ze sobą: jak Japonka poprzez złożenie rąk i ukłon; jak Eskimos- noskami; jak Afrykanin- poprzez klaskanie i podskakiwanie ; jak Indianin poprzez przyłożenie ręki do serca i odchylenie jej zataczając koło i mówiąc „Wingapo”(łingapo) i jak polscy przedszkolacy – przybicie piątki itp.




Tematyka kompleksowa: Moja rodzina, część 2

Cele ogólne (dzieci powinny):

– wymienić najbliższych członków rodziny
– uczestniczyć z rodzicami we wspólnych zabawach ruchowych
– określić położenie przedmiotu w przestrzeni
– wskazać największy i najmniejszy kwiat
– okazać miłość swoim bliskim

Poniedziałek 25.05.2020r.

  • Posłuchaj opowiadania, pt. „O misiu Karolku, który został braciszkiem”,
    a następnie powiedz, czy masz rodzeństwo, jeśli tak jak ma na imię Twój brat lub siostra oraz jak wyglądają Wasze wspólne zabawy? (Załącznik nr 1)
  • Zaproś rodziców do wspólnych zabaw ruchowych

Wyścig żółwi

Na mecie ustawia się dziecko i rodzice w pozycji na czworakach. Każdy zawodnik na plecach ma balast w postaci woreczka lub pluszaka. Każdy porusza się na czworakach najszybciej jak potrafi. Gdy woreczek spadnie żółw wraca na metę i rusza z niej ponownie. Dzieci lubią poprawiać swój rekord i próbować dojść za każdym razem dalej. I tak zabawa może trwać naprawdę długo.

Przeprawa przez rzekę

Wyobraźcie sobie, że przez Wasz pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie.

Rzucamy do celu

Prosta, ale zajmująca gra. Na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety.
                                                                Powodzenia

Wtorek 26.05.2020r.

  • Wysłuchaj piosenki, pt. „Moja wesoła rodzinka” oraz odpowiedz na pytania:

– Kto należy do Twojej rodziny?

– Kiedy przytulasz się do swojej mamy?

– W jakie zabawy lubisz się bawić z tatą?
– Za co kochasz swoich rodziców?
Wysłuchaj piosenki kilaka razy tak aby zapamiętać powtarzające się słowa. Możesz także przygotować łyżeczki i wystukać na nich rytm piosenki.


  • Zapraszamy do pracy plastycznej „Moja paluszkowa rodzina”
    Odrysuj swoją dłoń na kartce papieru a następnie każdy paluszek zamień w członka rodziny. Do zabawy wykorzystaj zabawę paluszkową.

Środa 27.05.2020r.

  • Popatrz na ilustracje, opowiedz, co na nich widzisz. Wskaż ilustrację przedstawiającą ślimaka „na” domku, „obok” domku, „przed” domkiem oraz „za” domkiem. Następnie wybierz dwie zabawki i w ten sam sposób układaj
    i określaj ich położenie w przestrzeni (na, obok, przed, za)
  • Poruszaj się przy muzyce „Tańce połamańce”

Czwartek 28.05.2020r.

  • Najpiękniej jak potrafisz pokoloruj kwiatki dla mamy i taty. Przytul ich mocno i powiedz jak bardzo kochasz (Załącznik nr 2)
  • Policz krokusy, a następnie wskaż najmniejszy i największy
Krokus Grafika - kolory krokusów stockowe wektory i ilustracje ...
  • Pomóż kaczuszkom dostać się do ich mamy. Prowadź paluszek po szlaczkach

Piątek 29.05. 2020r.

  • Wysłuchaj wiersza pt. „Album rodzinny”, następnie obejrzyj własny album przedstawiający zdjęcia, gdy mama i tata byli jeszcze dziećmi. Postaraj się opowiedzieć o swoim albumie pełnym wspomnień np. jak wyglądała mama gdy była małą dziewczynką? w co lubił bawić się tato gdy był dzieckiem?

Wiersz: „Album rodzinny” J. Gałkowski
Czegóż nie znajdziesz w rodzinnym albumie,
jeśli tylko poszukać umiesz.
Dawne stroje, stare mundury,
altanki, stoliki, fotele ze skóry
i domy, jakich już teraz nie ma –
bo wszystko ciągle się zmienia…
Ten na wyblakłym zdjęciu pan z rowerem
to dziadek, gdy był jeszcze kawalerem,
dalej na kilku kolejnych kartkach
wujek Jurek zimą na nartach.
Odnajdziesz też w albumie rodzinnym
ojca i matki lata dziecinne.
Ten chłopak o oczach wesołych
to twój tata, gdy idzie do szkoły,
a ta dziewczynka z białą kokardą
to twoja mama – naprawdę!
A tuż obok buzia uśmiechnięta,
to ciocia Asia, straszna wiercipięta,
co przez dzień cały bez ustanku
chciałaby biegać ze skakanką
i jeszcze dziś na twoich imieninach
tamte lata sobie przypomina.

  • Zabawa rozwijająca umiejętność prawidłowego nazywania członków rodziny
    „Kto to jest?”

