ul. Stawisińskiego 7, 87-100 Toruń
tel. (56) 648 64 52
pm2torun@wp.pl

Biedronki – CIEKAWE ZABAWY W DOMU

Tematyka kompleksowa: Moja rodzina, część 2

Cele ogólne (dzieci powinny):

– wymienić najbliższych członków rodziny
– uczestniczyć z rodzicami we wspólnych zabawach ruchowych
– określić położenie przedmiotu w przestrzeni
– wskazać największy i najmniejszy kwiat
– okazać miłość swoim bliskim

Poniedziałek 25.05.2020r.

  • Posłuchaj opowiadania, pt. „O misiu Karolku, który został braciszkiem”,
    a następnie powiedz, czy masz rodzeństwo, jeśli tak jak ma na imię Twój brat lub siostra oraz jak wyglądają Wasze wspólne zabawy? (Załącznik nr 1)
  • Zaproś rodziców do wspólnych zabaw ruchowych

Wyścig żółwi

Na mecie ustawia się dziecko i rodzice w pozycji na czworakach. Każdy zawodnik na plecach ma balast w postaci woreczka lub pluszaka. Każdy porusza się na czworakach najszybciej jak potrafi. Gdy woreczek spadnie żółw wraca na metę i rusza z niej ponownie. Dzieci lubią poprawiać swój rekord i próbować dojść za każdym razem dalej. I tak zabawa może trwać naprawdę długo.

Przeprawa przez rzekę

Wyobraźcie sobie, że przez Wasz pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie.

Rzucamy do celu

Prosta, ale zajmująca gra. Na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety.
                                                                Powodzenia

Wtorek 26.05.2020r.

  • Wysłuchaj piosenki, pt. „Moja wesoła rodzinka” oraz odpowiedz na pytania:

– Kto należy do Twojej rodziny?

– Kiedy przytulasz się do swojej mamy?

– W jakie zabawy lubisz się bawić z tatą?
– Za co kochasz swoich rodziców?
Wysłuchaj piosenki kilaka razy tak aby zapamiętać powtarzające się słowa. Możesz także przygotować łyżeczki i wystukać na nich rytm piosenki.


  • Zapraszamy do pracy plastycznej „Moja paluszkowa rodzina”
    Odrysuj swoją dłoń na kartce papieru a następnie każdy paluszek zamień w członka rodziny. Do zabawy wykorzystaj zabawę paluszkową.

Środa 27.05.2020r.

  • Popatrz na ilustracje, opowiedz, co na nich widzisz. Wskaż ilustrację przedstawiającą ślimaka „na” domku, „obok” domku, „przed” domkiem oraz „za” domkiem. Następnie wybierz dwie zabawki i w ten sam sposób układaj
    i określaj ich położenie w przestrzeni (na, obok, przed, za)
  • Poruszaj się przy muzyce „Tańce połamańce”

Czwartek 28.05.2020r.

  • Najpiękniej jak potrafisz pokoloruj kwiatki dla mamy i taty. Przytul ich mocno i powiedz jak bardzo kochasz (Załącznik nr 2)
  • Policz krokusy, a następnie wskaż najmniejszy i największy
Krokus Grafika - kolory krokusów stockowe wektory i ilustracje ...
  • Pomóż kaczuszkom dostać się do ich mamy. Prowadź paluszek po szlaczkach

Piątek 29.05. 2020r.

  • Wysłuchaj wiersza pt. „Album rodzinny”, następnie obejrzyj własny album przedstawiający zdjęcia, gdy mama i tata byli jeszcze dziećmi. Postaraj się opowiedzieć o swoim albumie pełnym wspomnień np. jak wyglądała mama gdy była małą dziewczynką? w co lubił bawić się tato gdy był dzieckiem?

Wiersz: „Album rodzinny” J. Gałkowski
Czegóż nie znajdziesz w rodzinnym albumie,
jeśli tylko poszukać umiesz.
Dawne stroje, stare mundury,
altanki, stoliki, fotele ze skóry
i domy, jakich już teraz nie ma –
bo wszystko ciągle się zmienia…
Ten na wyblakłym zdjęciu pan z rowerem
to dziadek, gdy był jeszcze kawalerem,
dalej na kilku kolejnych kartkach
wujek Jurek zimą na nartach.
Odnajdziesz też w albumie rodzinnym
ojca i matki lata dziecinne.
Ten chłopak o oczach wesołych
to twój tata, gdy idzie do szkoły,
a ta dziewczynka z białą kokardą
to twoja mama – naprawdę!
A tuż obok buzia uśmiechnięta,
to ciocia Asia, straszna wiercipięta,
co przez dzień cały bez ustanku
chciałaby biegać ze skakanką
i jeszcze dziś na twoich imieninach
tamte lata sobie przypomina.

  • Zabawa rozwijająca umiejętność prawidłowego nazywania członków rodziny
    „Kto to jest?”

    Dzieci poruszają się po pokoju w rytmie włączonej piosenki  „Moja wesoła rodzinka”. Podczas przerwy (robimy pauzę)  rodzić podnosi do góry zdjęcie wybranego członka rodziny, a dzieci klaszczą w ręce i rytmicznie wypowiadają z nim zdanie, np.: „To jest mama”; „To jest tata”; „To jest babcia”; „To jest dziadek”.

