LISTOPAD
„Moje miasto, moja Ojczyzna”
Dzieci powinny: opowiedzieć, jak powstało państwo polskie, wskazać flagę Polski oraz
wymienić jej barwy, godło, nazwę stolicy Polski – Warszawę, najdłuższą rzekę – Wisłę,
określić w jakim kraju żyją, jakiej są narodowości, w jakim języku się porozumiewają,
śpiewać fragmenty Hymnu Narodowego, wyjaśnić na czym polega praca żołnierza.
„Listopadowa pogoda”.
Dzieci powinny: wymienić zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla jesiennej szarugi
(deszcz, wiatr, mgła, niska temperatura, wilgoć).
„Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę”.
Dzieci powinny: rozumieć konieczność dokarmiania zwierząt w czasie zimy, wymienić
ptaki, które odlatują na zimę do innych krajów i te, które zostają, wymienić zwierzęta, które
zapadają w sen zimowy, podać sposoby dokarmiania ptaków i zwierząt, wymienić pokarmy,
którymi można dokarmiać ptaki i zwierzęta leśne, wyjaśnić na czym polega praca leśnika.
PAŹDZIERNIK
Piosenka „Bądźmy uważni, bądźmy ostrożni”.
- Czy to duże miasto, wioska czy osada,
kto uważnie chodzi, ten pod nic nie wpada!
Kolorowe światła obok skrzyżowania:
jedno iść pozwala, drugie iść zabrania.
Ref.: Bądźmy uważni, bądźmy ostrożni! - Przejście przez ulicę nie jest trudną sprawą.
Najpierw spójrzmy w lewo,
potem spójrzmy w prawo.
Jeśli nic nie jedzie, można iść bezpiecznie.
Ten drogowy przepis trzeba znać koniecznie.
Ref.: Bądźmy uważni, bądźmy ostrożni! - Ten czerwony sygnał przejść nam nie pozwala.
Gdy czerwonym okiem patrzy na nas z dala.
A zielony sygnał oko ma zielone,
mówi: Bardzo proszę przejść na drugą stronę!
Ref.: Bądźmy uważni, bądźmy ostrożni!
Wiersz „Światła sygnalizatora” D. Gellner .
Idą dzieci, idą dzieci,
a nad jezdnią sygnał świeci.
Mam czerwone wielkie oko,
mam buzię jak mak,
gdy pokażę się nad jezdnią,
wołam do was tak:
Uwaga! Czerwone światło!
Stój! O wypadek łatwo!
Mam zielone piękne oko,
zielone jak liść.
Gdy się zazielenię w górze,
to możecie iść.
Zielone światło, zielone!
Przechodźcie na druga stronę.
WRZESIEŃ
Temat kompleksowy: „Dzień dobry, przedszkole!”
Dzieci powinny nazwać grupę, do której uczęszczają, rozpoznawać swoją salę przedszkolną, znaczek w szatni, wymienić zasady obowiązujące w grupie, przestrzegać je.
Temat kompleksowy: „W sadzie i w ogrodzie”.
Dzieci powinny wymienić warzywa i owoce, które zbieramy jesienią, wskazać różnicę pomiędzy ogrodem a sadem.
Temat kompleksowy: „Witamy Panią Jesień”
Dzieci powinny: nazwać obecną porę roku: jesień, wymienić jej cechy charakterystyczne, dary jesieni.