    Dzieci poruszają się po pokoju w rytmie włączonej piosenki  „Moja wesoła rodzinka”. Podczas przerwy (robimy pauzę)  rodzić podnosi do góry zdjęcie wybranego członka rodziny, a dzieci klaszczą w ręce i rytmicznie wypowiadają z nim zdanie, np.: „To jest mama”; „To jest tata”; „To jest babcia”; „To jest dziadek”.

Temat kompleksowy: ,,Moja rodzina”

Cele: (dzieci powinny)
– podjąć próbę opowiedzenia o swojej rodzinie,
– znaleźć różnice na obrazku,
– dokończyć podane rytmy

18.05.2020r.

1. Przyjrzyj się obrazkowi nt. ,,Moja rodzina”. Spróbuj opowiedzieć co na nim widzisz.

2. Spróbuj narysować kredkami swoją rodzinę. Spróbuj opowiedzieć o niej. Pamiętaj o prawidłowym trzymaniu kredki.

19.05.2020r.

1. Posłuchaj piosenki pt. ,,Tra La La Dla Mamy”. Oto link:

Spróbuj opowiedzieć o mamie w piosence.

2. Sprawdź gdzie mieszkają poszczególne rodziny. Poprowadź linie. (zał. nasze domy)

20.05.2020r.

1. Obejrzyj filmik nt. ,,Moja rodzina- przedszkole profesora Szymona”. Oto link:

https://www.youtube.com/watch?v=u28atnroqrY

Posłuchaj kim jest najbliższa rodzina, kto sie do nich zalicza. Zastanów się i spróbuj wymienić członków swojej rodziny, powiedz jak mają na imię.

2. Teraz zapraszamy do krótkiej zabawy ruchowej w formie opowieści pt. ,,Ja i moja rodzina” B. Formy

– Na dworze jest ładna pogoda. Świeci słońce i wieje ciepły wietrzyk. Mamusia, tatuś i ich dzieci idą na spacer do parku – marsz po pokoju.

– Podczas spaceru słuchają jak śpiewają ptaki – wszyscy zatrzymują się, spoglądają w górę, nasłuchują.

– Postanowili zjeść lody – naśladują lizanie lodów.

– Kiedy tak spacerowali, rozbolały ich nogi i postanowili odpocząć. Usiedli na ławce. Wtedy przybiegła do nich wiewiórka. Dzieci dały jej orzeszki – dzieci przechodzą do przysiadu i naśladują wiewiórki jedzące orzechy.

21.05.2020r.

1. Znajdź 5 różnic na obrazku pt. ,,Piknik”. Zaznacz je. (zał. piknik).

2. Zabawa ruchowa pt. ,,Jak pomagam moim rodzicom” Poproście rodziców o napisanie lub wspólne narysowanie na karteczkach czynności, które wykonujecie razem z rodzicem i włożenie karteczek do małego koszyczka. Zaczynamy: Maszeruj po pokoju, na hasło ,,stop” podchodzisz do koszyczka, wyciągasz jedną karteczkę, następnie razem z rodzicem odczytujesz czynność i następnie przedstawiasz ją za pomocą ruchu. Po przedstawieniu czynności ponowny marsz po kole i zabawa trwa dalej.

22.05.2020r.

1. Dokończ podane rytmy (zał. rytmy). Brakujące elementy wytnij z dołu strony lub możesz połączyć je za pomocą linii. Jeśli zdecydujesz się na wycinanie poproś o pomoc rodzica.

2. Zapraszam do wspólnej zabawy tanecznej – zumby. Poproście rodziców lub rodzeństwo aby zatańczyli razem z Wami. Życzymy udanej zabawy. Oto potrzebny link:




Tematyka kompleksowa: Na wiejskim podwórku, część 2

Cele ogólne (dzieci powinny):

wymienić korzyści płynące z hodowli zwierząt
– rozpoznać i nazwać części ciała zwierząt
– opowiedzieć w jaki sposób należy dbać o zwierzęta
– rozpoznawać i nazywać młode zwierząt
– rozwijać sprawność palców lepiąc z plasteliny

Poniedziałek 11.05.2020r.

  • Obejrzyj film, pt. „Zwierzęta na wsi” cz.2. Dowiesz się, jakie korzyści uzyskujemy z hodowli zwierząt
  • Poruszaj się przy piosence „Muzyczne stop”

Wtorek 12.05.2020r.

  • Dziś zapraszamy do zabawy rytmicznej pt. „Dźwięki wysokie i niskie
    w podskokach”
  • Z pomocą rodzica ulep z plasteliny owieczkę zgodnie z instrukcją

Środa 13.05.2020r.

  • Posłuchaj piosenki „Gdacze kura ko ko ko”, spróbuj zapamiętać refren
  • Połącz zwierzęta z ich ogonami oraz nazwij pozostałe części ciała

Czwartek 14.05.2020r.

  • Posłuchaj wiersza O. Adamowicz, pt. „Zwierzęta na wsi”, a następnie odpowiedz na pytania:

– Wymień zwierzęta, które mieszkały z zagrodzie (pies, kot, kury, gęsi, kaczki, dwa króliki)

– Co jadał piesek, co kotek, a co kury?

– Jak należy pomagać zwierzętom?