Temat kompleksowy: ,,Moja rodzina”

Cele: (dzieci powinny)
– podjąć próbę opowiedzenia o swojej rodzinie,
– znaleźć różnice na obrazku,
– dokończyć podane rytmy

18.05.2020r.

1. Przyjrzyj się obrazkowi nt. ,,Moja rodzina”. Spróbuj opowiedzieć co na nim widzisz.

2. Spróbuj narysować kredkami swoją rodzinę. Spróbuj opowiedzieć o niej. Pamiętaj o prawidłowym trzymaniu kredki.

19.05.2020r.

1. Posłuchaj piosenki pt. ,,Tra La La Dla Mamy”. Oto link:

Spróbuj opowiedzieć o mamie w piosence.

2. Sprawdź gdzie mieszkają poszczególne rodziny. Poprowadź linie. (zał. nasze domy)

20.05.2020r.

1. Obejrzyj filmik nt. ,,Moja rodzina- przedszkole profesora Szymona”. Oto link:

https://www.youtube.com/watch?v=u28atnroqrY

Posłuchaj kim jest najbliższa rodzina, kto sie do nich zalicza. Zastanów się i spróbuj wymienić członków swojej rodziny, powiedz jak mają na imię.

2. Teraz zapraszamy do krótkiej zabawy ruchowej w formie opowieści pt. ,,Ja i moja rodzina” B. Formy

– Na dworze jest ładna pogoda. Świeci słońce i wieje ciepły wietrzyk. Mamusia, tatuś i ich dzieci idą na spacer do parku – marsz po pokoju.

– Podczas spaceru słuchają jak śpiewają ptaki – wszyscy zatrzymują się, spoglądają w górę, nasłuchują.

– Postanowili zjeść lody – naśladują lizanie lodów.

– Kiedy tak spacerowali, rozbolały ich nogi i postanowili odpocząć. Usiedli na ławce. Wtedy przybiegła do nich wiewiórka. Dzieci dały jej orzeszki – dzieci przechodzą do przysiadu i naśladują wiewiórki jedzące orzechy.

21.05.2020r.

1. Znajdź 5 różnic na obrazku pt. ,,Piknik”. Zaznacz je. (zał. piknik).

2. Zabawa ruchowa pt. ,,Jak pomagam moim rodzicom” Poproście rodziców o napisanie lub wspólne narysowanie na karteczkach czynności, które wykonujecie razem z rodzicem i włożenie karteczek do małego koszyczka. Zaczynamy: Maszeruj po pokoju, na hasło ,,stop” podchodzisz do koszyczka, wyciągasz jedną karteczkę, następnie razem z rodzicem odczytujesz czynność i następnie przedstawiasz ją za pomocą ruchu. Po przedstawieniu czynności ponowny marsz po kole i zabawa trwa dalej.

22.05.2020r.

1. Dokończ podane rytmy (zał. rytmy). Brakujące elementy wytnij z dołu strony lub możesz połączyć je za pomocą linii. Jeśli zdecydujesz się na wycinanie poproś o pomoc rodzica.

2. Zapraszam do wspólnej zabawy tanecznej – zumby. Poproście rodziców lub rodzeństwo aby zatańczyli razem z Wami. Życzymy udanej zabawy. Oto potrzebny link:




Tematyka kompleksowa: Na wiejskim podwórku, część 2

Cele ogólne (dzieci powinny):

wymienić korzyści płynące z hodowli zwierząt
– rozpoznać i nazwać części ciała zwierząt
– opowiedzieć w jaki sposób należy dbać o zwierzęta
– rozpoznawać i nazywać młode zwierząt
– rozwijać sprawność palców lepiąc z plasteliny

Poniedziałek 11.05.2020r.

  • Obejrzyj film, pt. „Zwierzęta na wsi” cz.2. Dowiesz się, jakie korzyści uzyskujemy z hodowli zwierząt
  • Poruszaj się przy piosence „Muzyczne stop”

Wtorek 12.05.2020r.

  • Dziś zapraszamy do zabawy rytmicznej pt. „Dźwięki wysokie i niskie
    w podskokach”
  • Z pomocą rodzica ulep z plasteliny owieczkę zgodnie z instrukcją

Środa 13.05.2020r.

  • Posłuchaj piosenki „Gdacze kura ko ko ko”, spróbuj zapamiętać refren
  • Połącz zwierzęta z ich ogonami oraz nazwij pozostałe części ciała

Czwartek 14.05.2020r.

  • Posłuchaj wiersza O. Adamowicz, pt. „Zwierzęta na wsi”, a następnie odpowiedz na pytania:

– Wymień zwierzęta, które mieszkały z zagrodzie (pies, kot, kury, gęsi, kaczki, dwa króliki)

– Co jadał piesek, co kotek, a co kury?

– Jak należy pomagać zwierzętom?

