ul. Stawisińskiego 7, 87-100 Toruń
tel. (56) 648 64 52
pm2torun@wp.pl

Tygryski – ZABAWY W DOMU

Temat kompleksowy  ,,Przygotowania do zimy’’

Cele: dzieci powinny
* wiedzieć, w jakim celu robimy zimowe zapasy,
* wyjaśnić czym jest spiżarnia,
*  zaklasyfikować przedmioty pasujące do spiżarni,
* wskazać te zwierzęta , które przygotowują sobie spiżarnię oraz te, które zapadają w sen zimowy,
* wypowiadać się zdaniami prostymi i rozwiniętymi.


30.10.2020r. – ,, Zabawy ze zwierzątkami leśnymi’’

1. Zabawa ,, Powitanka przy muzyce’’

2. Poproście rodziców, aby przeczytali opowiadanie pt. ,,MAŁY LISEK I JEGO OKULARY’’ ( wysłuchajcie uważnie, a po zakończeniu odpowiedzcie na pytania:-

,,MAŁY LISEK I JEGO OKULARY’’

W leśnej szkółce, tuż pod lasem gwarno i wesoło.
Skrzacik patrzy jak zwierzątka bawią się wokoło -wiewióreczki i sarenki, niedźwiadki, borsuki i gromada lisków rudych bardzo wesolutkich.
Nagle Jacuś coś usłyszał –ciche szlochy, płacze.
Patrzy, a tu mały lisek siedzi tuż pod krzakiem, minkę ma nie tęgą, bardzo zatroskaną.
Co się dzieje? –spytał Jacuś –Czyżby stało się coś złego?
Mały lisek podniósł nosek, oczka zapłakane, poprzez swoje okulary spojrzał na skrzacika i powiada: 
Nikt się nie chce ze mną bawić, bardzo smutno mi, moje okulary przeszkadzają im.
Ten największy lisek rudy wyśmiewał się ze mnie i namawiał inne liski, by ze mną nie bawiły się.
Tylko jeden lisek mały nie posłuchał go, lecz poszedł do domu i znów jestem sam.
Coś z tym trzeba zrobić -rzekł skrzat leśny Jacuś –muszę porozmawiać z tą rudą gromadką.
Jak powiedział, tak zrobił. Wszystkie liski zwołał.
Wytłumaczył pięknie tej całej gromadzie, że każdy jest inny, chociaż cały rudy, że każdego trzeba tutaj uszanować i takiego jakim jest akceptować.
Pochwalił też szczerze najmniejszego liska, który własne zdanie miał i złych rad nie posłuchał.
Ten największy lisek zawstydził się bardzo, liska w okularach serdecznie przeprosił i do wspólnej, wesołej zabawy zaprosił.
Od tej pory liski razem się bawiły. Szanowały swoje zwyczaje i przyzwyczajenia -bardzo grzeczne były i od innych leśnych mieszkańców nie stroniły. Za dobre rady Jacusiowi podziękowały. Jacuś ruszył w dalszą drogę

* wymień zwierzątka, które bawiły się na polanie?
* Czym zmartwił się skrzacik Jacuś?
* Dlaczego mały lisek płakał?
* Co zrobił skrzacik Jacuś?
* Jak zachowały się zwierzątka po ro zmowie ze skrzacikiem Jacusiem ?

3. Wykonajcie z papieru swojego liska – jeśli nie macie w domu kolorowych kartek można pomalować białą kartkę farbami, a gdy będzie sucha odrysować elementy, wyciąć nożyczkami i nakleić według wzoru. Życzę miłej i twórczej zabawy.

POWODZENIA!

ZADANIA  DODATKOWE  DLA  CHĘTNYCH  DZIECI:


29.10.2020 – czwartek

1. Piosenka na powitanie

2 Obejrzyjcie bajeczkę

  • Z czego ciocia Prosiaczka zrobiła powidła?
  • Jakie zapasy zrobił Zajączek?
  • Dla kogo kupił Zajączek marchew na targu?

3 Dokończcie zdanie:

  • Na śliwie rosną…….
  • Na gruszy rosną……
  • Na jabłoni rosną……
  • Na kasztanowcu rosna……
  • Na dębie rosną……….

BRAWO!!!!!

4 Teraz trochę się poruszamy Tygrysy jedna z waszych ulubionych piosenek

5 Narysujcie w słoiku warzywa lub owoce z których chcielibyście zrobić zaprawy

28.10.2020r. Środa  – ,,Miś szuka miejsca do snu zimowego’’

1. Zapraszam do wspólnej zabawy przy muzyce:

Zumb Atomic Warm up song—What Makes You Beautiful by One Direction

2. Teraz poproście rodziców, aby wspólnie zabawić się  z leśnymi zwierzątkami, które właśnie teraz szukają swoich zimowych domków.

