ul. Stawisińskiego 7, 87-100 Toruń
tel. (56) 648 64 52
pm2torun@wp.pl

Jeżyki – CIEKAWE ZABAWY W DOMU

Tygodniowy scenariusz zajęć 25.05.- 29.05.2020r.

„ Moja rodzina’’- dzieci  będą wypowiadały się na temat swojej rodziny, wymieniały imiona osób bliskich, włączały się do pomocy w pracach domowych, dostrzegały wartość rodziny.

Poniedziałek 25.05.2020r.

  1. Obejrzyjcie wspólnie film z cyklu Rodzina Treflików pt: „ Szczęśliwa rodzina’’
  • Porozmawiaj z dzieckiem nt. filmu.
  • Obejrzyjcie wspólnie z dzieckiem  albumy ze zdjęciami, wymieńcie członków swojej rodziny, porozmawiajcie czym zajmuje się każda osoba w domu, jakie ma zainteresowania, co lubi robić? Itp.
  • Narysujcie, namalujcie lub zróbcie wyklejankę „ Moja rodzina’’
  • Zabawa ruchowa  „ Równowaga”

Wtorek 26.05.2020r.

  1. Posłuchajcie piosenkę, spróbujcie ją zaśpiewać razem
  • Porozmawiajcie z dzieckiem nt. piosenki, jak można pomagać w domu rodzicom, może dziecko ma jakiś pomysł?
  • Zróbcie coś wspólnie np. ugotujcie budyń , zróbcie wesołe kanapki lub podlejcie kwiaty – czekamy na Wasze pomysły i zdjęcia! Oczywiście wysłane na pocztę grupową.
  • Zabawa ruchowa „ Moja prawa ręka tańczy’’

Środa 27.05.2020r.

  1. Zabawa „ Lewa ręka, prawa noga”- pokazujcie zgodnie z piosenką
  • Wiersz R. Pisarskiego pt: „ Laurka’’- dziecko może się nauczyć na pamięć

Wiersz „Laurka” R. Pisarski

 Wymaluję na laurce
Czerwone serduszko,
Ptaka co ma złote piórka
I kwiaty w dzbanuszku
Żyj mamusiu moja miła
Sto lat albo dłużej!
Bądź wesoła i szczęśliwa
Zdrowie niech ci służy.

  • Praca plastyczna „ Laurka ’’- możecie wymyślić swój własny wzór lub wybrać wzór ze strony internetowej,  a to propozycje z których można skorzystać:

Gotową laurkę dziecko może wręczyć mamie , tacie lub innemu domownikowi.

Czwartek 28.05.2020r.

  1. Zróbcie coś wspólnie do swojego domu , a to propozycje z których możecie skorzystać:
  • Zabawa ruchowa „ Kubeczek, imbryczek”
  • Pokoloruj obrazki

Piątek 29.05.2020r.

  1. Posłuchaj i zatańcz razem z dzieckiem Boogie Woogie
  • Zabawy z sową Mądrą Głową – samogłoski
  • Wymieńcie wszystkie samogłoski ,możecie się ich nauczyć na pamięć.
  • Zabawa „ Dokończ i zrób”- rodzic rozpoczyna zdania, a dziecko dopowiada rymujące się zakończenia i wykonuje czynności o których mowa:
  • Powiedz „ psy” i klaśnij…( raz,dwa,trzy)
  • Powiedz „ pszczoła” i dotknij…( czoła)
  • Powiedz „ mucha’’ i dotknij łokciem…( brzucha)
  • Powiedz „ koń” i wyciągnij do mnie…( dłoń)
  • Powiedz „ prosię” i podrap się po …( nosie)
  • Popołudniu możecie obejrzeć film Świnka Peppa ,  pt:„ Urodziny ‘’.

DZIĘKUJEMY ZA KOLEJNY TYDZIEŃ WSPÓLNYCH ZABAW!


Tygodniowy scenariusz zajęć 18.05.- 22.05.2020r.

Tematyka ,,Na wiejskim podwórku”

Dzieci powinny: poznać życie zwierząt na wsi, domy i rodziny zwierząt, wymienić produkty spożywcze, jakie dają nam zwierzęta (jajka, mleko), poznać zawód weterynarza.

18.05.2020 poniedziałek

  1. Bajka edukacyjna ,,Zwierzęta z wiejskiego podwórka” – obejrzyjcie wspólnie bajkę i wymieńcie zwierzęta zamieszkujące farmę.
  • Zabawa dramowa ,,Na wiejskim podwórku’’  zadaniem dziecka będzie  przedstawiać za pomocą gestu, mimiki i ruchu wybrane przez siebie zwierzątko. Możecie razem stworzyć obrazki – rysunki zwierząt.
  • „Karmimy kurki”- ćwiczenia oddechowe.
     Przenoszenie za pomocą słomki, ziarenek papierowych z kartki na rysunek kury.

19.05.2020 wtorek

  1. Zabawa taneczna przy piosence ,,Kaczuszki’’ naśladując kacze ruchy (poruszanie dziobem, skrzydłami, kuperkiem), śpiewają piosenkę na zgłosce: kwa kwa.
  2. Wykonywanie metodą origami ,,Kaczka” . Rodzic. Przygotowanie z dziećmi pomocy do wykorzystania podczas pracy. Po wykonaniu pracy wspólne porządkowanie.

I wersja łatwiejsza

II wersja trudniejsza

  • Co jedzą wiejskie zwierzątka? 

Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, co jedzą zwierzątka

20.05.2020 środa

  1. Słuchanie opowiadania B. Formy ,,W wiejskiej zagrodzie

– Nastał ranek, z kurnika wychodzi domowe ptactwo – marsz po sali, naśladowanie głosów ptactwa domowego:
•   kury – ko, ko, ko
•   indyki – gul, gul, gul
•   kogut – kukuryku
– Zatrzymują się, machają skrzydłami – wykonywanie ruchów rękami.
– Rozglądają się czy gospodarz niesie dla nich ziarno – wykonanie skrętów szyi w prawą i lewą stronę.
– Kogut wskoczył na płot – wykonywanie podskoków obunóż.
– Gospodarz sypie ziarno – skłony w przód.
– Gospodarz idzie do obory. Wyprowadza konie, krowy na pastwisko – przemieszczają się na czworakach.
– Zwierzęta żeby dojść na pastwisko przechodzą przez mostek – przejście na czworakach po szerokiej ławeczce.
– Zwierzęta się najadły. Odpoczywają ciekawie się rozglądając – przejście do leżenia przodem, podparcie dłońmi o podłogę, unoszenie głowy jak najwyżej, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.
– Zapadają w drzemkę, leżą na jednym boku, po chwili odwracają się na drugi bok – przechodzą z leżenia na prawym boku do leżenia na lewym boku.
– Zbliża się wieczór, zwierzęta wracają do obory – chód na czworakach, przejście przez „mostek” (jak wyżej).
Na zakończenie ćwiczenie rozluźniające – stanie w lekkim rozkroku, swobodny zwis tułowia i rąk

  • ,,SZUKAM MAMY” – nauka zwierząt, dzieci zwierząt, odgłosy zwierząt dla dzieci, bajka – PiesioTv
  • Zabawy konstrukcyjne ,,Zbuduj z klocków ulubione zwierzę wiejskie lub małą farmę” . Rodzic wspólnie z dzieckiem wybiera klocki i tworzy małą farmę, zwierzęta wiejskie. Na koniec robią zdjęcie. W zabawie można wykorzystać gotowe figurki zwierząt.

21.05.2020 czwartek

  1. Poznajemy zawód weterynarza program edukacyjny TVP

Weterynarz

Kulisy, czyli Błękitek poznaje zawody 

https://vod.tvp.pl/video/kulisy-czyli-blekitek-poznaje-zawody,weterynarz,19173697

  • Kolorowanka ,,Weterynarz”: pokoloruj kolorowankę. Dziecko opowiada kogo przedstawia kolorowanka. Zwracamy uwagę na prawidłowy chwyt i dokładność kolorowania (załączniki).
  • Zabawa tematyczna ,,U weterynarza”. Razem z dzieckiem planujemy i szukamy w domu miejsca, przedmiotów potrzebnych do zabawy (maskotki zwierzaki, figurki, bandaże, zestaw ,,Mały lekarz”, strzykawki, butelki po syropach, kocyk itp.). Wymieniamy się rolami w zabawie: właściciel zwierzątka, weterynarz.