Tam gdzie szumią lasy, gdzie spokojnie płynie woda,
przy niewielkiej starej chatce znajdowała się zagroda.
Co dzień z małej chatki starsza Pani wychodziła,
kury, gęsi, kaczki wczesnym rankiem już karmiła.
Był też piesek, dwa króliki nawet kotek mały,
z całą tą wiejską zwierzyną mijał dzionek cały.
Starsza Pani swe zwierzątka tak bardzo kochała,
dla nich wszystko by zrobiła – serce by oddała.
Piesek co dzień pyszne kostki z swej miseczki zjadał,
kotek białe spijał mleczko, dużo łat posiadał.
Kury wczesnym rankiem ziarno dostawały,
dzięki czemu pyszne jajka ludziom dostarczały.
Tuż za lasem, nieopodal – dziewczynka mieszkała,
bardzo często starszej Pani chętnie pomagała.
Popołudniu, tuż po szkole, co dzień przychodziła,
pomagała przy zwierzętach, z nimi się bawiła.
Wieczorami na ławeczce Pani przysiadała,
razem z swymi zwierzątkami często rozmawiała.
Kotek siadał na kolanach, pies non stop warował,
swojej Pani i przyjaciół z zagrody pilnował.
Starsza Pani prócz zwierzątek nie miała zbyt wiele,
kotek, piesek gęsi, kury – byli to Jej przyjaciele.
One również swoją wdzięczność Pani swej okazywały,
pies szczekając, kotek mrucząc, radość Jej dawały.
Czasem człowiek w swoim życiu nie musi mieć wiele,
mały piesek może również być Twym przyjacielem.
Więc pamiętać każdy musi, nie ma co tu kryć,
że dla wszystkich zwierząt trzeba zawsze dobrym być.

  • Pokoloruj konia pasącego się na łące. Nazwij kolory, których użyjesz. Pamiętaj
    o prawidłowym trzymaniu kredki

Piątek 15.05.2020r.

  • Poproś rodzica o wykonanie masażyku, pt. „Konik”

Biega źrebaczek po łące, wąchając kwiatki pachnące –   opukujemy plecy dziecka opuszkami palców

Tu rosną stokrotki, maki, a tu kolorowe bratki–   poszczypujemy je w różnych miejscach

Podchodzi klacz, jego mama–   kroczymy po nich palcami
nosem go lekko dotyka–   lekko naciskamy jednym palcem

Konik do mamy się śmieje–  rysujemy uśmiech
i dalej po łące bryka–   naśladujemy dłońmi skoki na przemian opierając je na nadgarstkach i na palcach

  • Odszukaj oraz nazwij zwierzęta i ich młode
  • Pamiętasz skąd mamy jajka, mleko, mięso, wełnę? Połącz oraz pokoloruj zwierzęta z odpowiednimi produktami

Tematyka kompleksowa: Na wiejskim podwórku, część 1

Cele ogólne (dzieci powinny):
– rozpoznać i nazwać zwierzęta wiejskie
– rozpoznać i naśladować odgłosy zwierząt
– określić położenie przedmiotu w przestrzeni „na”, „pod”
prawidłowo trzymać kredkę
– pokonywać tor przeszkód

Poniedziałek 04.05.2020r.

Obejrzyj film, pt „Zwierzęta na wsi” cz.1. Oglądając film powtarzaj głośno nazwy zwierząt oraz odgłosy, które wydają. Następnie znajdź 5 różnic na przestawionych ilustracjach. Po wyłączeniu filmu wymień zwierzęta które zapamiętałeś

Zapraszamy do następujących zabaw ruchowych:
TOR PRZESZKÓD
Wasz salon zamieni się w poligon wojskowy. Do jego wykonania wykorzystajcie to, co macie pod ręką, czyli poduszki, krzesła, narzuty itp. Mały żołnierz ma za zadanie dotrzeć ze startu do mety po wcześniejszym pokonaniu przeszkód. Musi się czołgać, skakać, turlać. Po zakończeniu zabawy wszyscy sprzątają, co również jest formą aktywności ruchowej.

BALONOWY TENIS
Gra w piłkę w domu może przynieść dużo strat. Zamiast niej można wykorzystać balon, odbijany bezpiecznymi paletkami (papierowy talerz z przyklejoną do niego drewnianą łyżką). Można odbijać balon między sobą tak, by nie spadł na ziemię. Można zrobić siatkę ze związanych szalików albo apaszek.

Wtorek 05.05.2020r.

Wykonaj rytmiczną rozgrzewkę zgodnie z instrukcją

Pokoloruj wesołą krówkę. Nazwij kolory, których użyjesz, dorysuj trawę (pionowe, krótkie kreski). Możesz też dorysować kwiatki. Pamiętaj
o prawidłowym trzymaniu kredki

(Załącznik nr 1)

Środa 06.05.2020r.

Policz jabłka na drzewie, a następnie pod nim. Których jabłek jest więcej? Zachęcamy do przygotowania jabłka i np. talerza, a następnie zabawę w określanie położenia przedmiotu w przestrzeni. Umieść jabłko na talerzu później pod nim. Niech dziecko głośno nazwie w którym miejscu znajduje się jabłko „na talerzu”, „pod talerzem”. Utrwalając położenie przedmiotu w przestrzeni pobawcie się także wykorzystując dowolne sprzęty lub zabawki znajdujące się w domu

Zapraszamy na zabawy ruchowe przy muzyce. Powtarzaj ruchy za prowadzącymi

Czwartek 07.05.2020r.

