ul. Stawisińskiego 7, 87-100 Toruń
tel. (56) 648 64 52
pm2torun@wp.pl

Wiewiórki – CIEKAWE ZABAWY W DOMU

12.04.2021r.

1. Odsłuchaj piosenkę pt. „ Leśne duszki”

Spróbuj naśladować czynności wykonywane przez duszki w piosence.

2. Odpowiedz na pytania do piosenki:

  • Czym zajmują się leśne duszki?
  • Czy praca duszków z piosenki jest pożyteczna?
  • Jak należy dbać o porządek w lesie?

3. Spróbuj powtarzać słowa piosenki „echem”

1. Żyją w lesie małe duszki,

które czyszczą leśne dróżki.

Mają miotły i szufelki

i do pracy zapał wielki.

Ref. Duszki, duszki, duszki leśne

wstają co dzień bardzo wcześnie

i ziewając raz po raz

zaczynają sprzątać las.

2. Piorą liście, myją szyszki,

aż dokoła wszystko błyszczy.

Muchomorom piorą groszki,

bo te duszki to czyścioszki.

3. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,

zaraz duszek za nim leci.

Zaraz siada mu na ręce,

grzecznie prosi: – Nie śmieć więcej!


4. Namaluj farbami swojego „Leśnego duszka”

(Przykład)

13.04.2021r.

1. Wysłuchaj słuchowiska pt. „ Straszna zadyma”

2. Odpowiedz na pytania:

  • Wymień głównego bohatera opowiadania.
  • Spróbuj wyjaśnić słowo „smog” oraz skąd się bierze?
  • Wymień, czego nie wolno palić? (śmieci, plastików, materiałów)

3. Zatańcz z małpkami „Ręce do góry”

14.04.2021.

1. Zabawa dydaktyczna „ Zabawy z wodą”:

  • Poproś rodzica o dwie butelki z wodą (w jednej mniej wody).
  • Powiedz do czego potrzebna jest woda?
  • Określ, w której butelce jest więcej wody, a w której mniej.
  • Przelej odpowiednią ilość wody, aby w obydwu butelkach było tyle samo.

2. Ćwiczenie oddechowe z wykorzystaniem wody.

Dziecko siada przy stoliku. Otrzymuje swoja miseczkę z wodą i słomkę. Według instrukcji rodzica dzieci próbują zrobić fale na wodzie (dmuchają delikatnie i na powierzchni wody puszczają bąbelki (zanurzają słomki i dmuchają w nie).

3. „Kropelka wody” – praca plastyczna (załącznik)

Pokoloruj kropelkę na niebiesko lub wyklej papierem, bibułą. Wytnij starannie krople. Doklej jej oczy, usta, ręce i nogi.

Podczas wykonywania pracy posłuchaj piosenkę „ Mamo, tato wolę wodę”

15.04.2021r.

1. Wysłuchaj wiersza czytanego przez rodzica pt. „Zdrowie mam, bo o nie dbam”

DBAM O SIEBIE, RĘCE MYJĘ

ZĘBY, BUZIĘ ORAZ SZYJĘ

KĄPIĘ W WANNIE PO DNIU CAŁYM

BY ZARAZKI POSPADAŁY

I ODŻYWIAM SIĘ TEŻ ZDROWO!

ZDROWO ZNACZY KOLOROWO

PRZY JEDZENIU NIE GRYMASZĘ

JEM WARZYWA ORAZ KASZE

NA SPACERY, CO DZIEŃ CHODZĘ

PRZY POGODZIE, NIEPOGODZIE

NIE PRZEGRZEWAM SIĘ, NIE ZIĘBIĘ

MAM UBRANIE ODPOWIEDNIE

2. Pytania do wiersza:

  • Co należy robić, aby być zdrowym? (dbać o higienę, zdrowo się odżywiać, dużo się ruszać-spacery, tańce, biegi, sport)
  • Powiedz, jak dbasz o zdrowie?
  • Powtarzaj słowa wiersza za rodzicem.