22.05.2020 piątek

  1. Zabawy dźwiękonaśladowcze i zmysłami (węch, dotyk, wzrok) ,,Rozmowy zwierząt’’

z wykorzystaniem wierszyka: naśladowanie odgłosów różnych zwierząt domowych , kwa kwa, ko ko, hau hau, miau miau, gę gę, mu mu, chrum chrum, poznać przysmaki zwierząt i rozpoznać je po dotyku, zapachu i smaku (siano, ziarna, owoce i warzywa, trawa).

BAJECZKA ORTOFONICZNA  „W ZAGRODZIE MAŁGOSI”
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka:
HAU, HAU, HAU,
Kotek miauczy:
MIAU, MIAU, MIAU,
Kura gdacze;
KOD, KO, DA
Kaczka kwacze:
KWA, KWA, KWA
Gąska gęga:
GĘ, GĘ, GĘ
Ona też chce najeść się.
Owca beczy:
BE, BE, BE,
Koza muczy:
ME, ME, ME,
Indor gulaga:
GUL, GUL, GUL
Krowa ryczy:
MU, MU, MU,
Konik parska:
PRR, PRR, PRR
A pies warczy:
WRR, WRR, WRR.
I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.

  • Przygotowanie w domu do wyboru: jogurtu owocowego, potrawy mlecznej – budyń

z wykorzystaniem nabiału, kanapek z jajkiem, pasty z jajek zainspirowane krótkim opowiadaniem

B. Formy ,,Co wiemy o mleku?”. Na koniec robimy zdjęcie naszej potrawy z mleka, nabiału. Smacznego 😉

,,Co wiemy o mleku?’’

Babcia i dziadek Marty mieszkają na wsi. Zajmują się hodowlą krów. Krowy mieszkają w oborze, która codziennie jest sprzątana. Ściany wyłożone kaflami, każdego dnia są myte i spłukiwane ciepłą wodą. Krowy muszą być czyste i zdrowe. Często odwiedza je pan weterynarz i sprawdza czy nic im nie dolega. Mleko, które dają przez cały rok jest bardzo zdrowe. Krowy dojone są każdego dnia. Można to robić ręcznie lub przy pomocy elektrycznej dojarki. Następnie w specjalnych pojemnikach, zwanych cysternami, mleko wiezie się do mleczarni. Tam zostaje dokładnie zbadane czy nie zawiera bakterii, które mogą wywołać choroby. Mleko szybko się psuje, dlatego musi być szybko przetworzone. Otrzymuje się z niego: jogurty, sery, mleko w proszku, kefiry, lody, śmietanę, masło, maślankę. Część rozlewa się do butelek i kartonów. Gotowe produkty rozwożone są do sklepów.

  • MASAŻYK Z WIERSZYKIEM „KONIK” – zabawa w parach.

Biega źrebaczek po łące
(opukujemy plecy dziecka opuszkami palców
wąchając kwiatki pachnące.
Tu rosną stokrotki,maki,
a tu kolorowe bratki
(poszczypujemy w różnych miejscach)
Podchodzi klacz ,jego mama
(kroczymy po plecach palcami)
nosem go lekko dotyka.
(lekko naciskamy jednym palcem)
Konik do mamy się śmieje
i dalej po łące bryka.
(skoki nadgarstkami i palcami)
Potem wieczorem w stajence
do mamy tuli się blisko,
(przytulamy się do dziecka)
układa się do snu na sianie
i chrapie jak wielkie konisko
(naśladujemy chrapanie)


Na łące ”

Dzieci poznają: rośliny i zwierzęta zamieszkujące łąkę oraz tereny podmokłe : bagna i torfowiska.

Poniedziałek 11.05.2020r.

1. Obejrzyjcie wspólnie film na który zaprasza Skrzat Borówka , tym razem wybierze się nad bagno.

Rodzicu, porozmawiaj z dzieckiem o roślinach i zwierzętach żyjących na bagnach.

2. Wykonajcie wspólnie ze Skrzatem Borówką bagno, bagienne rośliny i zwierzęta.

3. Zabawy z rolkami po ręcznikach papierowych:

DOTKNIJ ROLKĄ PODŁOGI – Dzieci stają w lekkim rozkroku. Chwytają rolkę za jej końce i wykonują skłon w przód, próbując dotknąć rolką do podłogi (ćwiczenie powtarzają 4 razy).

KOŁA MŁYŃSKIE – Dzieci stoją, trzymając rolkę za końce. Wyprostowane ręce wyciągają przed siebie. Zataczają koła, przyciągając i odsuwając ręce od tułowia (ćwiczenie powtarzają 10 razy).

UTRZYMAJ ROLKĘ – Dzieci siedzą w siadzie prostym, umieszczają rolkę między stopami, ręce opierają za plecami na podłodze. Na sygnał unoszą proste nogi do góry. Starają się, żeby rolka nie wypadła spomiędzy stóp (ćwiczenie powtarzają 4 razy).

PRZEKŁADANIEC – Dzieci siedzą w siadzie prostym, trzymają rolkę w prawej dłoni. Unoszą wyprostowaną prawą nogę i przekładają rolkę pod kolanem do lewej ręki. Następnie unoszą wyprostowaną lewą nogę i przekładają rolkę pod kolanem do prawej ręki (ćwiczenie powtarzają.

TURLANIE ROLKI STOPĄ – Dzieci stoją prosto. Kładą prawą stopę na rolce i próbują przesuwać ją w przód i w tył po podłodze. To samo ćwiczenie wykonują po zmianie nogi (ćwiczenie powtarzają 5 razy każdą stopą).

ZATOCZ KOŁO – Dzieci maszerują w kole. Przekładają rolkę z prawej ręki do lewej, zataczając dookoła siebie koła.

PRZESKOKI PRZEZ ROLKI – Dzieci stoją w kole jedno za drugim. Kładą rolkę na podłodze przed sobą. Na sygnał przeskakują nad rolkami z nogi na nogę. Przesuwają się jednocześnie do przodu po obwodzie koła.

Wtorek 12.05.2020r.

1. Zapraszamy na zabawy muzyczne ,,Wartości rytmiczne … w podskokach”

2. Zabawa – gra ,,Bzycząca gimnastyka buzi i języka” (załącznik). Zabawę można wykorzystać w dwóch wersjach:

I wersja – rzucamy na kartkę kostkę, figurkę, pole na które spadnie przedmiot wskazuje jaką czynność mamy wykonać np. policz językiem zęby na dole.

II wersja – poruszamy się po planszy wg wyrzuconej liczby oczek i naśladujemy czynności.

3. Zabawa badawcza z ziemią. Wykorzystujemy ziemię: badamy ją za pomocą zmysłów: wzroku, dotyku i powonienia.. Potem na tackach z ziemią układamy mandale, wykorzystując do tego materiał przyrodniczy: łupinki orzechów, muszle, fasolkę i inne wyszukane przedmioty w domu. Można ziemię przesypywać do doniczek, słoików porównując, gdzie jest więcej, a gdzie mniej. Można dolać do słoika z ziemią wody i sprawdzić, co się będzie działo (błoto), czy ziemia się rozpuszcza w wodzie? Zapraszamy do rozwiązania zagadki 😉

Środa 13.05.2020r.

1. Zabawy matematyczne : „Ciężki i lekki’’

2. Zabawa „ Przeciwieństwa”- to 24 karty (12 par), które możecie wydrukować i wykorzystać podczas własnych zabaw z dzieckiem. Karty warto wydrukować na grubszym papierze np. na kartkach bloku technicznego (załącznik – karty).

Pierwszy wariant – poszukiwanie par

Proponuję rozłożyć wymieszane kartoniki obrazkami zwróconymi ku górze i opowiadać dziecku , co się na nich znajduje, zachęcać do poszukiwania par. W przypadku, kiedy dziecko dobrze się już komunikuje, może przejąć rolę opowiadacza. Żeby ułatwić nieco zadanie, można dodatkowo oznaczyć pary przeciwieństw tym samym kolorem. (załącznik – karty).