Posłuchaj piosenki, pt. „Dziadek fajną farmę miał”. Postaraj się zapamiętać fragment. Wymień zwierzęta, które dziadek miał na farmie (kury, krowy, świnki, kaczki)

Praca plastyczna „Kogucik”.
Do wykonania pracy będą potrzebne farbki, woda, pędzelek i twoje rączki  Pomaluj wnętrze dłoni brązową farbą i odciśnij ją na kartce. Następnie domaluj za pomocą pędzla nogi, kolorowe pióra na ogonie koguta, dzióbek i oko. Odciskając palec zamoczony w czerwonej farbce zrób „grzebień” i „korale” pod dziobem. Na koniec domaluj trawę.

Piątek 08.06.2020r.

Znajdź cienie zwierząt, wypowiedz ich nazwy oraz zaprezentuj odgłosy jakie wydają

Dziś zapraszamy na kolejną porcję zabaw ruchowych

CZERWONE I ZIELONE

Rodzic przygotowuje dwa kolory kartek, można je wyciąć na kształt lizaka- jeden
w kolorze czerwonym, a drugi w zielonym. Dziecko swobodnie biega po pokoju. Gdy mama albo tata podniosą czerwony lizak, zatrzymuje się, a jak zielony to kontynuuje kursowanie po mieszkaniu. Ćwiczenie wpływa na koncentrację, a także dzięki niemu dzieci utrwalają zachowanie przy sygnalizacji świetlnej.

PAJĄK I MUCHA
Dziecko biega swobodnie po pokoju i naśladuje gestami i dźwiękiem muchę. Na hasło „pająk”, zastygają w bezruchu. Osoba udająca pajęczaka spaceruje po pokoju zabawy
i obserwuje czy „mucha” się nie porusza. Jeśli „mucha” nie wytrwa w bezczynności jest zabierana do „sieci” (miejsce poza polem biegania np. kanapa) na 10 sekund (policzcie wspólnie głośno). Następnie znowu przychodzi pora na polowanie.




Tematyka kompleksowa: Dbam o planetę Ziemię

Cele ogólne (dziecko powinno):

– wiedzieć, na czym polega segregacja śmieci
– rozpoznać i nazwać kolory kontenerów na śmieci
– zwrócić uwagę na możliwość ponownego wykorzystania rzeczy wydających się niepotrzebnych (recykling) oraz oszczędzać wodę i prąd
– ułożyć kilkuelementowe puzzle
– opowiedzieć, dlaczego w czasie pandemii należy nosić maseczkę ochronną

Poniedziałek 27.04.2020r.

Obejrzyj bajkę proekologiczną „Opowieści śmietnika”, a następnie odpowiedz na pytania:
– Na czym polega segregacja śmieci?
– Jakie śmieci wrzucamy do następujących kontenerów: żółtego, białego, niebieskiego, zielonego?

Do dzisiejszej zabawy ruchowej proponujemy taśmę malarską i podłogę na której wystarczy wykleić „drabinkę”. Możliwości są ogromne a wszystko zależy od wyobraźni dziecka lub naszej  Pomocny może być filmik poniżej

Wtorek 28.04.2020r.

Posłuchaj piosenki pt. „Świat w naszych rękach”. Spróbuj zapamiętać refren

Uzbieraj rolki po papierze toaletowym, a następnie z pomocą rodzica wykonaj kwiatka, lornetkę, pajączka lub piętrowy garaż dla resorówek. Z niepotrzebnej rzeczy można zrobić coś fajnego, pożytecznego, ciekawego…to recykling

Środa 29.04.2020r.

Na podstawie ilustracji opowiedz czego nie wolno robić w lesie

Rozpalać ognia
Śmiecić
Podbierać ptakom jajek oraz niszczyć gniazd
Łamać gałęzi
Niszczyć zieleni

Ułóż puzzle, a następnie odpowiedz na pytania:
– Ile dzieci bierze udział w sprzątaniu?
– Ile widzisz śmietników? Nazwij ich kolory
– Co robi chłopiec w czerwonej czapeczce?
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/225397-sprz%C4%85tanie?utm_source=facebook&utm_medium=visit&utm_campaign=share_puzzle&fbclid=IwAR3CFlAYAzG_cHfgKqv8dXkzQWWEeA5q7GHEDuFHsnhIEL_I2If3IbeIIc8

Dziś proponujemy zabawę ruchową z poduszkami 
Propozycja zabaw w filmiku poniżej

Czwartek 30.04.2020r.

Posłuchaj opowiadania na temat noszenia maseczek ochronnych „Wojtuś
i maseczki” (Załącznik nr 1) oraz pokoloruj rodzinkę smoków (Załącznik nr 2)

Dopasuj cienie do drzew

Co jeszcze możesz zrobić dla naszej planety? Oto podsumowanie ważnych zadań małego ekologa:




Tematyka kompleksowa: Mali mieszkańcy łąki

Cele ogólne (dziecko powinno):
– wymienić oraz rozpoznać niektóre owady
– odpowiedzieć na pytania dotyczące opowiadania
– liczyć biedronki oraz pszczoły
– prawidłowo trzymać kredkę
– wykonywać poprawnie ćwiczenia oddechowe

Poniedziałek 20.04.2020r.

