Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Przedszkola Miejskiego Nr 2 w Toruniu.
Współczesne przedszkole, jak każda placówka oświatowa jest miejscem nie tylko nauki i wychowania, ale miejscem rozwoju emocjonalnego, fizycznego, społecznego, intelektualnego i kulturalnego dzieci. Wszelkie działania muszą byd podporządkowane szeroko pojętemu dobru dziecka.
Misja przedszkola
Każdemu dziecku należy stworzyd takie warunki, aby mogło ono uczyd się i wychowywad w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
Wizja przedszkola
Wszelkie działania podejmowane w przedszkolu maja pomóc dziecku w osiągnięciu dojrzałości szkolnej, tak aby łatwo przystosowały się do nowych warunków i wymagao szkolnych.
Sylwetka absolwenta
Absolwenci przedszkola powinni być tak wyposażeni w wiedzę, umiejętności i sprawności, aby z łatwością mogły sprostać wymaganiom stawianym w szkole.
Kierunki realizacji koncepcji
Działania ukierunkowane na rozwój kreatywności, twórczości i kompetencji zawodowych nauczycieli poprzez:
- Rozpoznanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego – stwarzanie warunków do podnoszenia kwalifikacji zgodnie z własnymi zainteresowaniami i potrzebami, ale także zgodnie z potrzebami przedszkola.
- Uczestniczenie w szkoleniach zewnętrznych oraz w ramach WDN – podnoszenie wiedzy i umiejętności w prowadzeniu obserwacji, diagnozy interpretowania wyników w celu opracowywania indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju dziecka.
- Kontynuacja programów własnych.
- Wspieranie nauczycieli na ścieżce awansu zawodowego.
- Upowszechniad i wdrażad dobre pomysły podnoszące jakośd pracy wychowawczo – dydaktycznej.
Działania podejmowane na rzecz rozwoju dziecka w aspekcie jego potrzeb intelektualnych, emocjonalnych, zdrowotnych i społecznych
- Respektowanie praw dziecka, chwalenie tego co robi, nabywanie pewności siebie.
- Współdziałanie i podejmowanie wspólnych działao z dorosłych i dzieci poprzez akcje „Góra grosza”, „Sprzątanie świata”
- Wspomaganie potencjału intelektualnego poprzez zabawę dziecka metodą „Zabaw fundamentalnych”
- Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez udział w programie „Klucz do uczenia się”
- W oddziałach dzieci starszych wdrażad program zdrowia emocjonalnego „Przyjaciele Zippiego”
- Uczyd dzieci _ Jak reagowad na agresję_ poprzez udział w programie „Bezpieczne przedszkole”
- Wykorzystanie do zabaw edukacyjnych piłek EDUBAL
- Korzystanie z komputera, tablicy interaktywnej jako narzędzia rozwijającego motywację do samodzielnego dochodzenia do wiedzy
- Aktywizowad pracę półkul mózgowych poprzez wprowadzenie dwiczeo „Gimnastyki mózgu” Dennisona
- Zapewnienie dzieciom niepełnosprawnym opieki specjalistów
- Wzbogacad bazę przedszkola dla dzieci niewidomych i słabowidzących
Działania zmierzające do doskonalenia i rozwijania form współpracy z rodzicami
- Podejmowanie efektywnych, sprawdzonych form współpracy z rodzicami
- Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną poprzez organizowanie uroczystości o charakterze rodzinnym
- Systematyczne i rzetelne informowanie rodziców nt. dziecka, jego osiągnięd, trudności z jakimi się boryka
- Powołanie zespołu opracowującego komunikaty dla rodziców
- Zapoznanie z „Europejską kartą praw i obowiązków rodzica”
- Współpraca z Radą Rodziców
- Opracowanie kwestionariusza ankiety w celu poznania opinii nt. funkcjonowania przedszkola
Działania związane z rozwojem organizacji i współpraca ze środowiskiem lokalnym
- Systematyczna analiza potrzeb i oczekiwao klientów przedszkola, ocena poziomu zaspokajania tych potrzeb i monitorowanie podjętych działao
- Przestrzeganie przepisów prawa zawartych w prawie oświatowym i innych ustawach oraz przepisach wykonawczych obowiązujących pracodawcę oraz organizowani pracy zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez organ prowadzący.
- Realizacja zaleceo wynikających z nadzoru pedagogicznego Kuratorium Oświaty
- Promowanie osiągnięd przedszkola i kreowanie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku, prezentacja osiągnięd dzieci za pomocą publikacji w gazecie regionalnej, stronie internetowej, udział dzieci w konkursach, wystawach, festynach
- Współpraca instytucjami wspierającymi działalnośd statutową przedszkola
- Kontynuowanie nawiązanej współpracy z wybranymi krajami Unii Europejskiej w ramach programu SOCRATES COMENIUS
Kierunek pracy na rok szkolny 2022/2023
KSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM
Wprowadzanie dziecka w świat pozytywnych wartości: dobro prawda, piękno oraz wdrażanie dzieci do samodzielnego radzenia sobie w otaczającym świecie.