ul. Stawisińskiego 7, 87-100 Toruń
tel. (56) 648 64 52
sekretariat@pm2.edu.torun.pl

Tygryski – ZABAWY W DOMU

Poniedziałek 12. 04. 2021r. ,, Kropelka wody’’

1. Powitanie – Układ taneczny dla dzieci do piosenki ,, Sposób na nudę’’

2. Zapraszam na film do opowiadania pt. ,, Przygody kropli wody’’

Poproś rodziców, aby włączyli Ci film, obejrzyjcie go razem.

a) Rozmowa na temat filmu: Rodzic czyta pytania – dziecko stara się udzielić odpowiedzi.

* Co wypadło z wiadra?
* Dokąd zawędrowała kropla wody?
* W co zamieniła się kropelka?
* W co zamieniła się później?
* Jaka jest para?
* Jaki jest lód?
* Czym na końcu się stała ?

3. Wysłuchaj piosenki o deszczu pt. ,, Kap. Kap.’’ MUZOLAKI

* wyklaszcz rytm piosenki,

* spróbuj zaśpiewać wspólnie refren

4. Określ nastroje kropelki:

Wtorek 13. 04. 2021r. ,, Kto mieszka w morzach i oceanach’’

1. Powitanie – Układ taneczny dla dzieci do piosenki ,, Sposób na nudę’’

2. Wysłuchajcie piosenki pt. ,,Deszczowa piosenka’’ Śpiewające Brzdące

3. W wierszu Jana Brzechwy usłyszycie nazwy ryb żyjących w rzekach i morzach. Spróbujcie wspólnie z rodzicami zapamiętać ich nazwy. Możecie zrobić nawet małe zawody i wymieniać nazwy ryb naprzemiennie: najpierw dziecko- potem rodzic. Będzie wesoło . Miłej zabawy.

Jan Brzechwa

,, Ryby’’

Leszcz za wąsy suma szarpie.

A to śmiałość! – rzekły karpie.

Karpie dobre są, lecz w sosie –

Odezwały się łososie.

Głupie żarty – rzekła flądra.

Patrzcie, flądra jaka mądra,

Skąd u flądry rozum taki? –

Obruszyły się szczupaki.

Cóż za dziwne obyczaje,

że okoniem szczupak staje? –

Mruknął sandacz. Więc sandacza

Zbeształ okoń: Pan uwłacza

Mnie i całej mej rodzinie,

Niech pan od nas precz odpłynie!

Rzekły śledzie: Ryby rzeczne

Są zazwyczaj niedorzeczne.

Każda woda im za słodka –

Przygadała śledziom płotka.

Karaś milczał. Tylko kilka

Jeszcze słów rzuciła kilka,

A sardynki z tej rozmowy

Potraciły całkiem głowy.

4. Zabawa plastyczna ,, Mieszkańcy mórz i oceanów’’

W zabawie możesz wykorzystać przedmioty, które znajdziesz w domu: plastikowe butelki, talerzyki papierowe, kolorowy papier, sznurki itp. Podaję kilka propozycji do wykorzystania. POWODZENIA!

Środa 14. 04. 2021r. ,, Matematyczne zabawy – ,,Figurkowe rybki’’

1. Powitanie – Układ taneczny dla dzieci do piosenki ,, Sposób na nudę’’

2. Zabawa dydaktyczna pt. Policz zwierzęta mórz i oceanów’’

W pętlach ( zbiorach) znajdują się mieszkańcy mórz i oceanów( rekiny, ośmiornice, meduzy, koniki morskie). Policz, a następnie w wyznaczonym miejscu ( kwadracik) narysuj tyle kresek, ilu mieszkańców jest w poszczególnych zbiorach. Powodzenia!

3. Zabawa matematyczno- plastyczna pt. ,, Rybka w akwarium’’
Pokoloruj według podanego po prawej stronie kartki kodu.

4. Zabawy grafomotoryczne:

a ) Rysuj ołówkiem po śladzie

b) Rysuj ołówkiem po śladzie

5. Zabawa dydaktyczna pt. ,, Figurkowe rybki’’

Poproś rodziców i powycinajcie razem figury geometryczne ( koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty ) w różnych kolorach wycinanki. Następnie z wyciętych figur postaraj się ułożyć rybkę ( rybki) według własnego pomysłu. Potem naklej na niebieską kartkę , możesz dorysować brakujące elementy i praca gotowa.