Posłuchaj opowiadania A. Sójki pt.„Niespodzianka biedronki”, a następnie odpowiedz na pytania:

– Wymień owady, które pojawiły się w opowiadaniu (biedronka, mrówki, pszczoły, motyl, pasikonik, świetliki). Przyjrzyj się ilustracji w załączniku nr 1. Spróbuj odszukać wymienione owady. Porozmawiaj z rodzicem, na które z nich musimy uważać, które mogą zrobić nam krzywdę.
– Czym zajmowały się pszczoły, czym mrówki? (pszczoły- zbierały nektar
z kwiatków, mrówki- budowały swoje mrowiska)
– Jaką niespodziankę dla pracowitych pszczółek i mrówek przygotowała biedronka
z przyjaciółmi? (zorganizowała bal). Czy lubisz robić komuś niespodzianki? Przygotuj jakąś dla domowników J

Na jednym skraju łąki stał ul. Mieszkały w nim pszczoły. Na drugim skraju łąki było mrowisko. Mieszkały w nim mrówki. A na łące pod kwiatkiem żyła biedronka. Pszczoły przez cały dzień zbierały nektar z kwiatków, mrówki pracowicie budowały swoje mrowiska, a biedronka wygrzewała się w promieniach słońca.

– Dlaczego nic nie robisz, biedronko? Powinnaś zbierać nektar- mówiły  pszczoły.

– Przestań leniuchować. Buduj z nami mrowisko. Nie można cały dzień drzemać pod kwiatkiem – pouczały mrówki. Biedronka zaś siedziała pod listkiem i myślała …. Myślała tak długo, aż wymyśliła niespodziankę dla pszczół i mrówek. Poleciała najpierw do motyla.

– Motylu, motylu, pomożesz mi? – zapytała. Motyl obiecał pomóc. Następnie udała się do pasikonika – Pasikoniku, pomożesz mi? – zapytała. Pasikonik obiecał pomóc. Biedronka poprosiła także o pomoc świetliki i ślimaka, a potem wszyscy zabrali się do pracy. W czasie gdy pszczoły zbierały nektar, a mrówki budowały, mrowisko, oni rozwieszali girlandy pod listami łopianu i dekorowali polankę kwiatami. Kiedy już wszystko było gotowe, biedronka poleciała zaprosić pszczoły i mrówki … na wielki  bal! Wieczorem mieszkańcy łąki wesoło się bawili. Pasikonik przygrywał im do tańca, świetliki rozświetlały mrok, a ślimak – powoli, jak to ślimak – przygotowywał napoje.

– Niech żyje biedronka! – zawołały na koniec pszczoły i mrówki i odtąd nie namawiały jej już do zbierania nektaru albo budowania mrowiska.


Załącznik nr 1

  • Zaproś rodziców do wspólnego tańca przy piosence „Bal na łące”.
  • Wskaż na obrazku najmniejszą i największą biedronkę oraz wszystkie policz

Wtorek 21.04.2020r.

Posłuchaj piosenki, pt. „Bal na łące”. Odpowiedz na pytanie- Ile biedronek nie chciało tańczyć polki? (3 biedronki)

Pokoloruj obrazek przedstawiający biedronkę, nazwij kolory których użyjesz.
              Pamiętaj, aby prawidłowo trzymać kredkę.
(Załącznik nr 2)

Środa 22.04.2020r.

Znajdź 10 różnic między obrazkami.

Zabawa oddechowa „Biedroneczki mają kropeczki”
Do tej zabawy wykorzystamy obrazek biedronki i potrzebne nam będą wycięte
z papieru czarne kropeczki oraz słomki. Zadanie polega na przenoszeniu kropek za pomocą słomki na ilustrację biedronki. Postarajcie się aby po każdej stronie biedronki było po 5 kropek.

Czwartek 23.04.2020r.

Praca plastyczna „Stemplowana łąka”. Wykonaj wiosenną łąkę zgodnie
z instrukcją:

Zapraszamy do zabawy w formie opowieści ruchowej B. Formy pt. „Łąka”

Nastaje piękny wiosenny dzień. Słońce ciepłymi promieniami ogrzewa ziemię budząc przyrodę do życia. Wszyscy mieszkańcy łąki wykonują swoje prace. Mrówki budują mrowisko. – dziecko maszeruje w różnych kierunkach pokoju
Kiedy mrówki są zmęczone, wracają do mrowiska i odpoczywają– dziecko wraca na czworakach w wyznaczone miejsce, kładzie się na dywanie i przez chwilę pozostaje w bezruchu 
Pszczoły zbierają nektar, przenoszą pyłek fruwając z kwiatka na kwiatek
– dziecko wyciąga ręce na boki i małymi krokami przemieszcza się dowolnych kierunkach po pokoju naśladując głosy pszczół – bzzzz
Powiał wiatr. Kwiaty i trawa kołyszą się w różne strony – dziecko zatrzymuje się, unosi ręce w górę, kołysze nimi nad głową równocześnie naśladując szum wiatru- szuszuszu
Nagle pojawiają się piękne motyle – dziecko maszeruje w miejscu, ręce wyciągnięte na boki, wykonuje powolne ruchy unosi ręce w górę, następnie powoli opuszcza (naśladuje ruchy skrzydeł motyla)

Piątek 24.04.2020r.