Drugi wariant – spostrzegawczość

W drugim wariancie zabawy ćwiczymy spostrzegawczość. Znów mieszamy kartoniki, ale tym razem nie szukamy par. Zadajemy pytanie dziecku , np. „gdzie jest mały piesek”, a dziecko odszukuje wywołaną kartę. To, że karty stanowią pary (dwa psy, dwa koty, dwa samochody itd.) stanowi dodatkowe utrudnienie i automatycznie utrwala znajomość przeciwieństw.

Trzeci wariant – pamięć

Dla starszego dziecka ciekawym wariantem zabawy może okazać się także gra w memory, w której, jak sama nazwa wskazuje, ćwiczymy zapamiętywanie. Zasady zapewne wszyscy znają, ale dla pewności przypomnę. Kartoniki mieszamy i rozkładamy tym razem obrazkami do dołu. Dziecko odkrywa obrazki (na raz może odkryć tylko dwa), zapamiętuje ich położenie i poszukuje par.

3. Słuchamy i wesoło się ruszamy – zabawa ruchowo –słuchowa.

Wyjaśnij dziecku zasady zabawy – gdy usłyszy dźwięk instrumentu perkusyjnego,

mają spacerować po sali. Kiedy instrument umilknie, powinno wykonać podane przez

Ciebie polecenie.

Skacz na jednej nodze.
Turlaj się.
Obróć się trzy razy.
Stań na jednej nodze tak jak bocian, wyprostuj ręce i stwórz z nich dziób bociana.
Postaraj się iść tyłem – wszyscy w jednym kierunku.

czwartek 14.05.2020r.

1. Zabawa ruchowa- wykonujcie ruch zgodnie z muzyką i poleceniem ,,Głowa, ramiona”

2. Posłuchaj razem z dzieckiem wiersz J. Brzechwy pt: „ Ślimak’’

Porozmawiajcie o ślimaku, jak wygląda, czym się odżywia itp.

3. Zróbcie razem ślimaka: potrzebne wam będą następujące materiały: karton, gazeta, klej, kredki

Piątek 15.05.2020r.

1. Posłuchajcie wiersza „ Łąka’’ i rozwiążcie zagadki.

2. Zabawa grafomotorycznapołącz kropki i pokoloruj obrazek (załącznik).

3. Zabawa ruchowo – naśladowcza: losujemy kartę i naśladujemy zwierzę, potem wymiana ról.

4. Obejrzyjcie wspólnie film o przygodach Rodziny Treflików pt: „ Myszka’:

Propozycje innych zabaw i zadań dla dzieci do wykorzystania:

  • Ćwiczenia dla małych stópek: zenie różnych przedmiotów

Dziecko siedząc na krześle, podnosi paluszkami stop rożne przedmioty – miękką piłeczkę, kredkę, klocek, woreczek z grochem.

Poproś dziecko, aby siedząc na krześle ze stopami opartymi na podłodze, rytmicznie zginało palce stop. Możecie zmieniać rytm zabawy – 5 razy zgina paluszki obu stop razem,5 razy tylko lewa stopa, 5 razy tylko.

Podaj dziecku chusteczkę papierową lub kawałek papierowego ręcznika. Poproś, aby stanął na nim i bosymi stopami podarł go na kawałeczki. Uwaga – nie używaj twardego papieru, np. takiego do drukarki – może pokaleczyć skórę! Ćwiczenie wykonuje się w pozycji stojącej.

To ćwiczenie doskonale ćwiczy zmysł równowagi. Połóż przed dzieckiem woreczek z grochem lub miękką piłeczkę i poproś go, aby podniósł go stopą i stanął na jednej nodze. Następnie odkładamy „balast” i podnosimy drugą stopą.

Każde ćwiczenie należy powtarzać po 10–15 razy na każ dą stopę. Warto ćwiczyć 10–15 minut dziennie. Ćwiczenia można stosować wymiennie, ważne jednak, aby za każdym razem maluch wykonywał je zarówno na siedząco, stojąco, jak i leżąco.

  • Prace plastyczne ,,Mieszkańcy łąki” z wykorzystaniem plastikowych nakrętek.
  • Kolorowanki:



Na łące ”

Dzieci poznają rośliny i zwierzęta zamieszkujące łąkę.

Poniedziałek 04.05.2020r.

1. Obejrzyjcie przygody Skrzata Borówki

2. Rodzicu, porozmawiaj z dzieckiem o zwierzętach żyjących na łące.

3. Wykonajcie razem ze Skrzatem Borówką obrazek na którym będzie piękna łąka.

Wtorek 05.05.2020r.

1. Posłuchajcie piosenkę „Biedronki ”

2. Zabawa do piosenki- posłuchajcie piosenkę jeszcze raz i naśladujcie fruwające biedronki, W przerwie muzycznej możecie policzyć do siedmiu .

3. Namalujcie , narysujcie lub ulepcie biedronki siedmiokropki.

Środa 06.05.2020r.

1. Zabawy muzyczne

2. Zabawy matematyczne ,,Liczmany – sekwencje, pamięć, zabaw, rozumienie tekstu, matematyka dla dzieci”

3. Zabawa ruchowa ,,Na łące”

czwartek 07.05.2020r.

1. Zabawa ruchowa- wykonujcie ruch zgodnie z muzyką i poleceniem.

2. Obejrzyjcie film o pszczołach

3. Zróbcie pszczołę z rolki po papierze toaletowym

Piątek 08.05.2020r.

1. Zabawy muzyczne

2. Zabawa „ Zapamiętaj wyrazy”- w zabawie może brać udział kilka osób. Na oczątku osoba dorosła zaczynająca zabawę mówi zdanie: „ Na łące mieszka… „ dziecko dodaje jeden wyraz np.: mucha , następna osoba lub dziecko powtarza całe zdanie i wszystkie poprzednio dodane wyrazy , na końcu dodaje swój i tak kolejno aż powstanie ciąg wyrazów , które trzeba odtworzyć . Zabawa ta doskonale ćwiczy pamięć.

3. Zabawa grafomotoryczna – połącz kropki i pokoloruj obrazek.

4. Popołudniu obejrzyjcie wspólnie film o przygodach Rodziny Treflików.

Zabawy do wykorzystania w domu:

5 eksperymentów z wodą: #mamawdomu

Wiersz ,,Na łące” B.Forma
,,Na łące” B.Forma

Tańczą motyle, tańczą na łące
a razem z nimi kwiaty pachnące.
Kwiaty motylom ukłon składają
w małych kółeczkach się obracają.

Skrzydła motylom w słońcu się mienią
żółtym kolorem piękną czerwienią.
Słoneczko z góry uśmiecha się
ciepłym promykiem ogrzeje cię.

Rozwijające zabawy w domu

https://www.youtube.com/watch?v=xHQuVc0P3-4&feature=youtu.be cz.1 https://www.youtube.com/watch?v=tcQVFh4c4c4&feature=youtu.be cz.2

POZDRAWIAMY I ŻYCZYMY MIŁEJ ZABAWY!




Nad stawem ”

Dzieci dowiedzą się, jak ważna jest woda w życiu zwierząt i roślin, poznają zwierzęta zamieszkujące staw i żyjące w pobliżu wody.

Poniedziałek 27.04.2020r.

1. Rodzicu, przeczytaj dziecku opowiadanie

Zielona żabka
Autor: Bożena Forma

Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała na olbrzymim liściu i wciąż rozmyślała.
– Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!
W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:
– Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.
Nagle biedronka się pojawiła.
– Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w stawie czysta i chłodna woda.
– Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.
Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
– Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.
We wszystkie strony zerka ciekawie.
– Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.
Żabce serduszko mocno zabiło.
– Kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem – barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.

  1. Porozmawiaj z dzieckiem o zwierzętach żyjących nad wodą, zastanówcie się, dlaczego żaby są zielone, niech dziecko odszuka w domu przedmioty , które są zielone.
  2. Obejrzyjcie wspólnie film :

Namalujcie , narysujcie lub ulepcie z plasteliny wybrane zwierzę , które żyje nad stawem lub pływa w wodzie .

Wtorek 28.04.2020r.

1. Posłuchajcie piosenkę „ Żabki”

 2. Zabawa do piosenki- posłuchajcie piosenkę jeszcze raz i wykonajcie skoki w bok, do przodu i do tyłu , tak jak żabki.

3. Wykonajcie wspólnie z papieru rybki potem możecie je pokolorować lub ozdobić

Środa 29.04.2020r.