Tam gdzie szumią lasy, gdzie spokojnie płynie woda,
przy niewielkiej starej chatce znajdowała się zagroda.
Co dzień z małej chatki starsza Pani wychodziła,
kury, gęsi, kaczki wczesnym rankiem już karmiła.
Był też piesek, dwa króliki nawet kotek mały,
z całą tą wiejską zwierzyną mijał dzionek cały.
Starsza Pani swe zwierzątka tak bardzo kochała,
dla nich wszystko by zrobiła – serce by oddała.
Piesek co dzień pyszne kostki z swej miseczki zjadał,
kotek białe spijał mleczko, dużo łat posiadał.
Kury wczesnym rankiem ziarno dostawały,
dzięki czemu pyszne jajka ludziom dostarczały.
Tuż za lasem, nieopodal – dziewczynka mieszkała,
bardzo często starszej Pani chętnie pomagała.
Popołudniu, tuż po szkole, co dzień przychodziła,
pomagała przy zwierzętach, z nimi się bawiła.
Wieczorami na ławeczce Pani przysiadała,
razem z swymi zwierzątkami często rozmawiała.
Kotek siadał na kolanach, pies non stop warował,
swojej Pani i przyjaciół z zagrody pilnował.
Starsza Pani prócz zwierzątek nie miała zbyt wiele,
kotek, piesek gęsi, kury – byli to Jej przyjaciele.
One również swoją wdzięczność Pani swej okazywały,
pies szczekając, kotek mrucząc, radość Jej dawały.
Czasem człowiek w swoim życiu nie musi mieć wiele,
mały piesek może również być Twym przyjacielem.
Więc pamiętać każdy musi, nie ma co tu kryć,
że dla wszystkich zwierząt trzeba zawsze dobrym być.

  • Pokoloruj konia pasącego się na łące. Nazwij kolory, których użyjesz. Pamiętaj
    o prawidłowym trzymaniu kredki

Piątek 15.05.2020r.

  • Poproś rodzica o wykonanie masażyku, pt. „Konik”

Biega źrebaczek po łące, wąchając kwiatki pachnące –   opukujemy plecy dziecka opuszkami palców

Tu rosną stokrotki, maki, a tu kolorowe bratki–   poszczypujemy je w różnych miejscach

Podchodzi klacz, jego mama–   kroczymy po nich palcami
nosem go lekko dotyka–   lekko naciskamy jednym palcem

Konik do mamy się śmieje–  rysujemy uśmiech
i dalej po łące bryka–   naśladujemy dłońmi skoki na przemian opierając je na nadgarstkach i na palcach

  • Odszukaj oraz nazwij zwierzęta i ich młode
  • Pamiętasz skąd mamy jajka, mleko, mięso, wełnę? Połącz oraz pokoloruj zwierzęta z odpowiednimi produktami

Tematyka kompleksowa: Na wiejskim podwórku, część 1

Cele ogólne (dzieci powinny):
– rozpoznać i nazwać zwierzęta wiejskie
– rozpoznać i naśladować odgłosy zwierząt
– określić położenie przedmiotu w przestrzeni „na”, „pod”
prawidłowo trzymać kredkę
– pokonywać tor przeszkód

Poniedziałek 04.05.2020r.

Obejrzyj film, pt „Zwierzęta na wsi” cz.1. Oglądając film powtarzaj głośno nazwy zwierząt oraz odgłosy, które wydają. Następnie znajdź 5 różnic na przestawionych ilustracjach. Po wyłączeniu filmu wymień zwierzęta które zapamiętałeś

Zapraszamy do następujących zabaw ruchowych:
TOR PRZESZKÓD
Wasz salon zamieni się w poligon wojskowy. Do jego wykonania wykorzystajcie to, co macie pod ręką, czyli poduszki, krzesła, narzuty itp. Mały żołnierz ma za zadanie dotrzeć ze startu do mety po wcześniejszym pokonaniu przeszkód. Musi się czołgać, skakać, turlać. Po zakończeniu zabawy wszyscy sprzątają, co również jest formą aktywności ruchowej.

BALONOWY TENIS
Gra w piłkę w domu może przynieść dużo strat. Zamiast niej można wykorzystać balon, odbijany bezpiecznymi paletkami (papierowy talerz z przyklejoną do niego drewnianą łyżką). Można odbijać balon między sobą tak, by nie spadł na ziemię. Można zrobić siatkę ze związanych szalików albo apaszek.

Wtorek 05.05.2020r.

Wykonaj rytmiczną rozgrzewkę zgodnie z instrukcją

Pokoloruj wesołą krówkę. Nazwij kolory, których użyjesz, dorysuj trawę (pionowe, krótkie kreski). Możesz też dorysować kwiatki. Pamiętaj
o prawidłowym trzymaniu kredki

(Załącznik nr 1)

Środa 06.05.2020r.

Policz jabłka na drzewie, a następnie pod nim. Których jabłek jest więcej? Zachęcamy do przygotowania jabłka i np. talerza, a następnie zabawę w określanie położenia przedmiotu w przestrzeni. Umieść jabłko na talerzu później pod nim. Niech dziecko głośno nazwie w którym miejscu znajduje się jabłko „na talerzu”, „pod talerzem”. Utrwalając położenie przedmiotu w przestrzeni pobawcie się także wykorzystując dowolne sprzęty lub zabawki znajdujące się w domu

Zapraszamy na zabawy ruchowe przy muzyce. Powtarzaj ruchy za prowadzącymi

Czwartek 07.05.2020r.