  • Zabawa dźwiękonaśladowcza  „Języczek wędrowniczek”

 Nastała wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dziecko naśladuje głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniku („kląskanie” językiem). Na łące zobaczył bociany (dziecko wymawia „kle. kle, kle”) i świerszcze (cyk, cyk…). W oddali usłyszał kukułkę (ku – ku, ku-ku). Pogalopował dalej („kląskanie” językiem). Zatrzymał się na leśnej polanie (dziecko wymawia „prr”). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizują wargi ruchem okrężnym). Było ciepło i przyjemnie (uśmiecha się, rozchylając wargi). Pachniało wiosną (dziecko oddycha głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami). Języczek pochylił się i kichnął (dziecko kicha wymawiając „apsik”). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (dziecko ziewa). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia
i pogalopował do domu
(„kląskanie”).

  •  Zabawa w zgadywanki pt. „Zagadki o owadach”
    Bzyka koło ucha,
    nie osa, nie mucha,
    kiedy Cię ukłuje,
    bąbel wyskakuje (komar)

                   Mieszka w kącie w zimie, w lecie
                   i na muchy sieci plecie (pająk)

                    Zgrabne domki w sadzie mają,
                   miód w tych domkach wyrabiają (pszczoły)

                   W kropki ma spódnice,
                   lubi zjadać mszyce (biedronka)

  • Połącz pszczółki w pary, a następnie wszystkie policz



Tematyka kompleksowa: Kolorowa wiosna

Cele ogólne (dzieci powinny):
– rozpoznać i nazwać kolory tęczy
– liczyć zwierzęta i owady znajdujące się na wiosennej łące
– podjąć próbę śpiewania refrenu piosenki
– opowiedzieć, co się dzieje w przyrodzie, gdy przychodzi wiosna

Wtorek 14.04.2020r.

  • Posłuchaj piosenki „Wiosna, wiosenka”. Spróbuj zapamiętać refren
  • Zabawa  plastyczna ze słomkami.
    Potrzebujemy słomkę do napojów, farby i kartkę. Zróbcie niewielkie kleksy
    z rozcieńczonych wodą kolorowych farb, a następnie dziecko za pomocą słomki rozdmuchuje kleksa na różne strony. Tak powstałe kształty zamieńcie w wiosenne kwiaty.

Środa 15.04.2020r.

Skąd się bierze tęcza? W odpowiedzi na to pytanie pomocny będzie film umieszczony poniżej. Nazwij kolory tęczy

Zaproś rodzica do wspólnego tańca, pt „Taniec zygzak”


Czwartek 16.04. 2020r.

  • Przyjrzyj się ilustracji. Opowiedz, co na niej widzisz. Zacznij od słów:
    „Na obrazku widzę…” Policz bociany, motylki oraz żabki 
    (załącznik nr 1)
Spotkanie z przedszkolakami - MGBP w Poniatowej
  • Zaproś rodzica do wspólnych ćwiczeń przy piosence:

Piątek 17.04.2020r.

  • Zgodnie ze wzorem wyklej tęczę plasteliną- nazwij użyte kolory (załącznik nr 2)
Tęcza do wyklejania plasteliną | Kolorowanki, Do wydrukowania dla ...
  • Zachęcamy do zabawy ruchowej w formie opowieści pt. ,,Pani Wiosna”,
    a następnie naprowadzenie dziecka w odpowiedzi na zadanie poniżej pytanie

– Pani Wiosna wychodzi z domu – dziecko przenosi ręce na biodra i maszeruje.
– Kiedy dotyka ziemi, topnieje śnieg i pojawiają się kwiaty – dziecko wykonuje przysiady dotykając dłońmi dywanu.
– Trochę się zmęczyła. Przysiadła na starym pniu drzewa i postanowiła odpocząć – siada skrzyżnie na podłodze.
Głęboko oddychała, wciągając pachnące świeżą ziemią powietrze – wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami.
Jak przyjemnie, szkoda, że nie mogę dłużej posiedzieć. Zobaczę co słychać w sadzie – przeciąga się i wstaje.
Wyczaruję liście na drzewach i zaproszę ptaki. Niech wypełnią swym śpiewem okolicę – wykonuje podskoki wyciągając ręce w górę.
Muszę przeskoczyć strumyk, nie mocząc sukni – jeden duży skok.
Posłucham jeszcze śpiewu ptaków – lekki rozkrok. Nie odrywając nóg od podłoża wykonuje skręty tułowia nadstawiając raz jedno raz drugie ucho.
Pora wracać do domu. Zanim to zrobię porozmawiam jeszcze z drzewami – dziecko pozostaje w pozycji stojącej, kołysze rękoma w dowolnych kierunkach, równocześnie naśladując szum drzew z różnym natężeniem.

Odpowiedz na pytanie:
– Na podstawie opowiadania opowiedz, co się dzieje w przyrodzie, gdy przychodzi wiosna?
(topnieje śnieg, pojawiają się kwiaty, pojawiają się liście na drzewach, wracają ptaki)




Poniedziałek 06.04.2020r.