Rodzic umawia się z dzieckiem, że będzie wymieniał  zwierzęta leśne, a dziecko  odpowie, gdzie ono zimuje:
R: Gdzie śpi jeż? –  pod liśćmi
R: Jak szumią liście? – sz, sz ,sz
R: Gdzie śpi borsuk? –  w norze
R: Gdzie śpi wiewiórka? –  w dziupli
R: Gdzie zasnął ślimak? –  w muszli
R: A kto zasnął w ulu? – pszczoły
R: A miś niebożę szuka miejsca do snu i gawry znaleźć nie może.

Wysłuchaj teraz opowieści o misiu, który szuka miejsca do snu zimowego: (ćwiczenia słuchowe, oddechowe, językowe i grafomotoryczne)

R: Szukając gawry miś mija drzewa i napotyka na barć z miodem. Musi napełnić brzuszek przed zimowym snem.
Odszukaj drogę misia w labiryncie. 

Pokaż, jak wylizać miodek – ćw. języka: lizanie miodu, oblizywanie warg, sięganie czubkiem języka do noska zabrudzonego miodem itp.
R: Tymczasem kilka pszczółek, które się zbudziły, zaatakowały misia – jak bzyczały? – dziecko mówi: bz, bz, bz…
R: A sio! A sio! – misio macha łapką – dziecko  naśladuje  odganianie pszczoły.
R: Pszczółki odleciały, a misio oblizuje łapkę z resztki miodu  – ćw. języka.
R: Misio idzie i idzie, aż znalazł miejsce pod korzeniami ogromnych drzew, skulił się, wtulił w swoje futro i nasłuchuje ostatnich odgłosów jesieni.
Miś słuchając ostatnich odgłosów jesieni zasypia, robimy  głęboki wdech – dziecko wykonuje  wdech nosem. I wydech – dziecko wydycha  powietrze ustami i mówi : pssss lub pszszsz. Brzuszek misia unosi się i opada – dziecko kilkakrotnie wykonuje głębokie wdechy i wydechy.
R: Miś zasnął i śpi aż do wiosny…

3. A teraz kilka zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. ( przygotuj sobie małą poduszeczkę  – jaśka), zaproś do zabawy rodziców.

*  Dziecko  trzyma poduszeczkę  w lewej lub prawej ręce i biega swobodnie, wymijając się zręcznie. Na sygnał np. klaśnięcie w dłonie –  zatrzymuje się, kładzie  poduszeczkę na głowie, idzie  kilka kroków w przód, siada skrzyżnie, następnie wstaje, zdejmuje poduszeczkę  z głowy i powtarza bieg .

Wszystkie czynności należy wykonywać ostrożnie, żeby poduszeczka nie spadła  na ziemię.

* Ćwiczenie dużych grup mięśniowych: Rzuć podnieś.
Dziecko  staje swobodnie, w małym rozkroku, poduszeczkę  trzyma oburącz przed sobą. Następnie przenosi poduszeczkę  oburącz za głową (łokcie w górze, cofnięte w tył), puszczamy  poduszeczkę za plecami, następnie skłaniamy się w przód,  podnosimy poduszeczkę  i pokazujemy w przód ( przed siebie).

* Ćwiczenie tułowia — skłony boczne:
Wykonujemy  siad skrzyżny, poduszeczkę kładziemy  na głowie, ręce złożone na kolanach, plecy proste.
Skłon tułowia w lewo (bardzo wolno) — poduszeczka  spada na ziemię.
Podnosimy poduszeczkę  lewą ręką, położyć ją na głowie i ćwiczenie wykonać w prawą stronę.

* Zabawa na czworakach: Kulawy lis.
Włożyć poduszeczkę pod kolano zgiętej lewej nogi i przyjąć pozycję na czworakach. Dziecko posuwa  się na rękach podskokami na prawej nodze (tej, która nie trzyma poduszeczki). Po kilku podskokach siad skrzyżny i swobodna zabawa poduszeczką  (niewysoki rzut w górę i próba chwytu). Po chwili zabawy dziecko  wkłada poduszeczkę  pod prawe kolano i powtarzają chód na czworakach.

* Podskoki: Przeskocz poduszeczkę.
Poduszeczka  leży  na ziemi, przy niej stoi dziecko. Na hasło np. ,,Hop’’ dziecko przeskakuje  poduszeczkę  obunóż, skacze  w przód i w tył. Należy dopilnować, aby podskoki były wykonywane miękko, elastycznie, na palcach.

* Ćwiczenie wyprostne:
Marsz z poduszeczką  na głowie – odłożenie poduszki na wyznaczone miejsce.