1. Razem z dzieckiem posłuchajcie wiersza J. Brzechwy pt: „ Żaba’’, możecie do wiersza wykonać ilustrację.

2. Wspólnie wykonajcie skaczące żabki i zróbcie zawody „ Która żabka wskoczy do stawu’’ lub „ Która żabka pierwsza dotrze na wyznaczoną metę’’.

3. Popołudniu możecie obejrzeć wspólnie z dzieckiem bajkę pt: „RODZINA TREFLIKÓW

czwartek 30.04.2020r.

1. Rozwiążcie zagadki

Choć posiada pancerz,
wcale nie wojuje.
Choć ma cztery nogi,
wolno spaceruje (żółw)

Chodzi znakomicie
po ścianach i suficie.
Dokucza nam w lecie.
Czarna jest, jak wiecie(mucha)

Nie chodzą, lecz skaczą,
nad stawem mieszkają.
Gdy wieczór zapadnie,
Na głosy kumkają ( żaby)

Przybył z ciepłych krajów
w czerwonych trzewikach.
Gdy go ujrzy żabka do wody umyka (bocian)

Lubi wodę i zielone.
Nóżki bardzo krzywe ma.
Gdy się zgubi, szuka mamy,
krzycząc głośno: Kwa, kwa, kwa! (kaczka)

Nóg nie ma, więc nie chodzi
ale jest żwawa i szybka.
Gdzie się porusza? W wodzie.
Dlaczego? Bo to jest … . ( rybka)

Kto to taki? Pewnie wiecie,
choć nie rybak – łapie w sieci.
Siedzi w kącie – pilnie słucha,
czy mu w sieć nie wpadła mucha ( pająk)

1. Zabawa ruchowa „ Mucha’’- dziecko leży na plecach z uniesionymi nogami i rękoma , naśladuje chodzenie muchy, w czasie zabawy mówimy z dzieckiem wiersz : „ Chodzi mucha po suficie, czy wy też tak potraficie?’’, dziecko po chwili odpoczywa, zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

2. Zaprowadź pająka do muchy.

3. Zaprowadź żabki do stawu

Zabawy do wykorzystania w domu

1. Zabawy muzyczne

2. Zabawa „ Zapamiętaj wyrazy”- w zabawie może brać udział kilka osób. Na początku osoba dorosła zaczynająca zabawę mówi zdanie: „ Nad stawem mieszka… „ dziecko dodaje jeden wyraz np.: mucha , następna osoba lub dziecko powtarza całe zdanie i wszystkie poprzednio dodane wyrazy , na końcu dodaje swój i tak kolejno aż powstanie ciąg wyrazów , które trzeba odtworzyć . Zabawa ta doskonale ćwiczy pamięć.

3. Zabawy matematyczne

4. Zabawa grafomotoryczna – połącz kropki i pokoloruj obrazek.




„Woda to skarb”

Dzieci dowiedzą się, jak ważna jest woda w życiu  ludzi, zwierząt i roślin na Ziemi, poznają właściwości wody i  sposoby jej oszczędzania.

Poniedziałek 20.04.2020r.

  1. Rodzicu, wspólnie z dzieckiem obejrzyjcie  film
  • Porozmawiaj  z dzieckiem o wodzie, zastanówcie się ,w jaki sposób można oszczędzać wodę w domu. Możecie to wspólnie narysować .
  • Ugotuj  wspólnie z dzieckiem w kuchni kisiel lub zróbcie galaretkę owocową- zwróć uwagę na to , że do zrobienia każdej potrawy potrzebna jest woda.
  • W nagrodę popołudniu możecie obejrzeć wspólnie bajkę :

Wtorek 21.04.2020r.

  1. Posłuchajcie piosenkę „ Mydło lubi zabawę” i „ Myj zęby”
  • Idźcie teraz razem do łazienki i umyjcie dokładnie ręce i zęby (warto pokazać dziecku , jak należy dokładnie myć ręce i zęby)
  • Malowanie gąbką

Potrzebne są: gąbka ( zmywak do naczyń lub gąbka do kąpieli), farby, pędzelek, kartka,

Namalujcie obrazek na temat dowolny, dla chętnych malowanie motyli za pomocą gąbki

Środa 22.04.2020r.

  1. Rodzicu, przeczytaj dziecku wiersz:

Michał Jankowiak

„WODA” czyli Wszystko zaczyna się w chmurach

Mała chmurka zapłakała,
Kropelkami świat zalała,
Zasiliła rzeki w wodę,
Ożywiła nam przyrodę.

Dzięki wodzie wszystko żyje,
Każdy ją na świecie pije,
Mały kwiatek, wielkie drzewo,
Które pnie się, aż pod niebo.

Wodę, piją także dzieci,
Taką co ze źródła leci,
Bo by rosnąć, aby żyć,
Trzeba czystą wodę pić.

  • Porozmawiajcie nt. wiersza, skąd się bierze woda , kto potrzebuje wodę do życia, jaką wodę możemy pić ( mineralną, źródlaną, przegotowaną, filtrowaną).
  • Obejrzyjcie ilustrację i opowiedzcie, skąd się bierze woda w przyrodzie.
  • W nagrodę popołudniu obejrzyjcie wspólnie film o Treflinkach  i o wodzie życia:

czwartek 23.04.2020r.

  1. Zabawa  :„ Co pływa a co tonie”

Przygotuj : miskę z wodą, różne przedmioty lekkie i ciężkie, duże i małe, wykonane z różnorodnych materiałów ( drewno, papier, metal, plastik itp.).

Pierwszy etap zabawy to może być rozpoznawanie przedmiotów, można je dotykać, opisywać ich wygląd, opowiadać do czego służą itp. Następnie prosimy dziecko, aby zastanowiło się ,czy dany przedmiot utonie, czy będzie utrzymywał się na powierzchni i sprawdzamy wkładając przedmiot do miski. Ze starszymi dziećmi możemy umówić się i grać na punkty, kto zgadnie otrzymuje punkt, punkty możemy na końcu zabawy wspólnie podliczyć i zamienić na nagrody. Przedmioty używane w zabawie możemy podzielić na zbiory: pierwszy zbiór to te przedmioty , które toną a drugi to te przedmioty, które pływają i policzyć elementy w każdym zbiorze, potem możemy porównać, który zbiór ma więcej elementów a który mniej .

  • Zabawa ruchowa „ Statki na wodzie’’- dziecko porusza się przy dowolnej muzyce, kiedy muzyka ucichnie dziecko staje w rozkroku z rękoma skierowanymi w bok i pochyla się raz na jedną stronę, raz na drugą stronę ( jak na pokładzie statku w czasie sztormu). Zabawę powtarzamy kilka razy.
  • Składamy łódki  z papieru – każdy z domowników może złożyć swoją łódkę.

Po złożeniu łódek można je ozdobić kredkami, łódki  będą  potrzebne do ćwiczeń oddechowych w piątek.

Piątek 24.04.2020r.

  1. Zabawa „ Łódki na wodzie”- przygotuj: miskę z wodą, łódki zrobione w czwartek. Zabawa polega na przepchnięciu łódek  za pomocą dmuchania z jednego miejsca miski na drugi jej brzeg, miejsce startu  i mety zaznaczamy za pomocą naklejek. Zabawę przeprowadzamy kilka razy.
  2. Posłuchaj piosenkę „ Sztorm’’ i spróbuj wymienić, to co wyłowiono  z  wody.
  • Zabawa  „ Zapamiętaj wyrazy”- w zabawie może brać udział kilka osób. Na początku osoba dorosła zaczynająca zabawę mówi  zdanie: „ A z pokładu fala zmyła wszystko w jednej chwili, posłuchajcie cośmy potem z morza wyłowili….” Dziecko dodaje jeden wyraz np.: wiadro, następna  osoba lub dziecko powtarza wszystkie poprzednio dodane wyrazy i na końcu dodaje swój i tak kolejno aż powstanie ciąg wyrazów , które trzeba odtworzyć .  Zabawa ta doskonale ćwiczy pamięć.
  • Zabawa grafomotoryczna – połącz kropki i pokoloruj obrazek

Zaznacz drogę rybek między falami.

Propozycje zabaw do wykorzystania w domu: patrz załączniki (kolorowanki, obrazki, dyplom)

  • Powtarzamy i poznajemy nowe litery (J,Z,C,N), cyfry (7,8), utrwalają znaki (<  > =) – dzieci uzupełniają litery w swoich kartach pracy).