3.Wykonaj wraz z rodzicami kanapki:

Kanapka księżniczka

twarz –szynka

oczy –ogórek

rzęsy –szczypiorek

uśmiech i kokardka –rzodkiewka

korona –ser

rumieńce –pomidorki koktajlowe

włosy –kapusta pekińska

Kanapka śpiący kotek

buzia –twarożek

uszka –ogórek, a od spodu liście bazylii

uśmiech i nosek –pomidorek koktajlowy

wąsy –szczypiorek

oczy –rzodkiewka

4.Obejrzyj bajkę pt. ,,Domisie-Co każdy Domiś zjadać powinien?”

5.Zabawy ruchowe przy muzyce:

https://youtu.be/30BVfTvlsrE

16.04.2021r.

1. Wysłuchaj piosenki „Leśna piosenka”

2. Pytania do piosenki:

  • Wymień, jakie zwierzątka można spotkać w lesie?
  • Wskaż na obrazku omawiane zwierzęta

3. Odszukaj na ilustracji poniżej zwierzęta występujące w piosence

  1. Wykonaj zadanie:

06.04.2021   wtorek

1. Zabawa ruchowa na powitanie –  Poruszajcie się w rytm utworu

2. Obejrzyjcie film pt. ”Zwierzęta na wsi” powtarzajcie odgłosy zwierząt

Odpowiedzcie na pytania rodzica:

  1. Wymień zwierzęta jakie żyją na wsi?
  2. Wskaż zwierzę, które można spotkać, wg kategorii: przebywania, jedzenia, spania?
  3. Powiedz , co daje nam: krowa, owca, kura, ….
  4. wskaż w nazwach wyrazów (nazw zwierząt) poznane literki

3.

  • Nazwij zwierzęta i…… działaj wg instrukcji
  • Czas na ruch – Ręce do góry – wykonujcie polecenia prowadzącej

07.04.2021  środa

1. Zabawy na powitanie

2. Wysłuchajcie utworu „Taniec kurcząt w skorupkach” M. Musorgskiego – w trakcie pokazujcie ruchem /tańcem  usłyszane rytmy

Odpowiedzieć na pytania rodzica:

  1. do czego zachęca muzyka? 
  2. Jakie dźwięki przypominały głosy kurczaków?
  3. jakie zwierzęta można było usłyszeć?
  4. czy jakaś część w utworze powtarzała się?
  5. Czy w/w tytuł pasuje do tego utworu?

Odtworzyć ponownie utwór określając elementy tańca:

– naśladować ruchy skrzydełek piskląt – poruszając dłońmi

– sprawnie wykonywać zwroty na dany fragment w muzyce

– powtarzać zapamiętany układ

3. Wykonajcie pracę plastyczną „Zwierzątko z wiejskiej zagrody

Potrzebne będą: plastelina w różnych kolorach, patyczek, podkładka, obrazek lub model zwierzęcia

Wybierzcie wspólnie z rodzicem zwierzątko z wiejskiej zagrody, policzcie ilość nóg, uszu, rogi itd., dobierzcie kolor plasteliny do wybranego zwierzątka, ukształtujcie części ciała, połączcie w całość – gotowe? To zróbcie zdjęcie i prześlijcie do nas!

4. Zabawa ruchowa Kaczuszki – zaproście do zabawy brata, siostrę, rodziców, będzie weselej😊

5.  + Zadanie dodatkowe: zachęcam do zrobienia całej farmy, oto przykład:

08.04.2021 czwartek

1. Zabawa na powitanie „Dziadek farmę miał..”

Odpowiedzcie na pytanie – Ile jest zwierząt na farmie?  podejmijcie próby ułożenia samodzielnie działania

Potrzebne będą:

Obrazy: farmy i zwierząt, znaki:  +, =, cyfry 1-6

https://www.matzoo.pl/zerowka/dodawanie-zwierzatek-w-zakresie-6_51_209

Obejrzyjcie film –„ Gdzie ja mieszkam”

Połącz zwierzę z jego domkiem

  • „ Karmimy kurki”-ćwiczenia oddechowe

Przenoszenie za pomocą słomki, „ziarenek papierowych” z kartki na rysunek kury. Kurkę dziecko rysuje samo i wykonuje ziarenka poprzez wydzieranie małych kawałków papieru.