Posłuchaj piosenki, pt. „Dziadek fajną farmę miał”. Postaraj się zapamiętać fragment. Wymień zwierzęta, które dziadek miał na farmie (kury, krowy, świnki, kaczki)

Praca plastyczna „Kogucik”.
Do wykonania pracy będą potrzebne farbki, woda, pędzelek i twoje rączki  Pomaluj wnętrze dłoni brązową farbą i odciśnij ją na kartce. Następnie domaluj za pomocą pędzla nogi, kolorowe pióra na ogonie koguta, dzióbek i oko. Odciskając palec zamoczony w czerwonej farbce zrób „grzebień” i „korale” pod dziobem. Na koniec domaluj trawę.

Piątek 08.06.2020r.

Znajdź cienie zwierząt, wypowiedz ich nazwy oraz zaprezentuj odgłosy jakie wydają

Dziś zapraszamy na kolejną porcję zabaw ruchowych

CZERWONE I ZIELONE

Rodzic przygotowuje dwa kolory kartek, można je wyciąć na kształt lizaka- jeden
w kolorze czerwonym, a drugi w zielonym. Dziecko swobodnie biega po pokoju. Gdy mama albo tata podniosą czerwony lizak, zatrzymuje się, a jak zielony to kontynuuje kursowanie po mieszkaniu. Ćwiczenie wpływa na koncentrację, a także dzięki niemu dzieci utrwalają zachowanie przy sygnalizacji świetlnej.

PAJĄK I MUCHA
Dziecko biega swobodnie po pokoju i naśladuje gestami i dźwiękiem muchę. Na hasło „pająk”, zastygają w bezruchu. Osoba udająca pajęczaka spaceruje po pokoju zabawy
i obserwuje czy „mucha” się nie porusza. Jeśli „mucha” nie wytrwa w bezczynności jest zabierana do „sieci” (miejsce poza polem biegania np. kanapa) na 10 sekund (policzcie wspólnie głośno). Następnie znowu przychodzi pora na polowanie.




Tematyka kompleksowa: Dbam o planetę Ziemię

Cele ogólne (dziecko powinno):

– wiedzieć, na czym polega segregacja śmieci
– rozpoznać i nazwać kolory kontenerów na śmieci
– zwrócić uwagę na możliwość ponownego wykorzystania rzeczy wydających się niepotrzebnych (recykling) oraz oszczędzać wodę i prąd
– ułożyć kilkuelementowe puzzle
– opowiedzieć, dlaczego w czasie pandemii należy nosić maseczkę ochronną

Poniedziałek 27.04.2020r.

Obejrzyj bajkę proekologiczną „Opowieści śmietnika”, a następnie odpowiedz na pytania:
– Na czym polega segregacja śmieci?
– Jakie śmieci wrzucamy do następujących kontenerów: żółtego, białego, niebieskiego, zielonego?

Do dzisiejszej zabawy ruchowej proponujemy taśmę malarską i podłogę na której wystarczy wykleić „drabinkę”. Możliwości są ogromne a wszystko zależy od wyobraźni dziecka lub naszej  Pomocny może być filmik poniżej

Wtorek 28.04.2020r.

Posłuchaj piosenki pt. „Świat w naszych rękach”. Spróbuj zapamiętać refren

Uzbieraj rolki po papierze toaletowym, a następnie z pomocą rodzica wykonaj kwiatka, lornetkę, pajączka lub piętrowy garaż dla resorówek. Z niepotrzebnej rzeczy można zrobić coś fajnego, pożytecznego, ciekawego…to recykling

Środa 29.04.2020r.

Na podstawie ilustracji opowiedz czego nie wolno robić w lesie

Rozpalać ognia
Śmiecić
Podbierać ptakom jajek oraz niszczyć gniazd
Łamać gałęzi
Niszczyć zieleni

Ułóż puzzle, a następnie odpowiedz na pytania:
– Ile dzieci bierze udział w sprzątaniu?
– Ile widzisz śmietników? Nazwij ich kolory
– Co robi chłopiec w czerwonej czapeczce?
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/225397-sprz%C4%85tanie?utm_source=facebook&utm_medium=visit&utm_campaign=share_puzzle&fbclid=IwAR3CFlAYAzG_cHfgKqv8dXkzQWWEeA5q7GHEDuFHsnhIEL_I2If3IbeIIc8

Dziś proponujemy zabawę ruchową z poduszkami 
Propozycja zabaw w filmiku poniżej

Czwartek 30.04.2020r.

Posłuchaj opowiadania na temat noszenia maseczek ochronnych „Wojtuś
i maseczki” (Załącznik nr 1) oraz pokoloruj rodzinkę smoków (Załącznik nr 2)

Dopasuj cienie do drzew

Co jeszcze możesz zrobić dla naszej planety? Oto podsumowanie ważnych zadań małego ekologa:




Tematyka kompleksowa: Mali mieszkańcy łąki

Cele ogólne (dziecko powinno):
– wymienić oraz rozpoznać niektóre owady
– odpowiedzieć na pytania dotyczące opowiadania
– liczyć biedronki oraz pszczoły
– prawidłowo trzymać kredkę
– wykonywać poprawnie ćwiczenia oddechowe

Poniedziałek 20.04.2020r.