Każdy rodzic otrzyma na emaila do wykorzystania karty pracy do drukowania: ,,Karty z literami”, ,,Karty matematyczne” Wydawnictwa PWN do samodzielnego ćwiczenia w domu i rozwijania sprawności grafomotorycznej.

  • Utrwalamy w domu: dni tygodnia, pory roku, nazwy miesięcy, poznane wiersze i piosenki.

Miłej zabawy i wesołego nastroju życzą: p.Ania i p.Dorota




Tematyka kompleksowa „Szanujemy nasze środowisko”

Dzieci będą:
– dostrzegać potrzebę dbania o środowisko naturalne,
– zapoznawać się z pojęciami związane z ekologią: recykling, segregacja śmieci, środowisko przyrodnicze.

Wtorek  14.04.2020r.

1. Rodzicu , przeczytaj dziecku wiersz

Jan Kasperkowiak
MALI STRAŻNICY PRZYRODY

Dziś ekologia modne słowo,
Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
Od dziś przyrodzie my pomagamy.

Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
Musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

Nie wolno łamać gałęzi drzew,
Bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży,
Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.

Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
Po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
Żyje tak krótko, niech wolny lata.

A zimą nakarm głodne ptaki.
Sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
Będą ci wiosną za to śpiewały.

Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
Uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam wynagrodzi,
Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.

Ja mówię wam, przyrodę znam.
Więc kocham ją i chronię ją:
Trawę, liście, kwiaty wszystkie.
Sarny, ptaki i robaki, żółwie, żaby, ryby, kraby
Krokodyle i motyle.

2. Porozmawiajcie nt. wiersza , możesz  zadać dziecku pytania:

– Co to znaczy , że ktoś jest strażnikiem czegoś?
– Kto to jest strażnik przyrody?
– Kogo możemy tak nazwać?
– Dlaczego przyroda potrzebuje takich strażników?

3. Przedziel kartkę na pół po jednej stronie narysuj razem z dzieckiem „ Co szkodzi naszej przyrodzie?’’ a na drugiej „ Jak możemy pomóc?’’- porozmawiajcie o tym.

4. Posłuchajcie piosenkę razem z dzieckiem

5. Spróbujcie zaśpiewać refren a w czasie zwrotki naśladować to co robią leśne duszki.

Duszki leśne – piosenka

Żyją w lesie małe duszki, które czyszczą leśne dróżki.
Mają miotły i szufelki, i do pracy zapał wielki.

                Duszki, duszki, duszki leśne,
                Wstają co dzień bardzo wcześnie
                 I ziewając raz po raz
                 Zaczynają sprzątać las.

Piorą liście, myją szyszki, aż dokoła wszystko błyszczy.
Muchomorom piorą groszki, bo te duszki to czyścioszki.

                 Duszki.duszki, duszki leśne….

Gdy ktoś w lesie czasem śmieci, zaraz duszek za nim leci.
Zaraz siada mu na ręce, grzecznie prosi nie śmieć więcej.

                  Duszki…

Chcemy czysto mieć wokoło, pracujemy więc wesoło.
Wszystkie śmieci pozbieramy i do kosza powrzucamy.

Środa 15.04.2020r.

Rodzicu wspólnie z dzieckiem wysłuchajcie piosenkę:

Porozmawiajcie o recyklingu i wykonajcie  stworkowy przybornik na kredki, ołówki

Czwartek 16.04.2020r.

Rodzicu, porozmawiaj z dzieckiem o segregacji śmieci i recyklingu możecie wspólnie obejrzeć film

Przeczytaj dziecku wiersz

„Kolorowe kosze”

Kolorowe kosze
Śmieci do nich noszę
Pięknie segreguję
Kolorów pilnuję
Do żółtego kosza
Wrzucam plastikowe
A do niebieskiego
Śmieci papierowe
Zielony pojemnik
Na szkło kolorowe
Czerwony połyka
Śmieci metalowe
Jest jeszcze kosz biały
Na bezbarwne szkło
Wiesz już, co gdzie wrzucać
Zapamiętaj to!

Obejrzyjcie ilustracje, porozmawiajcie o segregacji śmieci

Teraz wspólnie posegregujcie śmieci, które są w domu . Jeżeli jest taka możliwość możecie wspólnie z dzieckiem wyrzucić śmieci do odpowiedniego kontenera.

Piątek 17.04.2020r.

Malowanie kamyków

Wymyj kamienie mydłem i wodą. Wytrzyj i pozwól wyschnąć do sucha. Rozłóż na stole stare gazety aby go nie pobrudzić farbami.

Będziesz potrzebować:

– kilka płaskich, dość dużych kamyków
– mydło lub płyn do mycia naczyń
– stare gazety na podkładkę
– ostro zatemperowany ołówek
– pędzelek
– farbki akrylowe, plakatowe

Wykonanie: Narysuj na kamieniach ołówkiem pyszczki zwierząt (np. kotków) i pozwól dzieciom je pokolorować farbkami. Kamienie można ozdobić w inny sposób np. nakleić na nie guziki, sznurki, koraliki, naklejki.

ZAGADKA: Które kamyki zrobiła babcia, a które wnuki, które tata a które mama?

  • „ Tor przeszkód”- przygotuj różnorodne przedmioty, które masz w domu np. butelki, duże klocki, poduszki, krzesła itp. Porozkładaj na dywanie , wymyśl drogę, którą ma pokonać twoje dziecko ( może omijać przeszkody, przechodzić przez nie, okrążyć), poprowadź dziecko przez przeszkody, żeby zapamiętało drogę, teraz dziecko może samodzielnie pokonać przeszkody.
  • W nagrodę możecie zagrać w grę „ Segregacja śmieci’’

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/segregacja-smieci

ZADANIA DLA MIRJANY I NELI I DLA CHĘTNYCH 😉:

Powtarzamy i poznajemy nowe litery, cyfry:

Alfabet dla dzieci po polsku ze Smokiem Edziem – bajka edukacyjna dla dzieci

Zabawy komputerowe z literkami dla dzieci:

https://www.buliba.pl/

http://www.benc.pl/gry/literki/abc/cyferki/

Propozycje zabaw do wykorzystania w domu: patrz załączniki




JEŻYKI – PROPOZYCJE ZABAW, ZADAŃ, KART PRACY DLA DZIECI

na okres 06.04.2020r. – 10.04.2020r.

06.04.2020r. poniedziałek

Słuchanie opowiadania ,,Bajeczka wielkanocna” A. Galicy

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. – Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: – Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno. – Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. – Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. – Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. – Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. – Co to? Co to? – pytał Zajączek. – Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. – To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

Słuchanie piosenki ,, Gdacze kura: Ko, Ko, Ko”  i zabawa dźwiękonaśladowcza z piosenką.

Link do piosenki:

Pewna kura na podwórzu ciągle gdacze,
Ciągle gdacze,
A gdy gdacze to wysoko w górę skacze,
W górę skacze,
Bardzo głośno i bez przerwy hałasuje,
Hałasuje,
I się niczym, ani nikim nie przejmuje,
Nie przejmuje.

Ref. Z rana ko, ko, ko, ko,
W nocy ko, ko, ko, ko,
Przez dzień cały ko, ko, ko,
Ciągle ko, ko, ko, ko,
Tylko ko, ko, ko, ko,
Na okrągło ko, ko, ko!

Na podwórzu kura dzioba nie zamyka,
Nie zamyka,
Chociaż przy niej każdy uszy swe zatyka,
Swe zatyka,
Tym hałasem wszystkich wkoło denerwuje,
Denerwuje,
Więc na karę kura za to zasługuje,
Zasługuje.

Ref. Z rana ko, ko, ko, ko…

Zadania dla Mirjany i Neli i dla chętnych 😉

Chodzenie „pod dyktando”

Rodzic  stoi obok dziecka i wydaje polecenia: „idź dwa kroki w prawo…, teraz trzy kroki do przodu…, dwa kroki do tyłu…, pięć kroków w lewo…”

Literowe wyklejankiProszę napisać lub wydrukować dziecku duże litery : A i B  . Litery  wyklejamy z dzieckiem plasteliną lub kawałkami kolorowego papieru. Gdy dziecko wykona zadanie , proszę aby wymyśliło po trzy wyrazy zaczynające się głoską A i głoską B.

Utrwalamy w domu codziennie: dni tygodnia, pory roku, nazwy miesięcy.