  • + Zadanie dodatkowe – Kostka do sylab – gra słowna

 Wycinamy podany wzór i tworzymy kostkę do gry. Dziecko rzuca i nazywa zwierzę , które jest widoczne . Następnie sylabami wypowiada nazwę zwierzaka np.: ku-ra

09.04.2021  piątek

1. Wysłuchajcie piosenki „Czarny Baranie”, spróbujcie zaśpiewać dłuższe fragmenty utworu, rytmicznie wyklaskać rytm refrenu, powtarzać dźwięki zgodnie z treścią refrenu

  • Czas na zagadki. Słuchajcie uważnie

– Żółciutkie kuleczki. Za kura się toczą, Kryją się pod skrzydła, Kiedy wroga zoczą. … kurczęta)

– W każdej wsi jest taki budzik, który co dzień budzi ludzi. Budzik chodzi, łapką grzebie. choć nie czesze się, ma   grzebień. …(kogut)

– Szybko biega, rży i parska. Na śniadanie -owsa garstka. Potem w stajni grzecznie stoi. Czeka, aż go ktoś napoi. Ty odważnie podejdź doń, bo to jest po prostu … (koń)

– Żółte, puszyste piórka, okrągłe, grube brzuszki, oczka jak dwa paciorki i płaskie krzywe nóżki. …(kaczątko)

– Zawsze blisko krowy i ogonem miele, każdy już odgadnie, bo to przecież…(ciele)

– Bawię się w błocie. Krzyczę: „Kwiku, kwiku”. Mieszkam w chlewiku …. (świnia)

– Często wołam: me, me, me. Czy ktoś wełnę moją chce? ( owca)

  • Rysujcie po śladzie, pokolorujcie obrazek
  • Nazwij i otocz pętlą zwierzęta każdego gatunku, pokoloruj te , których nazwy rozpoczynają się głoską „K”

5. „Na wiejskim podwórku” bajka terapeutyczna Tatiany Jankiewicz, wysłuchajcie i opowiedzcie rodzicom o swoich złościach, wspólnie pomyślcie jak im można zapobiec, złagodzić?

Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem. I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem…Pewnego dnia stało się coś strasznego. Na wiejskie podwórko wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka. Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą –świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały. Wieść o hałaśliwymi skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko ,daleko…ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu ,ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami. Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń…Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek…


29.03.2021r.

1. Zabawa ruchowa na powitanie:

Poruszajcie się zgodnie ze słowami piosenki, spróbujcie zaśpiewać refren utworu.

2. Wysłuchajcie opowiadania pt. Bajeczka wielkanocna” A. Galicy

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe kotki zaczęły wychylać się z pączków.

-Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałązce siedziało już całe stadko puszystych, kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka- puk- puk i przygrzewało mocno.

– Stuk- stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas- powiedziało – to dopiero byłby wstyd, gdyby kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Już czas, Wielkanoc za pasem- odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego zajączka? Popilnuj kurczaczka,  jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś

– Kogo? Kogo?- dopytywał się zajączek kicając po łące.

– Kogo? Kogo?- popiskiwało kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo?- szumiały rozbudzone wierzbowe kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dookoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

– Wstawaj śpioszku- mówiło – baś, baś, już czas baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń – dzeń, dzeń – dzeń.

Zajączek z kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

Co to? – Co to?- zapytał zajączek.

– Dlaczego tak dzwoni?- piszczał kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

– To już święta, święta, święta- szumiały wierzbowe kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem baranek,

a kurczątko z zającem

podskakują na łące.

Wielkanocne kotki,

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc

wierzbę pytają.

3. Odpowiedzcie na pytania Rodzica:

  • Kto wydostał się z pękniętej skorupki?
  • Kogo słoneczko szukało wśród traw pod lasem?
  • Kogo przyprowadziło słońce do kurczaczka i zajączka?
  • O czym szumiały wierzbowe Kotki?
  • Z czym kojarzy się Wam Wielkanoc?

4. Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Jajko na łyżce”

Spróbujcie przejść wskazaną przez rodzica trasę w domu z jajkiem (ugotowanym) na łyżce, tak,  żeby z niej nie spadło. Powodzenia!