Posłuchaj opowiadania A. Sójki pt.„Niespodzianka biedronki”, a następnie odpowiedz na pytania:

– Wymień owady, które pojawiły się w opowiadaniu (biedronka, mrówki, pszczoły, motyl, pasikonik, świetliki). Przyjrzyj się ilustracji w załączniku nr 1. Spróbuj odszukać wymienione owady. Porozmawiaj z rodzicem, na które z nich musimy uważać, które mogą zrobić nam krzywdę.
– Czym zajmowały się pszczoły, czym mrówki? (pszczoły- zbierały nektar
z kwiatków, mrówki- budowały swoje mrowiska)
– Jaką niespodziankę dla pracowitych pszczółek i mrówek przygotowała biedronka
z przyjaciółmi? (zorganizowała bal). Czy lubisz robić komuś niespodzianki? Przygotuj jakąś dla domowników J

Na jednym skraju łąki stał ul. Mieszkały w nim pszczoły. Na drugim skraju łąki było mrowisko. Mieszkały w nim mrówki. A na łące pod kwiatkiem żyła biedronka. Pszczoły przez cały dzień zbierały nektar z kwiatków, mrówki pracowicie budowały swoje mrowiska, a biedronka wygrzewała się w promieniach słońca.

– Dlaczego nic nie robisz, biedronko? Powinnaś zbierać nektar- mówiły  pszczoły.

– Przestań leniuchować. Buduj z nami mrowisko. Nie można cały dzień drzemać pod kwiatkiem – pouczały mrówki. Biedronka zaś siedziała pod listkiem i myślała …. Myślała tak długo, aż wymyśliła niespodziankę dla pszczół i mrówek. Poleciała najpierw do motyla.

– Motylu, motylu, pomożesz mi? – zapytała. Motyl obiecał pomóc. Następnie udała się do pasikonika – Pasikoniku, pomożesz mi? – zapytała. Pasikonik obiecał pomóc. Biedronka poprosiła także o pomoc świetliki i ślimaka, a potem wszyscy zabrali się do pracy. W czasie gdy pszczoły zbierały nektar, a mrówki budowały, mrowisko, oni rozwieszali girlandy pod listami łopianu i dekorowali polankę kwiatami. Kiedy już wszystko było gotowe, biedronka poleciała zaprosić pszczoły i mrówki … na wielki  bal! Wieczorem mieszkańcy łąki wesoło się bawili. Pasikonik przygrywał im do tańca, świetliki rozświetlały mrok, a ślimak – powoli, jak to ślimak – przygotowywał napoje.

– Niech żyje biedronka! – zawołały na koniec pszczoły i mrówki i odtąd nie namawiały jej już do zbierania nektaru albo budowania mrowiska.


Załącznik nr 1

  • Zaproś rodziców do wspólnego tańca przy piosence „Bal na łące”.
  • Wskaż na obrazku najmniejszą i największą biedronkę oraz wszystkie policz

Wtorek 21.04.2020r.

Posłuchaj piosenki, pt. „Bal na łące”. Odpowiedz na pytanie- Ile biedronek nie chciało tańczyć polki? (3 biedronki)

Pokoloruj obrazek przedstawiający biedronkę, nazwij kolory których użyjesz.
              Pamiętaj, aby prawidłowo trzymać kredkę.
(Załącznik nr 2)

Środa 22.04.2020r.

Znajdź 10 różnic między obrazkami.

Zabawa oddechowa „Biedroneczki mają kropeczki”
Do tej zabawy wykorzystamy obrazek biedronki i potrzebne nam będą wycięte
z papieru czarne kropeczki oraz słomki. Zadanie polega na przenoszeniu kropek za pomocą słomki na ilustrację biedronki. Postarajcie się aby po każdej stronie biedronki było po 5 kropek.

Czwartek 23.04.2020r.

Praca plastyczna „Stemplowana łąka”. Wykonaj wiosenną łąkę zgodnie
z instrukcją:

Zapraszamy do zabawy w formie opowieści ruchowej B. Formy pt. „Łąka”

Nastaje piękny wiosenny dzień. Słońce ciepłymi promieniami ogrzewa ziemię budząc przyrodę do życia. Wszyscy mieszkańcy łąki wykonują swoje prace. Mrówki budują mrowisko. – dziecko maszeruje w różnych kierunkach pokoju
Kiedy mrówki są zmęczone, wracają do mrowiska i odpoczywają– dziecko wraca na czworakach w wyznaczone miejsce, kładzie się na dywanie i przez chwilę pozostaje w bezruchu 
Pszczoły zbierają nektar, przenoszą pyłek fruwając z kwiatka na kwiatek
– dziecko wyciąga ręce na boki i małymi krokami przemieszcza się dowolnych kierunkach po pokoju naśladując głosy pszczół – bzzzz
Powiał wiatr. Kwiaty i trawa kołyszą się w różne strony – dziecko zatrzymuje się, unosi ręce w górę, kołysze nimi nad głową równocześnie naśladując szum wiatru- szuszuszu
Nagle pojawiają się piękne motyle – dziecko maszeruje w miejscu, ręce wyciągnięte na boki, wykonuje powolne ruchy unosi ręce w górę, następnie powoli opuszcza (naśladuje ruchy skrzydeł motyla)

Piątek 24.04.2020r.