07.04.2020r. wtorek
Zabawa ruchowa „ Kura i kogut”: dziecko biega lub porusza się w dowolnym kierunku swobodnie. Na zawołanie „Kogut!”, zastyga w bezruchu na baczność z ramionami skierowanymi w bok i naśladuje pianie koguta, na hasło „ Kura” wykonuje przysiad i porusza się drobnymi krokami.
Praca plastyczna do wyboru ,,Kura i kurczaki”, ,,Kurczaczek”, ,,Zajączek”

Odbijanie rąk w farbie lub odrysowywanie dłoni

kurczaki.jpg

08.04.2020r. środa
„Chodzenie”–  Rodzic  recytuje kolejne zwrotki wiersza, a dziecko ilustruje ruchem sposób poruszania się bohaterów wiersza:
Sunie wąż, sunie. Chodzić nie umie. Bo choćby chciał, to nie ma nóg. – czołganie się na brzuchu
Za to stonoga na swych stu nogach w ziemi zbudować chce, ze sto dróg. – chodzenie na stopach i dłoniach
Na jednej nodze sunie po drodze ślimak z chałupką swoją na plecach. – podskoki na jednej nodze
Rak jak to rak chodzić chce wspak. I swoją modę wszystkim poleca. – chodzenie do tyłu
A ja powiem wam, że dwie nogi mam! Bo każdy ma tyle nóg by bez kłopotu ruszać się mógł! – podskoki z nogi na nogę.

Zabawa z wierszem ,,Wierszyk na Wielkanoc” – razem z dzieckiem bawimy się wierszem (rodzic czyta wiersz, można wyklaskiwać sylaby,

Słońce mocniej grzeje,
ciepłe już  poranki,
a my z naszą babcią robimy pisanki.
Mama piecze ciasta, kupiła baranka.
My jej pomagamy od samego ranka.
Bo już nadchodzą Wielkanocne Święta
i cala rodzina jest uśmiechnięta.

PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE…piosenki dla dzieci

09.04.2020r. czwartek
,,Nasze zabawki” – Rodzic włącza dowolną muzykę  a dziecko  maszeruje w rytm muzyki. Kiedy rodzic wyłączy muzykę dziecko , postępuje zgodnie z poleceniami: „Podskakuj jak pajacyk, „Chodź ciężko jak miś ”, „Tańcz lekko jak lale”, „Turlaj się jak piłka”.
Zabawy matematyczne z Zajączkiem
Potrzebne będą maskotka lub obrazek Zajączka, liczmany; pomponiki.  Dodatkowo można dołączyć szczypce (chwyt pęsetkowy). Informujemy dzieci, że Zajączek ma problemy z liczeniem. Celowo podczas liczenia popełniamy błędy i prosimy dzieci, żeby nas poprawiały. Pomponiki oczywiście chwytamy szczypcami.

https://4.bp.blogspot.com/-g0mLSW1U2PE/WOf9cgnjFsI/AAAAAAAABcg/V5f787e0ObA-vNo-Jn57zfB8PxFK5ctawCLcB/s320/DSC_0103.JPG

Zadania matematyczne z tekstem:
Bohaterami zadań będą oczywiście  Zajączek, kurczaczki i pisanki. Ale przy wymyślaniu możemy dać upust sile naszej wyobraźni. Podaję zadania przykładowe:

Zadanie 1 Zajączek miał w koszyczku 5 pisanek. 1 zaniósł kurczaczkowi, a 3 rozdał dzieciom. Ile zostało pisanek w koszyczku Zajączka?

Zadanie 2 Z jajek w kurniku wykluło się 10 kurczaczków. 5 kurczaczków wyruszyło razem z Zajączkiem roznosić wielkanocne koszyczki. Ile kurczaczków zostało w kurniku?

10.04.2020r. piątek

„ Jajko wielkanocne” ( do przygotowania: wycięte jajko z papieru, klamerki) do klamerek przypinamy: gałganki, szmatki, kawałki filcu, gąbkę to co mamy w domu. Dziecko stempluje i ozdabia jajko.

12 pomysłów na wielkanocne ozdoby DIY dla dzieci - MamaCarla.pl

Zabawa ,,Labirynt’’
Rysunkowe labirynty ćwiczą zmysł wzroku i koncentrację, można jednak stworzyć labirynt, który wspiera rozwój równowagi i pomaga w określaniu położenia ciała w przestrzeni. Taki labirynt można przygotować na podłodze.
Potrzebna jest do tego taśma malarska, którą naklejamy tworząc ślepe zaułki i korytarze – dziecko musi przejść labirynt stawiając stopę za stopą lub poprowadzić taką trasą samochodzik.
Jeśli weźmiemy płaskie pudełko i nakleimy w nim ścianki labiryntu z plasteliny, zadaniem dziecka będzie doprowadzenie do celu kulki poruszając całym pudełkiem. 

Zając z papierowej dłoni / A paper hand bunny - YouTube

Praca plastyczna „ Zajączek”- ( do przygotowania: klej, kolorowy papier ołówek)

lub „ Baranek” ( do przygotowania: klej, kolorowy papier ,ołówek popcorn lub kawałki wełny)

IMG_3946.jpg

Zachęcamy do oglądania:

PORANKI FREBLOWSKIE DLA DZIECI.

Każdego dnia (od poniedziałku do piątku) na naszym głównym fanpage (https://www.facebook.com/FROEBELpl/) o godzinie 10:00 zapraszamy wszystkie dzieci przed ekrany.

Zajęcia potrwają około 15 minut i będą tak realizowane, że dzieci w wieku przedszkolnym spędzą z nami bardzo fajny czas.

Zajęcia które się już odbyły możecie obejrzeć na naszym facebooku:

https://www.facebook.com/search/videos/?q=froebel.pl&epa=SERP_TAB



30.03.2020r. poniedziałek

  •  Zabawa ruchowa ,,Dzieci do domu – dzieci na spacer” – przybory:  skakanki , sznurek lub poduszka

Na przestrzeni  w której odbywa się zabawa uczestnicy ( dzieci, rodzice) przygotowują swoje „domki”, w których mogą się swobodnie zmieścić. Mogą być to pętle ze skakanek lub sznurków, bądź innych  materiałów, poduszki. Na zawołanie „dzieci na spacer” wszystkie rozbiegają się po wyznaczonym terenie. W czasie,  gdy swobodnie biegają, poruszają się prowadzący woła: „dzieci do domu”. Wówczas każdy uczestnik, jak najszybciej stara się dotrzeć do własnego domku, po czym przybiera określoną przez prowadzącego pozycję, np. siada po turecku. Po chwili prowadzący znowu woła „dzieci na spacer”. Wówczas dzieci opuszczają swoje domki i mają możliwość swobodnego spacerowania, zgodnie z podanymi wskazówkami (np. pojedynczo, parami, „ stopa za stopą”, podskakując itp.).W innym wariancie tej zabawy, przy każdej kolejnej rundzie, można redukować po jednym „domku”. Uczestnik który nie znalazł w odpowiednim momencie schronienia – odchodzi z gry.

  • Co jest w środku?

W dużym kartonowym pudle wycinamy niewielkie otwory na rączki dziecka. Do środka wkładamy przedmiot, a dziecko wsuwa ręce i tylko manipulując nimi, odkrywa, co to jest. Jeśli maluchowi sprawnie udaje się zgadywać, zabawę można utrudnić i do środka wrzucić kilka przedmiotów, a poprosić o wyjęcie jednego – konkretnego. Można też liczyć przedmioty schowane w pudełku.

  • Zabawy z wykorzystaniem pudełek, kartonów: propozycje. Wykorzystujemy pudełka, które mamy w domu. Razem z dzieckiem wymyślamy, w co możemy zamienić z nasze pudełka. Możemy zrobić: gry, sprzęt AGD, zamki, pudełka na zabawki  

31.03.2020r. wtorek

  • Masy plastyczne

W sklepach można kupić ciastolinę, piaskolinę, piankolinę i jeszcze kilka innych mas, najlepsza zabawa jest jednak z takimi, które zrobimy wspólnie z dzieckiem. Odmierzanie i mieszanie składników to także lekcja dla zmysłów, bo wymaga umiejętnego przesypywania składników, odważania ich oraz cierpliwego łączenia w całość. Jakie masy można przygotować w domu?