Czwartek 15. 04. 2021r. ,, Kolorowy świat mórz i oceanów’’

1. Powitanie – Układ taneczny dla dzieci do piosenki ,, Sposób na nudę’’

2. Rozmowa na temat ,, Życie w morzu i oceanie’’ Przyjrzyj się dokładnie ilustracji i swobodnie opowiedz , co na niej widzisz? Potem udziel odpowiedzi na pytania podane niżej.

* Czy kiedyś byłeś nad morzem?
* Jakie jest morze?
* Z czym kojarzy się tobie morze?
* Kto mieszka w morzu?

a) Nazwij zwierzątka przedstawione na obrazkach?

b) Pokoloruj obrazek kredkami według własnego pomysłu.

3. „Pyszne ośmiorniczki” – na kolację możecie wykonać z parówek coś na kształt ośmiorniczek. Przekrojoną na pół parówkę, od strony rozcięcia ponacinać wzdłóż nie docinając do końca, tak aby powstała „główka” i „ramiona”. Jeśli taką „ośmiorniczkę usmażymy na patelni , to ramiona się fantazyjnie powyginają i będą przypominać prawdziwe ośmiorniczki.

SMACZNEGO!

Piątek 16. 04. 2021r. W głębinach mórz i oceanów’’

1.Powitanie – Układ taneczny dla dzieci do piosenki ,, Sposób na nudę’’

2. Zapraszam na filmik ,, Mieszkańcy mórz i oceanów’’

* Rodzicu, porozmawiaj krótko z dzieckiem na temat filmu.

3. .Zwierzęta morskie”- oglądanie ilustracji, słuchanie ciekawostek o zwierzętach morskich.

( rodzic czyta ciekawostkę, dziecko może odgadywać, jeżeli ma takie wiadomości).

4. „Poruszamy się jak zwierzęta”- zabawa ruchowa naśladowcza. Rodzic czyta, a zadaniem dziecka jest naśladowanie ruchów zgodnie z tekstem:

– Wyciągnij ręce w górę i faluj nimi jakbyś był koralowcem.
– Poruszaj palcami rąk jakby były szczypcami kraba
– Skacz wysoko jak delfin po falach
– Kucnij i wyskocz w górę jakbyś był kałamarnicą
– Poruszaj ramionami jakby to były macki ośmiornicy
– Usiądź na podłodze i wyprostuj nogi. Na zmianę wyciągaj ręce w górę i dotykaj nimi stóp, jakbyś był małżem, który otwiera się i zamyka.

5. Zabawy grafomotoryczne:

a) ,, Zaprowadź zwierzęta do koralowców’’ ( zadanie wykonaj ołówkiem) POWODZENIA!

b) ,, Połącz ze sobą połowki tego samego zwierzęcia’’ ( zadanie wykonaj kredkami, dopasowując kolor do zwierzątka) POWODZENIA.


Wtorek  06. 04 2021r. ,,W  Wielkanocnym koszyczku’’

1.Powitanie zabawą pt. ,, Gimnastyka rączek’’

2. Wysłuchaj opowiadania A. Galicy  pt.,,  Bajeczka Wielkanocna’’  Poproś rodziców, aby przeczytali Ci treść.


Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami

3  Rozmowa na temat opowiadania:
· Co robiło słonko?
· Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, … ?
· Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
· Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

4. A teraz zabawa pt. ,, . Zajączki’’  Jesteś zajączkiem, który skacze po pokoju  skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy zajączki  kulą się, zwijają się w kłębuszki i „śpią”.

5. Pokoloruj zajączka

6 . Co w koszyczku? – wkładanie wielkanocnych potraw do koszyczka i rozmowa o znaczeniu potraw:
· Baranek – zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
· Jajka – symbol życia
· Szynka – symbol zdrowia,
· Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa.
· Sól – odstraszenie od zła,
· Słodycze.
7.· Wielkanocny koszyczek z pisankami. Wypełnij kontury kredkami, plasteliną, kolorowymi  kulkami krepy lub farbami, Miłej zabawy

8. . Zaśpiewaj naszą świąteczną piosenkę pt. ,,  Wielkanoc’’

Środa   07. 04 2021r. ,, Wielkanocne zabawy i zagadki’’

1.Powitanie zabawą pt. ,, Gimnastyka rączek’’

2.Labirynt – odszukaj drogę zajączka do kurczaka. Poprowadź drogę za pomocą ołówka. Powodzenia!

Plątaninka – W plątaninie dróg odszukaj te prawidłowe, które doprowadzą zajączki do główki kapusty. Każdą drogę poprowadź innym kolorem kredki ,na koniec pokoloruj obrazek.  