  • Zabawa dźwiękonaśladowcza  „Języczek wędrowniczek”

 Nastała wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dziecko naśladuje głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniku („kląskanie” językiem). Na łące zobaczył bociany (dziecko wymawia „kle. kle, kle”) i świerszcze (cyk, cyk…). W oddali usłyszał kukułkę (ku – ku, ku-ku). Pogalopował dalej („kląskanie” językiem). Zatrzymał się na leśnej polanie (dziecko wymawia „prr”). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizują wargi ruchem okrężnym). Było ciepło i przyjemnie (uśmiecha się, rozchylając wargi). Pachniało wiosną (dziecko oddycha głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami). Języczek pochylił się i kichnął (dziecko kicha wymawiając „apsik”). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (dziecko ziewa). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia
i pogalopował do domu
(„kląskanie”).

  •  Zabawa w zgadywanki pt. „Zagadki o owadach”
    Bzyka koło ucha,
    nie osa, nie mucha,
    kiedy Cię ukłuje,
    bąbel wyskakuje (komar)

                   Mieszka w kącie w zimie, w lecie
                   i na muchy sieci plecie (pająk)

                    Zgrabne domki w sadzie mają,
                   miód w tych domkach wyrabiają (pszczoły)

                   W kropki ma spódnice,
                   lubi zjadać mszyce (biedronka)

  • Połącz pszczółki w pary, a następnie wszystkie policz



Tematyka kompleksowa: Kolorowa wiosna

Cele ogólne (dzieci powinny):
– rozpoznać i nazwać kolory tęczy
– liczyć zwierzęta i owady znajdujące się na wiosennej łące
– podjąć próbę śpiewania refrenu piosenki
– opowiedzieć, co się dzieje w przyrodzie, gdy przychodzi wiosna

Wtorek 14.04.2020r.

  • Posłuchaj piosenki „Wiosna, wiosenka”. Spróbuj zapamiętać refren
  • Zabawa  plastyczna ze słomkami.
    Potrzebujemy słomkę do napojów, farby i kartkę. Zróbcie niewielkie kleksy
    z rozcieńczonych wodą kolorowych farb, a następnie dziecko za pomocą słomki rozdmuchuje kleksa na różne strony. Tak powstałe kształty zamieńcie w wiosenne kwiaty.

Środa 15.04.2020r.

Skąd się bierze tęcza? W odpowiedzi na to pytanie pomocny będzie film umieszczony poniżej. Nazwij kolory tęczy

Zaproś rodzica do wspólnego tańca, pt „Taniec zygzak”


Czwartek 16.04. 2020r.

  • Przyjrzyj się ilustracji. Opowiedz, co na niej widzisz. Zacznij od słów:
    „Na obrazku widzę…” Policz bociany, motylki oraz żabki 
    (załącznik nr 1)
Spotkanie z przedszkolakami - MGBP w Poniatowej
  • Zaproś rodzica do wspólnych ćwiczeń przy piosence:

Piątek 17.04.2020r.

  • Zgodnie ze wzorem wyklej tęczę plasteliną- nazwij użyte kolory (załącznik nr 2)
Tęcza do wyklejania plasteliną | Kolorowanki, Do wydrukowania dla ...
  • Zachęcamy do zabawy ruchowej w formie opowieści pt. ,,Pani Wiosna”,
    a następnie naprowadzenie dziecka w odpowiedzi na zadanie poniżej pytanie

– Pani Wiosna wychodzi z domu – dziecko przenosi ręce na biodra i maszeruje.
– Kiedy dotyka ziemi, topnieje śnieg i pojawiają się kwiaty – dziecko wykonuje przysiady dotykając dłońmi dywanu.
– Trochę się zmęczyła. Przysiadła na starym pniu drzewa i postanowiła odpocząć – siada skrzyżnie na podłodze.
Głęboko oddychała, wciągając pachnące świeżą ziemią powietrze – wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami.
Jak przyjemnie, szkoda, że nie mogę dłużej posiedzieć. Zobaczę co słychać w sadzie – przeciąga się i wstaje.
Wyczaruję liście na drzewach i zaproszę ptaki. Niech wypełnią swym śpiewem okolicę – wykonuje podskoki wyciągając ręce w górę.
Muszę przeskoczyć strumyk, nie mocząc sukni – jeden duży skok.
Posłucham jeszcze śpiewu ptaków – lekki rozkrok. Nie odrywając nóg od podłoża wykonuje skręty tułowia nadstawiając raz jedno raz drugie ucho.
Pora wracać do domu. Zanim to zrobię porozmawiam jeszcze z drzewami – dziecko pozostaje w pozycji stojącej, kołysze rękoma w dowolnych kierunkach, równocześnie naśladując szum drzew z różnym natężeniem.

Odpowiedz na pytanie:
– Na podstawie opowiadania opowiedz, co się dzieje w przyrodzie, gdy przychodzi wiosna?
(topnieje śnieg, pojawiają się kwiaty, pojawiają się liście na drzewach, wracają ptaki)




Poniedziałek 06.04.2020r.