27.10.2020 WTOREK„ZABAWY Z WIEWIÓRKĄ”

1. POWITANKA

2 POSŁUCHAJCIE PIOSENKI

  • Jak ma na imię wiewiórka z piosenki?
  • Co lubi jeść wiewiórka?
  • Dowiedzcie się wspólnie z rodzicami co lubią  jeść wiewiórki oprócz orzeszków i jak przygotowują się do zimy

3 POKOLORUJCIE OBRAZEK WEDŁUG KODU

4 POSŁUCHAJCIE BAJECZKI


26.10.2020r. Poniedziałek ,,Wiercipiętek ogląda mieszkania na zimę”

1. Zapraszam do wspólnej zabawy przy muzyce:

2. Poproście rodziców, aby przeczytali opowiadanie pt.  „Wiercipiętek ogląda mieszkania na zimę”. Słuchajcie uważnie


     Pewnego razu Wiercipiętek wyszedł na podwórka i spotkał wróbelka Dlaczego jesteś taki smutny? – zapytał Wiercipiętek.
Nie mam swojego domku, jest mi zimno, nie mam co jeść, bo śnieg przykrył ziemię. Proszę, pomóż zbudować domek dla mnie! – poprosił wróbelek. Domek dla ptaszka? Jak mam to zrobić? – zastanawiał się Wiercipiętek. Chodź pójdziemy do lasu, pokażę ci mieszkania leśnych zwierząt.
O spójrz! Tu pod liśćmi znajduje się domek! – zawołał wróbelek. Tu chyba musi mieszkać jakiś straszny zwierz – powiedział Wiercipiętek.
Co, ja straszny – odezwał się zaspany zwierz.
Dzień dobry jeżyku – powiedzieli przyjaciele. Tak głośno krzyczycie, żeście mnie zbudzili ze snu zimowego, bo w tych ciepłych liściach zasypiam i spędzam tu całą zimę – powiedział grubym głosem jeż.
To my już nie przeszkadzamy, śpij dobrze, do widzenia – zawołali i poszli dalej w las. O zobacz, czyj to domek? – zapytał Wiercipiętek, i wspiął się na drzewo. Tu nikogo nie ma, ale jest za to pełno orzechów, żołędzi…
Hola, hola, to mój domek – zawołała wiewiórka, która właśnie przeskoczyła z innego drzewa. Mój domek nazywa się dziupla, tutaj gromadzę pożywienie potrzebne do przeżycia zimy. Teraz już nic nie mogę zdobyć, wszędzie jest śnieg, drzewka są zmarznięte, od czasu do czasu wychodzę ze swojego mieszkania, żeby się przewietrzyć. Masz bardzo ładny domek – zawołał Wiercipiętek – ale my idziemy dalej. Do widzenia !
O, jeszcze jeden dom! Ale tutaj lepiej nie podchodzić. W tej norze całą zimę śpi niedźwiedź i jak się zbudzi może być bardzo zły – powiedział rozważnie wróbelek. To możemy już wracać. Już wiem jak będzie wyglądał domek dla ciebie ! – zawołał radośnie Wiercipiętek.
Następnego dnia pracował nieprzerwanie, aż wreszcie zawołał wróbelka i pokazał mu śliczny karmnik. To dla ciebie! – powiedział Wiercipiętek i nasypał do karmnika garść ziaren. Przez całą zimę będę pamiętał, żeby w twoim domku nigdy nie zabrakło pożywienia.
Bardzo się cieszę i dziękuję – powiedział wzruszony wróbelek.

Teraz spróbujcie odpowiedzieć  na podane pytania:

* kogo spotkał Wiercipiętek?
* gdzie mieszkają zwierzęta?
* jak nazywają się ich domki?
* W jaki sposób możemy pomagać ptakom?

3. Podzielcie  wyrazy : wróbelek, jeż, wiewiórka, niedźwiedź  – na sylaby,

4. Policzcie, ile jest sylab w każdym wyrazie.


5. Dokończ po śladzie ołówkiem rysunek jeża, następnie wypełnij kontury dostępnymi materiałami: kredki, farby, kawałki kolorowego papieru, plasteliną,  kulkami  bibuły itp.

6. Wypełnij kontury dostępnymi  w domu materiałami:  kawałki kolorowego papieru, bibuły, gazety kolorowe  itp.
Bądź pomysłowy – życzę  miłej zabawy.

7. Wypełnij kontury  kredkami lub  farbami plakatowymi. Postaraj się nie wychodzić poza wyznaczone kontury.  Miłej zabawy.

8. Jeśli masz jeszcze ochotę i nie jesteś zmęczony, to pobaw się z rytmami:
Wytnij nożyczkami obrazki na dole i wklej je w odpowiednie miejsca.


Rozmiar czcionki
Contrast