  • masę solną (szklanka soli, szklanka mąki, woda),
  • piasek kinetyczny (piasek, skrobia kukurydziana),

płyn do mycia naczyń i woda),

  • piasek księżycowy (piasek, soda oczyszczona i pianka do golenia),
  • aksamitną masę (mąka ziemniaczana, odżywka do włosów),
  • ciecz nienewtonowską (mąka ziemniaczana i woda), itd.

Przepisów w sieci jest bez liku, a zabawa z nimi, choć brudząca, zajmie dziecko na długo, szczególnie, że można do niej używać różnych foremek, klocków i innych, plastycznych lub naturalnych dodatków. Pamiętajmy o tym, że niektórych mas dziecko nie powinno smakować ze względu na ich skład. Każda działalność dziecka z masą plastyczną powinna być nadzorowana!

  • Zabawa przy piosence ,,Kle kle boćku” – śpiewanie, naśladowanie chodu bociana, żabie skoki, dźwięków wydawanych przez bociana (kle kle) i żaby (kum kum rechu rech):

01.04.2020r. środa

  • ,,Zielony ogródek na parapecie” – szczypiorek z parapetu.

Wspólnie przygotowujemy: pojemniczki, wodę, cebulki. Wkładamy cebule do pojemniczka lub słoika i podlewamy woda na dnie. Codziennie obserwujemy jak rośnie szczypiorek i podlewamy wg potrzeby. Rozmawiamy z dziećmi na temat zauważonych zmian. Szczypiorek regularnie ścinamy i wykorzystujemy do domowych potraw. Smacznego!!!

  • Gra w kolory

Turlamy piłkę w kierunku dziecka i mówimy kolor np.: zielony- dziecko łapie i odrzuca rodzicowi, kiedy powiemy kolor: czarny dziecko nie może dotknąć piłki. W innym wariancie zabawy zamiast kolorów możemy umówić się , że mówimy tylko np.: nazwy warzyw a kiedy dziecko usłyszy inny wyraz nie dotyka piłki.

  • Rysowanie po śladzie ,,Tulipan” – karta pracy.

Rysujemy najpierw palcem po kartce, potem ołówkiem, kredką. Zwracamy uwagę na możliwości dziecka, dokładność, prawidłowy chwyt pęsetkowy. Na koniec kolorujemy kwiatek. Warto wyjaśnić dziecku, że tulipan wyrasta z cebulki. Można też wykorzystać prawdziwy kwiat i dotykiem badać jego budowę (łodyga, liście, płatki), zapach, kolor.

02.04.2020r. czwartek

  • Zabawa ,,Bociany’’ lub ,,Bocianie ile kroków do ciebie”

Dziecko biega lub porusza się w dowolnym kierunku swobodnie. Na zawołanie „Bocian!”, zastyga w bezruchu z ramionami skierowanymi w bok lub staje na jednej nodze. Osoba prowadząca liczy do 3 a dziecko w tym czasie stoi ,jak „ bocian”. Im sprawniejsze lub starsze dziecko rodzic może liczyć dłużej. Bociany mogą liczyć kroki od początku do końca dywanu.

,,Bocianie ile kroków do ciebie”- rodzic – bocian podaje dziecku ile kroków ma wykonać dziecko, aby doszło do niego np. 3 tip topy, 2 kroki słoniowe, 1 obrót, 5 podskoków obunóż lub jednonóż itp.

  • Zabawa rozwijająca zmysły ,,Gdzie się to ukryło?’’

Przygotowujemy pojemnik (najlepiej plastikowe pudełko, które łatwo umyć), a w nim wypełniacz. Może to być groch, fasola, ryż, ale też żel, pianka do golenia, kisiel czy mnóstwo gąbek i kawałków tkanin o różnej fakturze. W wypełniaczu ukrywamy różne przedmioty: plastikowe figurki, kamyki, korale. Dziecko szuka ich używając tylko zmysłu dotyku.

  • Wspólne śpiewanie piosenki ,,Żabie kroki” – przy piosence można wykonywać podskoki obunóż, skoki – żabki.

03.04.2020r. piątek

  • Zabawy plastyczne z wykorzystaniem papierowych talerzyków:

,,Żabka” – (do przygotowania: talerzyk papierowy, klej,  wycinanki) Talerzyk zaginamy na pół, kolorujemy z dzieckiem na zielono, doklejamy oczy, język, łapki

i żabka gotowa.

  • ,,Biedronka” – do przygotowania: talerzyk papierowy lub wycięte koło z bloku technicznego, papier w kolorze czerwonym, czarnym, klej)

Talerzyk oklejamy papierem w kolorze czerwonym, doklejamy kropki, głowę i nóżki biedronki i gotowe.

  • Malowanka na plecach -zabawa w parach np. rodzic z dzieckiem.

Dzieci i rodzice  nawzajem „malują” sobie na plecach różne przedmioty i zgadują co to jest. Zaczynamy od prostych form, jak np. piłka, kwiatek, dom, przechodząc później do bardziej skomplikowanych jak np. bałwan, samochód, żaglówka.

Zabawy do wykorzystania w ciągu dnia dla 5,6 – latków:

– liczymy sylaby i głoski w wyrazach,

-wymyśl wyraz na określoną głoskę np.,,o’,

-poszukiwanie i utrwalanie poznanych liter (np. w książkach, czasopismach, gazecie),

-tworzenie zdań z podanym wyrazem i przeliczanie wyrazów w zdaniu,

-czytanie sylab, krótkich wyrazów,

-wycinanie z gazet, ulotek, czasopism,

-kolorowanie, rysowanie, malowanie, lepienie z różnych mas,

-razem czytamy i oglądamy bajki, apotem sobie o nich opowiadamy.

Bawimy się w domu wykorzystując: zabawy paluszkowe, piosenki (za okres od 23.03.- 27.03.2020r.).

W załącznikach do wykorzystania różnorodne zabawy i karty pracy.

MIŁEJ ZABAWY!!!




23.03.2020r. poniedziałek

  • Film edukacyjny dla dzieci pt. ,,Wywiad z bocianem” – w filmie przedstawione są charakterystyczne oznaki wiosny. Dzieci zapoznają się

z oznakami wiosny i na koniec filmu je wymieniają. Powtarzamy też

z dzieckiem wszystkie pory roku i miesiące w celu utrwalenia nazw

i kolejności.

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

  • Kolorowanie, wyklejanie, malowanie nt: ,,Pani Wiosna”

(załącznik nr 1). Po skończeniu pracy wspólne porządkowanie miejsca pracy.

  • Zabawa ruchowa ,,Gra w kolory” (akcesoria do zabawy: piłka)

Turlamy piłkę w kierunku dziecka i mówimy kolor np.: zielony- dziecko łapie i odrzuca rodzicowi, kiedy powiemy kolor: czarny dziecko nie może dotknąć piłki. W innym wariancie zabawy zamiast kolorów możemy umówić się , że mówimy tylko np.: nazwy warzyw a kiedy dziecko usłyszy inny wyraz nie dotyka piłki.

24.03.2020r. wtorek

  • Wspólne śpiewanie piosenki ,,Kle kle boćku” i zabawa przy piosence – śpiewanie, naśladowanie dźwięku wydawanego przez bociana (kle kle), poruszanie się jak bocian (chodzenie z wysokim unoszeniem kolan, poruszanie dziobem – rękoma).
  • Zabawa ruchowa ,,Bociany”

Dziecko biega lub porusza się w dowolnym kierunku swobodnie. Na zawołanie „Bocian!”, zastyga w bezruchu z ramionami skierowanymi w bok lub staje na jednej nodze. Osoba prowadząca liczy do 3 a dziecko w tym czasie stoi ,jak „ bocian”. Im sprawniejsze lub starsze dziecko rodzic może liczyć dłużej.

  • Wykonywanie metodą origami z pomocą rodzica ,,Żabka”

Link do zabawy: https://www.youtube.com/watch?v=ZRPGv-lzBcU

po wykonaniu kilku żabek można urządzić zawody żabek ,,Która żabka dalej skoczy”.

25.03.2020r. środa

  • Zabawa ,,Wiosenna burza” – Dzieci siedzą przy stole. Rodzic opowiada.

Narracja: ” W piękny letni dzień ,gdy wiele dzieci było na spacerze, nagle słońce schowało się za chmurami i nadciągnęła burza”- dzieci palcami obu rąk „wędrują” po stole.