Większość dzieci nie zdaje sobie sprawy z tego, co obecnie dzieje się na Świecie, dlaczego nie chodzą do przedszkola, nie  mogą się spotykać z babcią, dziadkiem, wyjść na plac zabaw… Pomocna w wytłumaczeniu dziecku tego zjawiska oraz jego źródła może być bajka, którą znajdziecie Państwo w linku poniżej:

Pamiętasz o wszystkich etapach mycia rąk i wierszyk, którego uczyliśmy się
w przedszkolu? Jeśli nie- poproś rodzica o utrwalenie wiersza, powtarzaj go za każdym razem, gdy myjesz ręce. Treść umieszczona jest na obrazku poniżej


Dlaczego ta technika mycia rąk jest najlepsza? Sprawdź klikając w poniższy link:

Wtorek 07.04.2020r.

Zbliżają się Święta Wielkanocne a wraz z nimi przedświąteczne porządki. Pamiętaj, aby pomóc rodzicom. Pomocna może okazać się piosenka, którą znajdziecie pod poniższym linkiem:

Posłuchaj piosenki pt. „Kurka i pisanki” nie oglądając teledysku oraz odpowiedz na pytania:
– Jakiego koloru była kurka?
– Z czego kurka robiła pisanki?
Teraz obejrzyj teledysk- jakie zwierzęta w nim występują? (koguty, kura, zając)

Środa 08.04.2020r.

Pokoloruj obrazek według kodu a dowiesz się, co się na nim ukryło. Pamiętaj aby prawidłowo trzymać kredkę i starać się nie wyjeżdżać poza kontury. Nazwij kolory kredek które masz w piórniku.

Zaproś rodzica do zabawy ruchowej.
Zachęci Was do tego nowa ciekawa forma (ruletka).

Oto link: https://wordwall.net/pl/resource/925064/gimnastyka-zabawa

Czwartek 09.04.2020r.

Wykonajcie „Eksperymenty z jajem”
Polecamy eksperymenty w kolejności od pierwszego do trzeciego. Najpierw dziecko swoimi zmysłami poznaje jak wytrzymała jest skorupka jajka, następnie przechodzi do eksperymentów.

Eksperyment 1 „Gumowe jajko”
Nalewamy do szklanki ocet i umieszczamy w niej surowe jajko. Po około 24 godzinach skorupka jest rozpuszczona, a jajko podtrzymuje membrana. Można je delikatnie ścisnąć i odbijać  na stole z niewielkiej wysokości…Przypomina Wam piłeczkę? O to chodziło 🙂

Eksperyment 2 „Prześwietlenie jajka”
Można wykorzystać jajko z poprzedniego eksperymentu. Potrzebna jest latarka (warto w tym przypadku nałożyć na nią kolorową bibułę lub materiał) – podświetlamy gumowe jajko by zaobserwować jak wygląda w środku

Eksperyment 3 „Niezniszczalne jajko”
Chwytamy surowe jajko przez woreczek śniadaniowy lub inną folię. Zadaniem dziecka jest próba ściśnięcia jajka z całych sił za pomocą dwóch dłoni (jak piłeczkę tenisową). Jajko nie pęknie, ponieważ jego konstrukcja jest idealnie przemyślana i gdy nacisk rozkłada się równomiernie – nie ma szans aby je uszkodzić. Co innego gdy skupimy siłę w jednym konkretnym punkcie…
Zachęcamy do fotorelacji z przeprowadzonych doświadczeń….:)

Zabawa relaksacyjna „Pogodowe masaże”
Rodzic wykonuje określone czynności na plecach dziecka, mówi i wykonuje ruchy:
– robi się coraz cieplej (energicznie rozcierasz plecy)
– zaczyna kropić drobny deszczyk (palcami lekko bębnisz po plecach)
– deszcz pada coraz mocniej (bębnisz mocniej)
– po szybach płyną strugi deszczu (rysujesz na plecach zygzaki)
– wiatr kołysze drzewami (obejmujesz masowaną osobę za ramiona i lekko pochylasz ją i w prawo i w lewo)
A teraz spróbuj zamienić się miejscami tak aby dziecko wykonało masaż na plecach rodzica.

Piątek 10.04.2020r.

Praca plastyczna „Wielkanocny zajączek”
Poproś Rodzica o pomoc w nałożeniu za pomocą pędzelka farbki na swoją dłoń i palce poza kciukiem („Krzysio”). Połącz ze sobą palec wskazujący („Wojtek”) i środkowy („Witek”) oraz serdeczny („Staś”) z małym („Marek”) następnie odciśnij dłoń na kartce. Odczekaj, aż farbka wyschnie, później poproś rodzica o wycięcie dłoni i  przyklejenie na kolorową kartkę. Ozdób tak, aby powstała buźka królika J Miłej zabawy. Oto przykład gotowej pracy:

  • Obejrzyj z rodzicami filmik, który znajdziesz poniżej:



Poniedziałek 30.03.2020r.

Obejrzyj film edukacyjny o wiośnie
Link do filmu:

  • Znajdź drogę do wiosny

Wtorek 31.03.2020r.