5. Rozwiążcie zagadki o tematyce wielkanocnej:

  Cytrynowa, piaskowa bądź czekoladowa. Na stole wielkanocnym tradycyjnie króluje, bo wszystkim najczęściej bardzo smakuje.   Zwierzątko bialutkie z mięciutkim futerkiem. Na wielkanocnym stole króluje, Jezusa symbolizuje.  
Jedzeniem napełniony, pięknie przystrojony. Tuż przed Wielkanocną do kościoła jest niesiony. Żółciutki jak słoneczko symbol wielkanocny. Wyskakuje z jajeczka ten ptaszek radosny.
W tym dniu nawet gdy deszcz nie pada, możesz być cały mokry, gdy cię żartowniś z butelką dopada.   Najpierw je pięknie zdobimy, a co kryją w środku zjeść lubimy.
  Jakie święto wiosną obchodzimy, podczas którego jajka pięknie zdobimy. Bardzo sympatyczny symbol wielkanocny co ma długie uszy i jest bardzo skoczny.

6. Rysujcie po śladzie, pokolorujcie obrazek.

Zadanie dodatkowe:
7. Wykonajcie zadania  w podręczniku Trampolina cz. 4. na str. 51 (dzieci 6 – letnie).

30.03.2021r.

1. Zabawa na powitanie, poruszajcie się zgodnie z treścią rymowanki:

Ręce w dole, ręce w górze, rysujemy koło duże,

Skok do góry, ręce w bok, teraz w przód zrób jeden krok,

Skok do tyłu, skok na jednej nodze, teraz usiądź na podłodze.

2. Wysłuchajcie piosenki:

Opowiedzcie własnymi słowami; o czym jest ta piosenka?

3. Wykonajcie pracę plastyczną „Świąteczne śniadanie”

Potrzebne będą: talerzyk papierowy, nożyczki, klej, gazetki reklamowe z ilustracjami żywności. Wybierzcie wspólnie z rodzicem pokarmy, które zjedlibyście na śniadanie świąteczne i przyklejcie na talerzyku.

4. Zabawa paluszkowa „Zajączki”.

Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń)

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie? (chowamy jeden palec)

Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń)

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie? ( chowamy dwa palce)

Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń)

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie? ( chowamy trzy palce)

Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń)

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie? (chowamy cztery palce)

Pięć zajączków małych kica na polanie ( pokazujemy całą dłoń)

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie? ( zaciskamy dłoń)

Pięć zajączków małych już do mamy kica ( naśladujemy skoki)

Kocha je ogromnie mama zajęczyca (zaplata palce obu dłoni i lekko

kołysze splecionymi dłońmi).

31.03.2021r.

1. Zabawa na powitanie, czas na rozruszanie wszystkich mięśni:

2. Opowiedzcie historyjkę obrazkową „Od jaka do kury” wspólnie z Rodzicem.

3. Pokolorujcie jajko według kodu. Powtarzajcie krótką rymowankę.

4. Poruszajcie się wg poniższych instrukcji:

Zadanie dodatkowe:
5. Wykonajcie zadanie w podręczniku Trampolina cz. 4, na str. 54  (dzieci 6 – letnie).

01.04.2021r.

1. Zabawa na powitanie, możecie zaprosić do zabawy rodziców, brata, siostrę.

2. Połączcie odpowiednią ilość marchewek z taką samą liczbą zajączków 

3. Zabawa ruchowa „Ciepło – zimno”.

Rodzicu ukryj w domu pisanki wycięte z kolorowego papieru, a dziecko niech je znajduje. Następnie dziecko chowa jajka a rodzic szuka. Miłej zabawy.

Zadanie dodatkowe:

4. Wykonajcie zadanie w podręczniku Trampolina, cz. 4, na str. 55  (dzieci 6 – letnie).

02.04.2021r.

  1. Zabawa na powitanie, wykonajcie ćwiczenia zgodnie z instrukcją:

2. Wysłuchajcie piosenki, spróbujcie zaśpiewać dłuższe fragmenty utworu, poruszajcie się zgodnie z treścią refrenu:

3. Wykonajcie pracę plastyczną metodą malowania palcami nt. „Wiosenne bazie” (podpowiedź w załączeniu).

  • Poruszajcie się zgodnie z poleceniem na ilustracji ( w załączeniu):

Opracowała: Anna Zięba

Rozmiar czcionki
Contrast