Narracja: „Wszyscy próbują się schować”-dzieci chowają palce pod stół

Narracja: ” Zaczyna już kropić deszcz”- dzieci jednym palcem pukają lekko w blat stołu.

Narracja: „A potem spadają pierwsze duże krople deszczu”- dzieci pukają na przemian dwoma palcami w blat.

Narracja: „Deszcz pada i pada i pada”- dzieci uderzają wszystkimi palcami po stole.

Narracja: „Deszcz pada coraz bardziej rzęsiście. W końcu leje jak z cebra”-dzieci wykonują gest zacierania rąk.

Narracja: „Nagle zaczyna padać grad, mimo, że jest wiosna”- dzieci pukają kostkami palców o blat stołu.

Narracja: : ” Na niebie pojawiają się błyskawice”- dzieci szybko – jak błyskawica- wyrzucają ręce do góry.

Narracja: „Słychać donośne grzmoty”- dzieci biją pięściami w stół.

Narracja: ” Stopniowo burza cichnie”. dzieci uderzają powierzchnią dłoni o krawędź stołu.

Narracja: „Nadarza się okazja, aby prędko pobiec do domu”. dzieci przebiegają palcami szybko po blacie stołu i chowają ręce pod jego krawędzią.

Narracja: „Chmury przerzedzają się na niebie, zza nich wygląda słońce. Wszyscy się cieszą!”- dzieci klaszczą.

  • Zabawy z wierszem: ,,Wiosna i jeż” D. Gellnerowa

Rodzic czyta dziecku wiersz, dziecko słucha. Opowiada o czym jest wiersz. Rodzic kilkukrotnie w ciągu dnia powtarza z dzieckiem treść wiersza. Można urozmaicić recytację wiersza mówiąc poprzez mówienie w różny sposób: wesoły, smutny, wystukując rytm wiersza o ręce i kolana. Codzienne powtarzanie wiersza ułatwi dziecku zapamiętanie i ćwiczy pamięć.
Wyszły sobie jeże
na powietrze świeże.
Jeden mówi „Wiosna!”
A drugi „Nie wierzę.”
Jeż na jeża fuknął,
jeżowym zwyczajem.
„Wiesz ty chociaż po czym
wiosnę się poznaje?”
„Wiem. Po blasku słońca,
po zapachu ziemi,
no i po tym, że na spacer
znów sobie idziemy”.

  • Zabawa przy piosence ,,Duży i mały skok” – dzieci naśladują skoki

w piosence: do przodu, w prawo, do tyłu, w bok, w lewo.

Każdy teraz zrobi mały skok
to do przodu będzie skok a potem w bok
jeden skok do przodu w prawo dwa i znowu
skok do przodu i na prawo skok
jeden skok do przodu w prawo dwa i znowu
skok do przodu i na prawo skok

Do przodu raz
w prawo dwa
do przodu raz
i w prawo raz

Każdy teraz zrobi mały skok
to tyłu będzie skok w potem w bok
jeden skok do tyłu w lewo dwa po chwili
znów do tyłu skok i w lewo skok
jeden skok do tyłu w lewo dwa po chwili
znów do tyłu skok i w lewo skok

Do tyłu raz
i w lewo dwa
do tyłu raz
i w lewo raz

Każdy zrobi teraz duży skok
to do przodu będzie skok a potem w bok
jeden skok do przodu w prawo dwa i znowu
skok do przodu i na prawo skok
jeden skok do przodu w prawo dwa i znowu
skok do przodu i na prawo skok
jeden skok do tyłu w lewo dwa po chwili
znów do tyłu skok i w lewo skok
jeden skok do tyłu w lewo dwa po chwili
znów do tyłu skok i w lewo skok.

26.03.2020r. czwartek

  • Zabawa w domu lub na spacerze: Podczas wspólnego spaceru można świetnie się bawić w porównywanie długości. Stajemy obok siebie i my robimy jeden krok, a następnie pytamy dziecko ile kroków musi zrobić, żeby pokonać taką samą drogę? (Niech dziecko teraz zrobi np. 2 kroki, aby przekonać się ile tych kroków musi zrobić). Co to oznacza? Że krok rodzica jest dwa razy dłuższy niż krok dziecka. Inaczej – krok dziecka jest dwa razy krótszy niż rodzica. Możemy to ciągnąć dalej: rodzic robi dwa kroki. Ile kroków musi zrobić dziecko? (Wiemy, że cztery, jednak niech dziecko najpierw odpowie, a później te kroki zrobi, aby sprawdzić swoją odpowiedź.)

To proste podstawy uczące logiki, porównywania, wyciągania wniosków. Zamiast kroków można robić “tip-topy”, mierzyć długość skoku z miejsca w dal.

  • Ile kamieni?
    Niech dziecko policzy, ile ich zebraliście. Spróbujcie układać z kamyków bardziej skomplikowane kształty. Pokaż, że jeśli ułożysz trójkąt, a potem dodasz kwadrat, to powstanie domek. Dwa kółka, dwa prostokąty i jest samochód.
    Uwaga! Z początku liczcie do 10. Gdy widzisz, że malec dobrze sobie z tym radzi, próbujcie dalej. Ale nic na siłę!

Dwa plus jeden
Teraz możecie pobawić się w dodawanie: „Jeśli ja mam jeden kamyk, a ty dwa, to ile mamy ich razem? A jeśli ja teraz zabiorę tobie jeden, ile ci zostanie? Ile ja będę miała?”.

  • Relaksacja podczas słuchania muzyki klasycznej, relaksacyjnej, kołysanek.

Rodzic wraz z dzieckiem słucha muzyki siedząc, leżąc, kołysząc, masując dziecko po plecach.

Kołysanki: https://www.youtube.com/watch?v=PK3V3XtaMIU

27.03.2020r. piątek

  • Zabawa pantomimiczna ,,Jaką jestem zabawką?”

Dzieci wypowiadają się na temat ulubionych zabawek. Po kolei każdy

z uczestników przedstawia gestami wybraną przez siebie zabawkę,

a pozostali odgadują jaka to zabawka. W innym wariancie zabawy dziecko opisuje słownie swoją zabawkę a rodzic odgaduje.

  • Zabawy paluszkowe:

Zajączki

Tutaj są zajączka uszy, (podnosimy do góry palec wskazujący i środkowy)
a tu jego nos. (kładziemy kciuk na zgiętych 4 i 5 palcu)
Tak zajączek kica, (zginamy i prostujemy kilka razy rękę w nadgarstku.)
tak ze strachu drży. (potrząsamy dłonią)
Tak zajączek się przytula, (przytulamy rękę do brody, głaszczemy palcami policzek)
i swe uszka stula, (zginamy palec wskazujący i środkowy)
kiedy idzie spać. (kładziemy jedną dłoń w drugą)

Pieski

Wszystkie pieski spały (zaciśnięta dłoń).
Pierwszy obudził się ten mały (otwieramy mały palec).
Mały obudził średniego,
Który spał obok niego (otwieramy drugi palec).
Gdy średni już nie spał,
To duży też przestał (otwieramy trzeci palec).
Trzy pieski się bawiły,
Czwartego obudziły (otwieramy czwarty palec).
Cztery pieski szczekały,
Piątemu spać nie dały (otwieramy kciuk i machamy całą dłonią).

Tam na stryszku

Tam na stryszku (robimy z rąk daszek)
małych myszek (zaciskamy piąstki i poruszamy nimi)
chrobotanie ciągle słyszę. (drapiemy palcami o stół)
Wciąż biegają, dokazują, (biegamy palcami)
podkradają, (zagarniamy dłonie do siebie)
łasuchują. (udajemy, że jemy)
Lecz je złapać trudna sztuka, (grozimy paluszkiem)
bo do norki dają nurka. (chowamy ręce za siebie)

  • Zabawy ruchowe przy piosenkach:

Śpiewające Brzdące ,,Żabie kroki”

,,Kto jak skacze’’

,,Skaczemy, biegniemy’’

,,Równowaga’’

W ZAŁĄCZNIKACH KOLOROWANKI I KARTY PRACY DLA DZIECI.

CODZIENNIE CZYTAMY DZIECIOM ULUBIONĄ KSIAŻKĘ 😊

ŻYCZYMY MIŁEJ ZABAWY!