  • Posłuchaj piosenki „Idzie do nas wiosna”. Postaraj się zapamiętać słowa piosenki
  • Z pomocą rodzica wykonaj żabę metodą origami
    Potrzebne będą: kolorowe kartki, 2 koła średniej wielkości (głowa i buźka), 1 większe koło (brzuszek), 4 mniejsze (łapki), 2 najmniejsze (oczy), klej, pisak.
    Oto przykład żaby z orgiami:

Środa 01.04.2020r.

  • Zaproś rodzica do wspólnej zabawy muzyczno – ruchowej pt. „Na spacerku” (dzieci znają zabawę). Załącznik nr 2
  • Przyjrzyj się ilustracjom przedstawiającym wiosenną łąkę. Czy są takie same? Znajdź 5 różnic (załącznik nr 3)

Czwartek 02.04.2020r.

Posłuchaj utworu A. Vivaldiego pt. „Wiosna”. Zaproś rodzica do zabawy, poruszajcie się w rytmie muzyki, wykorzystajcie kolorowe apaszki lub zwykłe chusteczki higieniczne

Zgodnie ze słowami wiersza spróbuj narysować biedronkę

Piątek 03.04.2020r.

Z pomocą rodzica dorysuj drugą połowę obrazka (załącznik nr 4)




Poniedziałek 23.03.2020r.

– Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza  „Boćki i żaby”  (załącznik 1) 
Rodzic czyta wiersz, dziecko powtarza za nim zgłoski: kle kle, kum kum.
– Zabawa ruchowa „Wesoła żabka”- dziecko skacze obunóż jak żabka, na słowa rodzica „kle kle” kuca w bezruchu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Wtorek 24.03.2020r.

– Piosenka,  pt „Kle kle boćku”  https://www.youtube.com/watch?v=MXOs1LGO1JM
Odpowiedz na pytania:
– O jakim ptaku jest piosenka?
– Co bociek z piosenki jada na śniadanie?
– Skąd wraca bociek i dlaczego? 
– Praca plastyczna „Bociek”
Potrzebne będą: ilustracja bociana, waciki kosmetyczne, klej, kredki, czarny pisak, kartka.
Na podstawie ilustracji bociana rodzic wspólnie z dzieckiem tworzy bociana- głowa z jednego wacika, tułów z dwóch wacików. Nogi, szyję i dziób dorysujcie wspólnie kredkami. Oczyi czarne końcówki piór na wacikach za pomocą czarnego pisaka.

Środa 25.03.2020r.


 – Zabawy ruchowe z elementami metody W. Sherborne
– „Naleśnik”- rodzic zwija dziecko w naleśnika przy użyciu kocyka. Smaruje niewidzialnym dżemem lub twarogiem, następnie role się zamieniają
– „Wiosenny pojazd”- dziecko siada na kocyku, rodzic ciągnie kocyk po mieszkaniu omijając niewidzialne przeszkody (drzewo, głaz, oczko wodne)
– Połącz  w pary i nazwij takie same obrazki. Karta pracy (załącznik nr 3)

Czwartek 26.03.2020r.


– Wiersz J. Brzechwy „Przyjście wiosny” (załącznik nr 2)
Odpowiedz na pytania dotyczące wiersza:
– Wymień zwierzęta o których jest mowa w wierszu
– Jakimi pojazdami miała przyjechać wiosna według zwierząt?
– W jaki sposób zjawiła się wiosna? 
– Rysowanie kredkami „Pani wiosna”
Z pomocą rodzica narysuj Panią wiosnę.

Piątek 27.03.2020r.

Załóż wspólnie z rodzicem wiosenną hodowlę.
Potrzebne będą: dwa słoiki, dwie gazy, dwie gumki  recepturki, wata, talerz, cebula, fasola, rzeżucha. Za pomocą gumki recepturki umieść gazę na słoiku ¾ wypełnionym wodą, następnie w pierwszym słoiku na gazie umieść cebulę, w drugim fasolę. Rzeżuchę zasiej na podlanej wodą wacie. Miłych obserwacji…:)

Załącznik nr 1
Wiersz „Boćki i żaby” B. S. Kossuth 
Przyleciały boćki 
zza dalekich mórz, 
klekotały głośni:
-Wróciliśmy już!
Kle kle kle!
Kle kle kle!

A na stawie w trawie 
padł na żabki strach.
-Boćki przyleciały! 
Och, och, ach, ach!
Kum, kum, kum!
Kum, kum, kum!

Lecą z szumem 
na łąki po łup.
Jakie długie nogi!
Jaki ostry dziób!
Kle kle kle!
Kle kle kle!

Żabki przestraszone 
hyc! Do wody -hyc!
Boćki chodzą, brodzą…
Nie znalazły nic!
Kum, kum, kum!
Kum, kum, kum!
Kle kle kle!
Kle kle kle!

Załącznik nr 2
Wiersz „Przyjście wiosny” J. Brzechwa

Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro: – Przyjedzie pewno furą.
Jeż się najeżył srodze: – Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: – Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
– Skąd znowu – rzekła sroka – ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
– Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!
– A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
– Nieprawda, bo w karecie!
– W karecie? – Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną
i szumią – Witaj wiosno!