Większość dzieci nie zdaje sobie sprawy z tego, co obecnie dzieje się na Świecie, dlaczego nie chodzą do przedszkola, nie  mogą się spotykać z babcią, dziadkiem, wyjść na plac zabaw… Pomocna w wytłumaczeniu dziecku tego zjawiska oraz jego źródła może być bajka, którą znajdziecie Państwo w linku poniżej:

Pamiętasz o wszystkich etapach mycia rąk i wierszyk, którego uczyliśmy się
w przedszkolu? Jeśli nie- poproś rodzica o utrwalenie wiersza, powtarzaj go za każdym razem, gdy myjesz ręce. Treść umieszczona jest na obrazku poniżej


Dlaczego ta technika mycia rąk jest najlepsza? Sprawdź klikając w poniższy link:

Wtorek 07.04.2020r.

Zbliżają się Święta Wielkanocne a wraz z nimi przedświąteczne porządki. Pamiętaj, aby pomóc rodzicom. Pomocna może okazać się piosenka, którą znajdziecie pod poniższym linkiem:

Posłuchaj piosenki pt. „Kurka i pisanki” nie oglądając teledysku oraz odpowiedz na pytania:
– Jakiego koloru była kurka?
– Z czego kurka robiła pisanki?
Teraz obejrzyj teledysk- jakie zwierzęta w nim występują? (koguty, kura, zając)

Środa 08.04.2020r.

Pokoloruj obrazek według kodu a dowiesz się, co się na nim ukryło. Pamiętaj aby prawidłowo trzymać kredkę i starać się nie wyjeżdżać poza kontury. Nazwij kolory kredek które masz w piórniku.

Zaproś rodzica do zabawy ruchowej.
Zachęci Was do tego nowa ciekawa forma (ruletka).

Oto link: https://wordwall.net/pl/resource/925064/gimnastyka-zabawa

Czwartek 09.04.2020r.

Wykonajcie „Eksperymenty z jajem”
Polecamy eksperymenty w kolejności od pierwszego do trzeciego. Najpierw dziecko swoimi zmysłami poznaje jak wytrzymała jest skorupka jajka, następnie przechodzi do eksperymentów.

Eksperyment 1 „Gumowe jajko”
Nalewamy do szklanki ocet i umieszczamy w niej surowe jajko. Po około 24 godzinach skorupka jest rozpuszczona, a jajko podtrzymuje membrana. Można je delikatnie ścisnąć i odbijać  na stole z niewielkiej wysokości…Przypomina Wam piłeczkę? O to chodziło 🙂

Eksperyment 2 „Prześwietlenie jajka”
Można wykorzystać jajko z poprzedniego eksperymentu. Potrzebna jest latarka (warto w tym przypadku nałożyć na nią kolorową bibułę lub materiał) – podświetlamy gumowe jajko by zaobserwować jak wygląda w środku

Eksperyment 3 „Niezniszczalne jajko”
Chwytamy surowe jajko przez woreczek śniadaniowy lub inną folię. Zadaniem dziecka jest próba ściśnięcia jajka z całych sił za pomocą dwóch dłoni (jak piłeczkę tenisową). Jajko nie pęknie, ponieważ jego konstrukcja jest idealnie przemyślana i gdy nacisk rozkłada się równomiernie – nie ma szans aby je uszkodzić. Co innego gdy skupimy siłę w jednym konkretnym punkcie…
Zachęcamy do fotorelacji z przeprowadzonych doświadczeń….:)

Zabawa relaksacyjna „Pogodowe masaże”
Rodzic wykonuje określone czynności na plecach dziecka, mówi i wykonuje ruchy:
– robi się coraz cieplej (energicznie rozcierasz plecy)
– zaczyna kropić drobny deszczyk (palcami lekko bębnisz po plecach)
– deszcz pada coraz mocniej (bębnisz mocniej)
– po szybach płyną strugi deszczu (rysujesz na plecach zygzaki)
– wiatr kołysze drzewami (obejmujesz masowaną osobę za ramiona i lekko pochylasz ją i w prawo i w lewo)
A teraz spróbuj zamienić się miejscami tak aby dziecko wykonało masaż na plecach rodzica.

Piątek 10.04.2020r.

Praca plastyczna „Wielkanocny zajączek”
Poproś Rodzica o pomoc w nałożeniu za pomocą pędzelka farbki na swoją dłoń i palce poza kciukiem („Krzysio”). Połącz ze sobą palec wskazujący („Wojtek”) i środkowy („Witek”) oraz serdeczny („Staś”) z małym („Marek”) następnie odciśnij dłoń na kartce. Odczekaj, aż farbka wyschnie, później poproś rodzica o wycięcie dłoni i  przyklejenie na kolorową kartkę. Ozdób tak, aby powstała buźka królika J Miłej zabawy. Oto przykład gotowej pracy:

  • Obejrzyj z rodzicami filmik, który znajdziesz poniżej:



Poniedziałek 30.03.2020r.

Obejrzyj film edukacyjny o wiośnie
Link do filmu:

  • Znajdź drogę do wiosny

Wtorek 31.03.2020r.