3. Zabawa zdaniami ,, Moje doświadczenia Wielkanocne’’                                                                 Rodzic czyta pytanie, dziecko odpowiada:
*  Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
*  Wymień  tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).

4. ,, Wielkanocne zagadki’’

*  Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt
 (kartki świąteczne)
*  Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.      
(palma wielkanocna)
 *  Przeważnie jest biały i na stole leży .Kładą na nim sztućce, stawiają talerze    
(obrus)                          
*  Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje.
(pisanka)
* Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą
(kurczątka)
 * Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem.
(koszyk)
* Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. 
(zając)                        

Popraw pisakiem lub kredką szlaczki na pisankach. Pokoloruj według własnego pomysłu.

  Zadania dodatkowe: (dla chętnych dzieci)

                       
a) Połącz kropki ołówkiem, następnie wypełnij kontury według własnego pomysłu.

b) Pomóż króliczkowi znaleźć marchewkę, zadanie wykonaj ołówkiem.

c) Pomóż króliczkowi odnaleźć drogę do wozu z pisankami. W pustym miejscu na wozie  narysuj pisankę i pokoloruj według podanego wzoru. POWODZENIA. 

d) Narysuj ołówkiem po śladzie szlaczki.

8.04.2021 czwartek

1. Piosenka na powitanie

2. Poproś rodziców o przygotowanie masy solnej .Ulep wielkanocne ciasto. Może to być np. mazurek. Ozdób ciasto wg własnego pomysłu np. ryżem

3. Wykonaj zadanie

9.04.2021 piątek

1.Posłuchaj opowiadania pt: Historia żółtego kurczątka.

Opowiedz co baranek odpowiedział kurczaczkowi?

2. wykonaj kartę pracy

3.  Zaznacz odpowiednią cyfrę w okienkach i pokoloruj tyle obrazków ile wskazuje cyfra

4.  Zabawa ruchowa do piosenki: Powitanie wiosny


KOCHANE DZIECI I DRODZY RODZICE

Z okazji Świąt Wielkanocnych

życzymy, aby te święta wniosły do Waszych serc wiosenną radość i świeżość, pogodę ducha, spokój , ciepło i nadzieję

Panie: Bożenka, Iza, Agatka i Renia




29.03.2021 poniedziałek

1 Piosenka na powitanie

2 Obejrzyjcie film o oznakach wiosny

  • Jakie zmiany zachodzą w przyrodzie wraz z nadejściem wiosny?
  • Co oznacza powiedzenie „W marcu jak w garncu”
  • Pierwsze wiosenne kwiaty to….
  • Co to jest Marzanna?

3 Spróbujcie narysować „Marcową pogodę”

4 Zapraszamy do wspólnych ćwiczeń

5 Po ćwiczeniach odpoczywamy

30.03.2021 wtorek

1 Piosenka na powitanie

2 Posłuchajcie piosenki

3 Namalujcie lub pokolorujcie „Wiosenny obrazek”

31.03.2021 środa

1 Piosenka na powitanie

2 Obejrzyjcie film i rozwwiążcie związane z nim zadania

3 Czas na wiosenne ćwiczenia

TEMAT KOMPLEKSOWY: KOLOROWA WIELKANOC

CELE OGÓLNE: dzieci będą znały niektóre tradycje związane ze świętami wielkanocnymi, będą potrafiły wymienić symbole świąt

1.04.2021 czwartek

1 Piosenka na powitanie

2 Obejrzyjcie uważnie film o tradycjach wielkanocnych

Odpowiedzcie na pytania:

  • Co to jest święconka?
  • Co powinno znaleźć się w koszyczku wielkanocnym?
  • Jak zupa króluje na świątecznym stole?
  • Co to jest śigus- dyngus?

3 Rysujcie po śladzie

4 Przygotujcie wspólnie z rodzicami świąteczne pisanki

Tu znajdziecie małe podpowiedzi:

2.04.2021 piątek

1 Piosenka na powitanie

2 Posłuchajcie piosenki o świętach

3 Spróbujcie zrobić wspólnie z rodzicami „Kurczaka” w linku poniżej znajdziecie instrukcję jak go wykonać

https://spd.ozarow-mazowiecki.pl/wp-content/uploads/sites/28/2020/04/Kurczak-z-k%c3%b3%c5%82ek-metod%c4%85-origami.pdf

4 Jeśli macie ochotę upieczcie wspólnie z rodzicami wielkanocnego mazurka przepis znajdziecie poniżej

https://mojedziecikreatywnie.pl/2020/04/mazurek-wielkanocny-prosty-przepis/

SMACZNEGO