  • Posłuchaj piosenki „Idzie do nas wiosna”. Postaraj się zapamiętać słowa piosenki
  • Z pomocą rodzica wykonaj żabę metodą origami
    Potrzebne będą: kolorowe kartki, 2 koła średniej wielkości (głowa i buźka), 1 większe koło (brzuszek), 4 mniejsze (łapki), 2 najmniejsze (oczy), klej, pisak.
    Oto przykład żaby z orgiami:

Środa 01.04.2020r.

  • Zaproś rodzica do wspólnej zabawy muzyczno – ruchowej pt. „Na spacerku” (dzieci znają zabawę). Załącznik nr 2
  • Przyjrzyj się ilustracjom przedstawiającym wiosenną łąkę. Czy są takie same? Znajdź 5 różnic (załącznik nr 3)

Czwartek 02.04.2020r.

Posłuchaj utworu A. Vivaldiego pt. „Wiosna”. Zaproś rodzica do zabawy, poruszajcie się w rytmie muzyki, wykorzystajcie kolorowe apaszki lub zwykłe chusteczki higieniczne

Zgodnie ze słowami wiersza spróbuj narysować biedronkę

Piątek 03.04.2020r.

Z pomocą rodzica dorysuj drugą połowę obrazka (załącznik nr 4)




Poniedziałek 23.03.2020r.

– Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza  „Boćki i żaby”  (załącznik 1) 
Rodzic czyta wiersz, dziecko powtarza za nim zgłoski: kle kle, kum kum.
– Zabawa ruchowa „Wesoła żabka”- dziecko skacze obunóż jak żabka, na słowa rodzica „kle kle” kuca w bezruchu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Wtorek 24.03.2020r.

– Piosenka,  pt „Kle kle boćku”  https://www.youtube.com/watch?v=MXOs1LGO1JM
Odpowiedz na pytania:
– O jakim ptaku jest piosenka?
– Co bociek z piosenki jada na śniadanie?
– Skąd wraca bociek i dlaczego? 
– Praca plastyczna „Bociek”
Potrzebne będą: ilustracja bociana, waciki kosmetyczne, klej, kredki, czarny pisak, kartka.
Na podstawie ilustracji bociana rodzic wspólnie z dzieckiem tworzy bociana- głowa z jednego wacika, tułów z dwóch wacików. Nogi, szyję i dziób dorysujcie wspólnie kredkami. Oczyi czarne końcówki piór na wacikach za pomocą czarnego pisaka.

Środa 25.03.2020r.


 – Zabawy ruchowe z elementami metody W. Sherborne
– „Naleśnik”- rodzic zwija dziecko w naleśnika przy użyciu kocyka. Smaruje niewidzialnym dżemem lub twarogiem, następnie role się zamieniają
– „Wiosenny pojazd”- dziecko siada na kocyku, rodzic ciągnie kocyk po mieszkaniu omijając niewidzialne przeszkody (drzewo, głaz, oczko wodne)
– Połącz  w pary i nazwij takie same obrazki. Karta pracy (załącznik nr 3)

Czwartek 26.03.2020r.


– Wiersz J. Brzechwy „Przyjście wiosny” (załącznik nr 2)
Odpowiedz na pytania dotyczące wiersza:
– Wymień zwierzęta o których jest mowa w wierszu
– Jakimi pojazdami miała przyjechać wiosna według zwierząt?
– W jaki sposób zjawiła się wiosna? 
– Rysowanie kredkami „Pani wiosna”
Z pomocą rodzica narysuj Panią wiosnę.

Piątek 27.03.2020r.

Załóż wspólnie z rodzicem wiosenną hodowlę.
Potrzebne będą: dwa słoiki, dwie gazy, dwie gumki  recepturki, wata, talerz, cebula, fasola, rzeżucha. Za pomocą gumki recepturki umieść gazę na słoiku ¾ wypełnionym wodą, następnie w pierwszym słoiku na gazie umieść cebulę, w drugim fasolę. Rzeżuchę zasiej na podlanej wodą wacie. Miłych obserwacji…:)

Załącznik nr 1
Wiersz „Boćki i żaby” B. S. Kossuth 
Przyleciały boćki 
zza dalekich mórz, 
klekotały głośni:
-Wróciliśmy już!
Kle kle kle!
Kle kle kle!

A na stawie w trawie 
padł na żabki strach.
-Boćki przyleciały! 
Och, och, ach, ach!
Kum, kum, kum!
Kum, kum, kum!

Lecą z szumem 
na łąki po łup.
Jakie długie nogi!
Jaki ostry dziób!
Kle kle kle!
Kle kle kle!

Żabki przestraszone 
hyc! Do wody -hyc!
Boćki chodzą, brodzą…
Nie znalazły nic!
Kum, kum, kum!
Kum, kum, kum!
Kle kle kle!
Kle kle kle!

Załącznik nr 2
Wiersz „Przyjście wiosny” J. Brzechwa

Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro: – Przyjedzie pewno furą.
Jeż się najeżył srodze: – Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: – Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
– Skąd znowu – rzekła sroka – ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
– Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!
– A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
– Nieprawda, bo w karecie!
– W karecie? – Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną
i szumią – Witaj wiosno!